Tekst Jopke Rozenberg-van Lisdonk
Foto sergeant Jan Dijkstra

DIDO-ontwikkelaars houden rekening met iedere defensiemedewerker

In oktober vorig jaar lanceerde directeur vice-admiraal Arie-Jan de Waard de corporate story ‘Wij zijn DMO’. (https://magazines.defensie.nl/specials/2017/04/corporate-story-defensie-materieel-organisatie). De Defensie Materieel Organisatie maakt de verbinding tussen willen en kunnen. DMO vormt de brug tussen de wens van de klant, de operationele commando's (de marine, landmacht, luchtmacht en marechaussee) en de mogelijkheden die de budgetten en de markt bieden. In een reeks artikelen geven medewerkers een gezicht aan DMO en vertellen ze hoe die (ver)binding met en door DMO tot stand komt. Deze keer is dat Brian Wolvers, softwaresysteemontwikkelaar bij Advies & Applicaties, afdeling van DMO/JIVC.

Iedereen kent het werk van Brian Wolvers. Slechts weinigen zijn zich daar echt van bewust. Achter de schermen is hij hét gezicht van DIDO, de financiële selfserviceapplicatie binnen Defensie. 15 jaar geleden stond hij met een clubje mensen aan de wieg van dit systeem dat inmiddels flink is doorontwikkeld. Hij levert met zijn collega’s bijna maatwerk voor iedere unieke defensiemedewerker. “Pas als het systeem niet doet wat jij wilt, krijg je dat in de gaten.”

Duizenden medewerkers maatwerk leveren

Vaste medewerkers, reservisten, inhuurkrachten en noem maar op welke smaken personeel de krijgsmacht nog meer heeft, maken gebruik van DIDO. Hun hele defensieloopbaan lang. Hoe kan een systeem dat duizenden medewerkers bedient, dan toch maatwerk leveren? “Omdat je met het toekennen van financiële vergoedingen met ieders persoonlijke situatie rekening moet houden”, begint Wolvers zijn uitleg over het complexe systeem dat aan de buitenkant vrij simpel oogt.

Met elkaar sparren over het (her)bouwen van applicaties.

Verschillende rechten

Hij begint een hele reeks variabelen op te noemen: militairen en burgers met hun verschillende rangen en schalen, buitenland plaatsingen, inwonenden, parttimers, ziekte en verlof. “Het is teveel om nu zo even op te noemen”, gebaart Wolvers. “Maar aan al die unieke kenmerken zijn verschillenden rechten gekoppeld voor wat betreft financiële vergoedingen van bijvoorbeeld woon-werkverkeer en dienstreizen. Al die verschillende opties en keuzes moeten wij inbouwen, zodat het systeem de juiste laat zien per medewerker.”

Foeteren omdat het weer eens niet werkt

Overleven in krappe tijden

Wie heeft er niet eens op het systeem gefoeterd omdat het ‘weer eens’ niet werkte of vastliep? Wolvers beaamt dat die dingen helaas voorkomen. “Maar sinds een jaar een stuk minder”, zegt hij opgelucht. “Nu er meer budget is, kunnen we meer doen dan alleen de instandhouding van het systeem en het doorvoeren van de meest noodzakelijke aanpassingen. Het was een beetje overleven in die tijden van krapte.” De afgelopen 1,5 jaar is het DIDO-team flink uitgebreid, maar achterover leunen is er zeker ook nu niet bij.

DIDO ‘dienstreizen binnenland’ is sinds 2015 in afgeslankte vorm ook beschikbaar op tablet en smartphone.

Doorontwikkeling

“We zijn nu ook volop bezig met doorontwikkeling”, zegt hij opgetogen. “Eindelijk zijn we in staat om beter aan te sluiten op nieuwe architecturen en technieken. We maken zoveel mogelijk gebruik van het geautomatiseerd testen van de programmatuur. Dat neemt onze tester, een functie die we er sinds een jaar bij hebben, veel werk uit handen.” Het testen van een applicatie behelst namelijk veel meer dan er 1 keer simpelweg doorheen scrollen en klikken. “Het moet voor iedere individuele medewerker kloppen. Dus als díe specifieke 10 variabelen van toepassing zijn, moet de knop groen zijn en in alle andere gevallen moet die rood kleuren, bij wijze van spreken.”

Links het selfserviceportaal zoals we dat allemaal kennen. Wolvers is applicatieontwikkelaar en -beheerder van de selfserviceapplicatie’s voor dienstreizen, voorschotten en woon-werkverkeer.

Fout of onduidelijk?

Door de extra mankracht en snellere testmethodes kunnen de mannen van Advies & Applicaties alle nieuwtjes sneller releasen. “Zijn er toch klachten, vragen of problemen met DIDO, dan probeert eerst DCHR (Diensten Centrum Human Resources, red.) een oplossing te vinden voor de klant. Wanneer de DCHR-medewerkers er niet uitkomen, sturen zij de klacht door naar mijn collega’s van functioneel beheer. Die bekijken of er sprake is van een fout of onduidelijkheid in het systeem en bepalen wat de impact is. Indien nodig pas ik of 1 van mijn collega-applicatiebeheerders de programmatuur aan. Voor wijzigingen en onderhoud aan de database beschikt ons DIDO-team over een vaste databaseadministrator.”

Dagelijks neemt het team van Advies & Applicaties de lopende werkzaamheden door: waar ben je mee bezig, waar loop je tegenaan, waar ga je mee verder? Collega’s die op een andere locatie werken, bellen in via een live videoverbinding.

Overbelasting

Klachten over een vastlopend systeem als gevolg van overbelasting komen sinds een jaar bijna niet meer voor. “De werklast wordt nu verdeeld over 3 webservers in plaats van 1”, licht Wolvers toe. “Medewerkers van DCHR, het Reisbureau Defensie en FABK (Financieel Administratie en Beheer Kantoor, red.) die continu in DIDO werken, doen dit nu via hun ‘eigen’ webserver. Alle andere defensiemedewerkers, gemiddeld zo’n 600 à 700 tegelijkertijd, surfen via de andere 2. Naast het feit dat overbelasting van het systeem niet vaak meer zal voorkomen, reageert DIDO ook een stuk sneller. Een prettige bijkomstigheid voor de gebruikers van de selfserviceapplicatie.”

Wolvers: “Ons doel is DIDO zo gebruiksvriendelijk, foutloos, snel en goed beschikbaar mogelijk maken. We zijn een eind op weg, maar technische ontwikkelingen gaan razendsnel, dus er is altijd ruimte voor verbetering. Saai wordt het voor mij in ieder geval nooit!”

'Het gezicht van DMO' kent ook een videoserie, te volgen via

https://www.youtube.com/watch?v=YfF41GtBUl4&list=PL20oqnUK78lW9LebIyPnV33fqb_MVVyDK