02

Dit artikel hoort bij: Materieelgezien 03

In 't kort

Tekst kapitein Arthur van Beveren
Foto Mediacentrum Defensie

DMO’ers ontvangen Samen Sterker Award

Toenmalig Commandant der Strijdkrachten (CDS) luitenant-admiraal Rob Bauer reikte op 13 april 4 Samen Sterker Awards uit. 2 daarvan gingen naar DMO-collega’s. “Jullie laten zien dat we slimme doorzetters in onze organisatie hebben”, aldus de CDS.

Vincent van Leijen en Tjarda Wilbrink van DMO/JIVC ontwikkelden algoritmes om datascience voor onderzeebootbestrijding mogelijk te maken. De CDS noemde het project 'baanbrekend'. “Door het verbeteren van de onderwater beeldopbouw hebben jullie de positie van de marine, en specifiek onze onderzeeboten, enorm verbeterd. Door jullie intrinsieke motivatie en samenwerking hebben jullie de IT van Defensie naar een hoger niveau getild”, aldus Bauer.

Dennis Neven en Michael Pieper van DMO/DF&C ontvingen de award voor de robotisering van factuurverwerking. Volgens de CDS is het tijdig betalen van leveranciers nog nooit zo belangrijk geweest als in coronatijd, omdat veel bedrijven het niet gemakkelijk hebben. ”Door samen te werken met DOSCO en het robot-team, overstegen jullie je eigen onderdeel. Jullie zagen een probleem en ondernamen stappen om het slimmer en beter te doen. Dat vergt assertiviteit en de wil om te innoveren, ook als het even tegenzit.”

Bauer noemde de winnaars 'een sprekend voorbeeld van anders denken, anders doen': outside-the-box denken, pionieren en innoveren. De Samen Sterker Award is dan ook een waardering voor medewerkers die zich inzetten voor innovatie en verandering. Hij drukte hen op het hart in dat opzicht nooit op te geven. “Jullie mindset en manier van aanpak is wat wij nodig hebben”, zei Bauer. “Want alleen door te veranderen, slimmer te worden en slimmer te werken kunnen we potentiële tegenstanders een stap voorblijven.” De Samen Sterker Awards werden voor de 3e keer uitgereikt.

Streepje

Doorontwikkeling E-lighter voor de moderne militair

Tijdens het gevecht apparatuur en reservebatterijen opladen. De E-lighter maakt dat mogelijk. Dit is een mobiel apparaat voor energievoorziening. De Defensie Materieel Organisatie ondertekende op 15 april een contract voor de verdere ontwikkeling van de energiebron. De firma Demcon maakt het nu geschikt voor operationele doeleinden. 

Gebruik van de E-lighter voorkomt dat een militair extra batterijen moet meesjouwen. Het 1,5 kilo wegende apparaat werkt op diesel en stoot weinig warmte of uitlaatgassen uit. Met de afmeting van een grote thermosfles past het goed in de militaire rugzak. 

“Met dit contract kunnen we een kansrijk innovatief project tot een succesvol einde brengen”, aldus commandeur Dick Kreiter van de Directie Projecten. Het 1e prototype van de E-lighter werd al zo’n 15 jaar geleden gebouwd. Kreiter: “Het ontwikkelproces daarna was complex, met als dieptepunt dat Fokker er door bedrijfseconomische motieven mee stopte. Gelukkig neemt Demcon het stokje nu over.” 

De E-lighter is onderdeel van STRONG, het programma om militairen de komende jaren helemaal in het nieuw te steken. Een apparaat dat aansluit bij de toenemende energiebehoefte van de moderne militair, past uitstekend bij deze transformatie. Demcon betrekt toekomstige gebruikers bij de doorontwikkeling.

Defensie besluit op zijn vroegst in 2023 tot aanschaf van de E-lighter. 

De E-lighter is een mobiel apparaat voor energievoorziening.
Streepje

Guardion softwareleverantie voor Zr.Ms. De Zeven Provinciën

Op 11 maart vond de officiële overdracht plaats van het IP-LCF programma (InstandhoudingsProgramma van de Luchtverdedigings en Commando Fregatten) van het DMO-projectteam aan CZSK. Onderdeel van deze levering is de Guardion softwareleverantie door JIVC/Maritieme IT aan het LCF Zr.Ms. De Zeven Provinciën.

Guardion is het Combat Management System van CZSK en verbindt alle wapensystemen. Dit betekent dat alle operationele inzet vanaf dit platform wordt gepland en uitgevoerd. Dit gaat om zowel de bediening van de sensor- en wapeninstallaties, als de presentatie en verwerking van data voor de besluitvorming over wapeninzet. Guardion is volledig inhouse door JIVC/Maritieme IT opgezet en doorontwikkeld.

Voor deze leverantie is onder andere nieuwe software ontwikkeld voor de gemoderniseerde SMART ELR-radar. Deze maakt het mogelijk om tot op 2.000 km afstand in de lucht en in de ruimte raketten en andere objecten te volgen.

