Tekst Evert Brouwer
Foto Phil Nijhuis

JIVC zorgt voor verplaatsing en inrichting ART-Sim

Het neusje van de zalm. De beste simulatie-omgeving en geheel voorbereid op de toekomst. De superlatieven vliegen over tafel als het om de Air Traffic Control Radar and Tower Simulation (ART-Sim) gaat. Hoog van de (verkeers)toren blazen is er niet bij, maar het Joint IV Commando (JIVC) mag zich hiervoor best op de borst kloppen. 

Het IT-bedrijf van Defensie – onderdeel van de Defensie Materieel Organisatie - zorgde er immers voor dat (aankomende) militaire luchtverkeersleiders nu op Schiphol-Oost in plaats van in Nieuw Milligen in de benodigde simulatoren aan de slag kunnen. “Niet alleen de verhuizing, maar ook de inrichting hebben we verzorgd”, laat projectleider Meint Buitenhuis weten.

Wensen

Alsof het een peulenschil was, zo klinkt het. “We kregen de vraag van het AOCS Nieuw Milligen of we de verhuizing wilden regelen. Het JIVC is als de IT-specialist van Defensie immers verantwoordelijk voor de simulatoren”, is de nuchtere constatering van Buitenhuis. “Mijn insteek was om zoveel mogelijk de wensen van de luchtmacht te benaderen. Zie mij maar te overtuigen dat het nodig is, dan ga ik het regelen, hield ik de KLu voor.” En dat is gelukt. “Het resultaat is voor iedereen goed”, zegt luchtmachtmajoor Gertjan den Braven, hoofd Opleiding en Training bij Luchtverkeersleiding Nederland.

Projectleider Meint Buitenhuis (JIVC) en majoor Gertjan den Braven (rechts), met in het midden het beeld van de verkeerstoren.

Loopbrug

Vanwege de samenvoeging van de luchtverkeersopleidingen en de verhuizing van de militairen naar Schiphol-Oost, is een heel nieuw gebouw neergezet tegenover LNVL. De door JIVC verhuisde ART-Sim vormt het hart van dat LVNL-trainingscentrum Polaris. “Alles moest er binnen passen en dat was geen kleinigheid”, schetst projectleider Buitenhuis. “In Nieuw Milligen besloeg de verkeerstoren 20 bij 20 meter. Nu moesten we dat inbouwen in 14 bij 14.”

Na 2 jaar staat het er dan toch allemaal: Een 3D/360o verkeerstoren en radarsimulator, een mini 3D-tower en een 2D-simulator, samen dus de ART-sim. “We hebben ervoor gezorgd dat-ie 100% functioneert en vernieuwd is”, weet Meint Buitenhuis. “Software-updates en de benodigde licenties zijn in de contracten meegenomen.”

Liefst 18 camera’s zorgen voor een realistisch beeld in de verkeerstoren, waar elk vliegveld in de wereld is op te voeren.

Schokkerig

De JIVC’er wil daarbij zijn voorganger Gert van Elderen niet vergeten. De majoor buiten dienst stond aan het begin van de huidige simulator. Het begon allemaal zo’n 25 jaar geleden. Bij de Koninklijke Luchtmacht schoven ze nog met magneten op een bord om de vliegtuigen te simuleren. Zoals dat ook al in de Tweede Wereldoorlog gebeurde tijdens de Slag om Engeland. “We konden heerlijk onze gang gaan”, zegt hij, “maar wel met resultaat. Er waren al snel mogelijkheden om vliegvelden, waar ook ter wereld, in het simulatieprogramma te zetten. Dat was van groot belang voor de uitzendingen waarmee de luchtmacht te maken kreeg.” Het is geen vergelijken met hoe de ART-Sim er nu uitziet. Maar ‘zijn’ 2D-simulator bestaat nog steeds. “En die is nog steeds belangrijk om de basisvaardigheden te leren”, zegt majoor Den Braven.

Vliegbasis Leeuwarden op Schiphol-Oost…

Inspanning

De Britse firma Micro-Nav (software) en Tol Plaatwerk (natuurlijk uit Volendam) vormden de grootste aannemers van het werk dat het JIVC in de schoot kreeg geworpen. “Ze hebben een enorme inspanning gedaan om het voor elkaar te krijgen.” Om letterlijk een beeld te geven: in de verkeerstoren is 360 graden beeld van elk willekeurig (militair) vliegveld te simuleren. In Nieuw Milligen wilde een leek nog wel eens zeeziek worden van het verkeerd gekalibreerd beeld. Die tijd is voorbij. De F-16’s en een C-130 stijgen rustig op van de vliegbasis. “Er staan nu 18 projectoren, die computergestuurd in een half uur goed staan. Voorheen moest een monteur met een schroevendraaier aan de slag. Dat kostte enorm veel tijd.” Simulator-piloot sergeant Vincent Driever is er maar wat blij mee. “Omdat de monitoren nu ook óp het doek en niet dóór het doek schijnen, krijg je ook minder vervorming.” Minder werk heeft hij niet door de vernieuwingsslag. “Ik denk zelfs dat we meer onderhoud moeten uitvoeren, maar het is wel veel gebruiksvriendelijker gemaakt. Echt top.”

Het is prettig werken met de gemoderniseerde ART-Sim in Polaris.

ART-Sim in cijfers

Nog even de aantallen van de ART-Sim (Air Traffic Control Radar and Tower Simulation) zoals die is verhuisd en ingericht door JIVC op een rijtje:

3D/360o verkeerstoren en radarsimulator
3 werkplekken 
1 x instructor
aantal projectoren: van 8 op AOCS naar 18

3D pilot & supervisors
4 x pseudo pilots
2 x supervisor

Radar sim 
10 x radar controllers consoles

Radar pilots & supervisors
8 x radar pseudo pilot
2 x radar supervisor

Mini 3D tower 
2 x controller 
1 x instructor 

Mini 3D pilot & supervisor
2 x pseudo pilot
1 x supervisor

2D simulator 
2 x tower controller
1 x instructor

2D pilots & supervisor
4 x pseudo pilot
2 x supervisor

Koning Willem-Alexander opende Polaris deze maand, met links van hem de Commandant Luchtstrijdkrachten, luitenant-generaal Dennis Luyt.