Tekst kapitein Arthur van Beveren
Foto Defensie archief
JIVC ontwikkelt binnenshuis razendsnel
Medewerkers die altijd, overal en op elk device eenvoudig, veilig en goed geïnformeerd kunnen werken. Dat is wat Defensie wil bereiken. Daarom heeft de afdeling Besturen en Overige Ondersteuning IT (BOO IT) van JIVC (onderdeel van DMO) Mijn Defensie ontwikkeld: één herkenbare en overzichtelijke mobiele omgeving voor alle medewerkers van Defensie.
De eerste versie van Mijn Defensie, de Mijn Defensie App, bestaat al even maar de functionaliteit wordt steeds uitgebreider. Doel is uiteindelijk dat Mijn Defensie straks zowel in app-vorm als op intranet beschikbaar is met eenzelfde uiterlijk en gebruiksgemak. Afdelingshoofd Barrie Mooi van BOO IT legt uit hoe zijn afdeling met bouwblokken en het Mijn Defensie-concept heel snel nieuwe functionaliteit kan opleveren: “Door de jaren heen is Defensie met veel verschillende systemen gaan werken die er allemaal anders uitzien en net anders werken. Dat wilden we stroomlijnen en de eindgebruiker eenzelfde gebruikservaring bieden. We werken nu met een systeem waarvoor we zelf bouwblokken hebben ontwikkeld, voor bijvoorbeeld bepaalde knoppen, tekstvelden of video’s. Door die blokken te stapelen creëren we supersnel een nieuwe applicatie. En deze blokken kunnen we bij een nieuwe toepassing hergebruiken, wat veel tijd scheelt in de ontwikkeling. Ook andere JIVC-afdelingen kunnen zo eenvoudig middels het Mijn Defensie-concept functionaliteit aanbieden.”
Mijn Defensie betekent: nooit meer zoeken naar een applicatie, elke applicatie heeft binnen Mijn Defensie een eigen tegel.
Gebruiksgemak: 1 omgeving, 1 x inloggen, elke applicatie dezelfde look en feel.
Functionaliteit: gepersonaliseerde nieuwsberichten.
Vrijheid: elke gebruiker, elk device, altijd en overal.
Sneller en goedkoper: hergebruik van standaard bouwblokken en daardoor veilig.
‘Bouwblokken sparen tijd in ontwikkeling’
STRONG tegel
Een voorbeeld van zo’n nieuw ontwikkelde toepassing is de STRONG-tegel die eind maart is geïntroduceerd in de Mijn Defensie App. “Iedere militair heeft een smartphone waarmee hij of zij nu instructies krijgt in tekst en video over de nieuwe uitrusting”, vervolgt Mooi. “Hier hebben we een nieuw bouwblok geïntroduceerd waardoor we nu video kunnen aanbieden. Dat blok kunnen we een volgende keer direct inzetten. Het ontwikkelen van deze tegel duurde door onze nieuwe werkwijze 4 weken in plaats van enkele maanden. Dat gaat in nauw contact met opdrachtgevers. We werken in sprints van 2 weken, zodat eventuele problemen of nieuwe eisen snel op tafel komen. Alle inhoud was in dit geval al aanwezig. Daardoor was het implementeren snel gedaan.”
Eigen makelij
De Mijn Defensie App wordt dus helemaal ‘binnenshuis’ gemaakt door BOO IT. “We hebben meerdere teams van ontwikkelaars en een apart team voor het User Experience-design. In totaal werken we met 16 man aan de Mijn Defensie App, waarvan ongeveer de helft externe inhuur is. We bekijken bij elke opdracht welk team daar het beste bij past. Zou heel het Defensielandschap mobiel gebaseerd moeten worden dan heb je daar volgens Mooi 4 teams voor nodig. “Deze manier van werken moet bestendigd worden. Momenteel is het elk jaar weer spannend wat we kunnen leveren omdat we veel gebruik maken van externe inhuur. En daar een budget zeker voor moeten stellen. Daarbij hebben we binnen Defensie tientallen eenheden met ieder hun behoeften. We moeten dus goed kijken wanneer we wat doen. Bij de STRONG-tegel klopte alles: we hadden het juiste team, prioriteit, en de content was klaar. In zo’n geval kunnen we heel snel leveren.”
‘Binnenshuis gemaakt door BOO IT van JIVC’
Ieder zijn ding
“De enige reden waarom deze manier van werken zo goed werkt is omdat wij als JIVC de techniek bepalen, en de eindgebruiker de inhoud. Daardoor doet iedereen waar hij goed in is”, vervolgt Mooi. Zo is er een hitte-app ontwikkeld die zonder internet in het veld moest kunnen werken. “Dat zijn zaken die we vroeg in een ontwikkelproces weten waardoor we tijdig kunnen bijsturen. Daarop besloten we een aparte app te maken die niet in de Mijn Defensie App terugkomt.” Uiteindelijk moeten medewerkers van Defensie zowel op intranet als op mobiele apparaten eenzelfde ervaring hebben die er hetzelfde uitziet en hetzelfde werkt. “Samen met de Directie Communicatie werken we op de lange termijn aan het een herontwikkeling van het hele communicatielandschap binnen de organisatie.”
Op dit moment kun je de Mijn Defensie App downloaden in de Defensie Store op je Defensie smartphone en tablet. Je kan er salarisinformatie inzien, defensiemagazines, nieuws en P&O-berichten lezen, een PNOD-auto reserveren, klachten melden en de Servicedesk Defensie raadplegen. Uiteindelijk worden alle functies in de Mijn Defensie App ook op de desktop beschikbaar. De STRONG-tegel is het eerste voorbeeld dat ook in MULAN beschikbaar is. Ondertussen zorgt JIVC dat er steeds meer mogelijk is in de ‘Mijn-omgeving’. Op de korte termijn zijn dat vooral HR- en facilitaire functies en wordt de KPU-tegel vernieuwd. Op langere termijn kun je met Mijn Defensie bijvoorbeeld ook voorraden controleren, online bestellingen plaatsen en voorvallen melden.