Tekst Jack Oosthoek
Foto archief Juriën Verweijen, MCD
Speciale app moet onderhoud wagenpark verbeteren
Als alles meezit, loopt het ‘gebruikersonderhoud’ aan het wagenpark van Defensie vanaf 2020 nog geolieder dan nu. Motor erachter is een nieuwe Ipad-applicatie, een project van het Kenniscentrum Logistiek voor héél Defensie. De landmacht mag het pad plaveien.
DO-MAINT heet de applicatie. Met als geestelijk vader kapitein Stephan Wildenberg van het genoemde kenniscentrum, een onderdeel van het Opleidings- en Trainingscentrum Logistiek (OTC Log). Ongeveer 2 jaar geleden signaleert hij in een brainstormsessie met Young Mechanics - een denktank van kaderleden van de Technische Dienst van de landmacht - hiaten in het ‘gebruikersonderhoud’ van onder meer de Mercedes Benz-terreinwagen en Fennek. De ‘roze’ controlelijst, vernoemd naar de papierkleur, wordt niet altijd goed ingevuld en verwerkt.
'Een chauffeur moet na een rit altijd een voertuigcheck uitvoeren'
Projectleider ir. Juriën Verweijen van Kennis, Innovatie, Experimenten en Simulatie (KIXS) van het Joint IV Commando: “Een chauffeur moet na een rit altijd een voertuigcheck uitvoeren en de 300 punten tellende roze lijst invullen. Alles moet kloppen, variërend van banden tot en met oliepeil. Aan de hand van de lijst controleert een groepscommandant in welke technische staat voertuigen verkeren en of ze inzetbaar zijn voor een missie of oefening. Uiteindelijk komt de checklist terecht bij de Onderhouds-, Diagnose- en Bergingsgroep (ODB) van het peloton. Die beoordeelt de actiepunten en voert zo nodig reparaties uit.”
'Sommige chauffeurs vragen zich af wat ze met het invullen van die lijst eigenlijk aan het doen zijn'
Weinig weerklank
Dat de roze formulieren niet altijd adequaat worden ingevuld, heeft met tijd te maken, legt industrieel ontwerper Verweijen uit. Soms kost dat wel een dag. Een rol speelt ook dat chauffeurs het gevoel krijgen dat hun opmerkingen niet altijd weerklank vinden. Ze krijgen althans nauwelijks of geen ‘feedback’, weet Verweijen. “Sommige chauffeurs vragen zich af wat ze met het invullen van die lijst eigenlijk aan het doen zijn.”
Waarom als oplossing geen digitale applicatie? We leven toch in de tijd van Ipad en Iphone, bedenkt Wildenberg. Samen met Verweijen kruipt hij in de huid van de toekomstige gebruiker om na te gaan wat er allemaal voor de nieuwe app nodig is. Het duo zoekt de samenwerking met Lifely, een commercieel software-ontwerpbureau. Al snel ligt een programma van eisen op tafel. “Lifely begreep direct wat de landmacht wilde. We besloten het project klein te houden, alleen dan kun je tamelijk eenvoudig veranderingen doorvoeren”, vertelt Verweijen.
'De applicatie werkt beter en makkelijker dan de roze lijst'
Wifi nodig
Na veel gepuzzel is de 1e digitale onderhoudslijst er. Chauffeurs van 104 JISTARC-verkenningspeloton in ’t Harde experimenteren ermee, tablet in de hand. Om hem te kunnen gebruiken, is wel wifi nodig, een ‘fenomeen’ waarover anno 2018 nog niet elke defensie-werkplaats beschikt. Daarom krijgen de DO MAINT-tablets een simkaart. De 1e reacties op de proefneming zijn zonnig. “De applicatie werkt beter en makkelijker dan de roze lijst”, zegt Verweijen. “Er zijn vanzelfsprekend ook veel vragen en mogelijkheden om de app te verbeteren. Aan ons om ze te beantwoorden en oplossingen te bedenken.”
'Er komt steeds meer vaart in het project'
Zoals het er nu uitziet, eindigt het experiment eind december. In het volgens Verweijen ‘rijpingsjaar’ 2019 willen hij en Wildenberg nieuwe snufjes inbrengen. Ook moet de applicatie in de toekomst gekoppeld worden aan het onderhoudssysteem SAP. ”Een technisch en moeilijk verhaal”, stelt Verweijen. Maar daaraan zijn Wildenberg en hij wel gewend. Door een gebrek aan personeel en budget kostte het moeite om het project zowel technisch als organisatorisch opgestart te krijgen. “Het enthousiasme en het bewustzijn bij het hogere management van de Landmacht is echter flink gegroeid. Er komt steeds meer vaart in het project”, zegt Verweijen.
Haalbare kaart
Het moet raar lopen, wil DO-MAINT zoals gepland in 2020 niet volledig operationeel zijn. Volgens Verweijen technisch een haalbare kaart. Na 2020 komen andere voertuigen aan de beurt. “We hopen dat de regels en procedures van Defensie ons niet teveel in de weg zitten.”