De SMART ELR-radar ligt ten grondslag aan het Ballistic Missile Defence-systeem (BMD). In dit bijzondere samenwerkingsverband met de Amerikaanse marine wordt een effectief schild opgesteld dat vanaf grote afstand inkomende ballistische raketten kan uitschakelen.

Hoofd Maritieme IT KTZ Rob Oudelaar zegt hierover: “BMD is niet helemaal nieuw, maar heeft door deze nieuwe softwareleverantie wel een nieuw jasje, waardoor de capaciteit van het LCF is vergroot. We zijn vanuit JIVC/Maritieme IT dan ook enorm trots dat wij deze bijdrage hebben geleverd. Ook was de samenwerking met de Directie Materiële Instandhouding van CZSK zeer plezierig.”

Overdracht van het IP-LCF programma (InstandhoudingsProgramma van de Luchtverdedigings en Commando Fregatten) van het DMO-projectteam aan CZSK.
Streepje

Mariniers testen revolutionair vliegpak

Het Korps Mariniers heeft de afgelopen tijd aan een futuristisch experiment gewerkt. In samenwerking met het DMO-innovatiecentrum MIND is getest met het GRAVITY Fly Suit. Hierdoor kunnen de Special Forces verticale obstakels eenvoudiger overwinnen.

In het vliegpak kan iemand zich in een harnas met straalmotoren door de lucht verplaatsen. Het pak is getest in verschillende situaties, bijvoorbeeld bij het aan boord gaan van schepen. Ook is getest in een bebouwde omgeving.

Dankzij het Fly Suit kunnen de militairen op plekken komen, die voorheen vrijwel onbereikbaar waren. Het pak geeft daardoor nieuwe opties voor tactische inzet. Ook kan het civiele hulpdiensten nieuwe mogelijkheden bieden. Het experiment kwam voort uit de wens voor nieuwe manieren van boarding-operaties.

Volgens majoor der mariniers Mark Haasdijk werkt het pak erg intuïtief. “We hebben alleen wat eerste stapjes gezet door een klein stukje op beperkt vermogen te vliegen”, vertelt hij na een korte vlucht.

De mariniers zijn enthousiast. Er volgt nu een evaluatie, waarna een besluit volgt of en op welke manier de zeesoldaten het pak gebruiken. “We gaan nu vooral kijken naar de militaire toepassing. Het mooie is dat dit soort ontwikkelingen dingen mogelijk maken, die we zelf niet zouden bedenken. Dit opent deuren.”

In het GRAVITY Fly Suit kan iemand zich in een harnas met straalmotoren door de lucht verplaatsen.
Streepje

MIND helpt KCW&M met energietransitie meetwagen

Begin april heeft MIND samen met Willem Legters van het Kenniscentrum Wapensystemen & Munitie (KCW&M) een hybride generator gelanceerd die door middel van zonnepanelen op het dak op stille wijze, schone energie levert tijdens het meten van ballistische banen van projectielen. 

De huidige dieselgeneratoren worden daarmee vervangen. Als de zonnepanelen op het dak van de meetwagen door bijvoorbeeld slecht weer het net niet redden, zorgt een dieselgenerator voor het extra zetje.

Het energiesysteem komt van de firma MOSA en wordt in gebruik genomen door KCW&M.

De MOSA is een hybride generator die door middel van zonnepanelen op het dak op stille wijze, schone energie levert tijdens het meten van ballistische banen van projectielen.
Streepje

Eerste nieuwe Chinook komt aan op Gilze-Rijen

Op woensdag 14 april werd tijdens een kleine ceremonie de eerste nieuwe Chinook CH-47F MYII CAAS op Vliegbasis Gilze-Rijen verwelkomd. Op termijn moet de Koninklijke Luchtmacht over een vloot beschikken van 20 toestellen in de nieuwste, identieke uitvoering.

De nieuwe CH-47F Chinooks hebben onder meer een volledig digitaal cockpitmanagementsysteem, met geïntegreerde communicatiesystemen, navigatiesystemen en verbeterde zelfverdedigingsmiddelen. Vliegers weten hierdoor meer over hun omgeving en de operationele effectiviteit wordt vergroot.

Het vernieuwde onderhoudssysteem signaleert slijtage vroegtijdig. Dit maakt eerder en meer gericht onderhoud mogelijk, waardoor de beschikbaarheid toeneemt. De nieuwe configuratie leidt zo ook nog eens tot lagere kosten.

Na 20 jaar inzet wordt het onderhoud van 11 oude Chinook ‘Delta’s’ te moeilijk en duur. De romp is verouderd en bepaalde onderdelen van de cockpit worden niet meer gemaakt. Daarnaast nemen de inzetmogelijkheden af, door het achterblijven bij technologische ontwikkelingen. Zes nieuwere ‘Foxtrot’ modellen worden omgebouwd naar de nieuwe MYII CAAS-standaard, terwijl Nederland in 2015 14 MYII Caas-modellen aankocht.

Infographic van de nieuwe Chinook CH-47F MYII CAAS.