Tekst ritmeester Bianca Brasser
Foto Paul Tolenaar

Waar en wanneer je maar wilt

Hoe handig zou het zijn: een app waarmee je met een paar keer drukken je persoonlijke uitrustingsstukken bestelt of vervangt. Een app die ‘gewoon’ op je privé-telefoon draait en waarbij een extra beveiliging zoals een VPN-verbinding niet nodig is. Heel handig, zo vond het KPU-bedrijf. En dus werd DMO/JIVC ingeschakeld om deze app te realiseren. Met succes.

Een baretje of helm bijbestellen? In de app zie je hoeveel je er al hebt en of je recht hebt om er nog 1 te bestellen.

Wilde een militair tot vorige week zijn uitrusting vervangen of onderdelen bijbestellen, dan moest hij of zij op zoek naar een Mulan-computer met toegang tot het defensienetwerk. Pas dan kan hij inloggen bij de KPU-webwinkel. “Een obstakel”, zegt majoor Fred de Mos van het DMO/JIVC-ontwikkelteam. “Veruit de grootste groep militairen werkt niet vanachter een computer. Ze zijn in het bos, op de hei, werken in een loods, noem maar op. Zij moeten dan eerst op zoek naar een flexplek of computers van collega’s gebruiken.”

Lastig

De KPU-app biedt de oplossing, maar die was makkelijker bedacht dan gerealiseerd. Anno 2018 zijn apps niet meer weg te denken, maar de technologie is kwetsbaar. Zo’n app is tenslotte door iedereen te downloaden, wie wil heeft alle tijd ‘m te hacken en krijgt zo mogelijk toegang tot persoonlijke gegevens van militairen. Dat is ook de reden dat er geen defensie-apps bestaan die zonder VPN-verbinding met persoonlijke gegevens werken. Grote nadeel: lang niet alle militairen krijgen een diensttelefoon met daarop zo’n VPN-verbinding. 

“Een app, werkend op een privé-telefoon, dat was ons belangrijkste doel”, zegt De Mos. “En dat heeft de nodige kopzorgen gekost. Want de app moest uiteraard wel veilig zijn.” Een oplossing werd gevonden in een koppeling tussen het defensienetwerk en het open internet. In de KPU-app zijn simpelweg geen persoonlijke gegevens te zien. Toch kan een pakketje, besteld vanuit de app, wel naar het huisadres van een militair gestuurd worden. Op naam. Hoe dat werkt? De Mos legt uit: “De app toont alleen niet-gerubriceerde data. Denk aan de letterlijke tekst ‘huisadres’ of ‘werkadres’. Deze ‘woorden’ verstuurt hij naar het veilige defensienetwerk en pas daar worden ze gekoppeld aan het volledige adres en de naam van de werknemer.”

Hoe bestel je een product?

Toegang tot de KPU-app wordt gefaseerd per locatie ingevoerd. Alle militairen krijgen binnen 3 weken een e-mail over het activeren van een account. Daarna kan de app worden gedownload.

De KPU-app download je via de Google Play store of Apple App store. Via de app vraag je een account aan. De gebruikersnaam wordt naar je werkmail gestuurd. Eenmalig een bezoek aan een Mulan-computer is dus nodig. Hierna kun je inloggen waar en wanneer je maar wilt.

Via ‘mijn uitrusting’ zie je welke en hoeveel producten in je bezit zijn.

In het zoekvenster tik je in wat je nodig hebt. Vervolgens kies je voor ‘nu bestellen’. 

Is het product versleten? Kies voor vervangen. Ben je het kwijtgeraakt? Kies dan voor vermissen. De instandhoudingsprijs is het bedrag dat van jouw i-bundel wordt afgeschreven als je het product bestelt. Als het om een koopartikel gaat, staat hier dat het bedrag op je salaris wordt ingehouden. 

Via het i-bundel-icoon zie je hoeveel geld er in jouw bundel zit om producten te bestellen. Dit bedrag gaat dus niet van je salaris af. Is je i-bundel op, dan kun je nog wel bestellen, maar moet je Aangewezen Functionaris (AF) de order toetsen. 

Kies je maat. Bovenin staat de laatstgekozen maat, eronder de maat die jij hebt opgegeven bij het KPU-bedrijf als jouw voorkeursmaat. Aan het steekwagentje zie je hoe groot de voorraad is. Staan er 4 dozen? Dan is er voldoende. Bij 1 of geen dozen zal je bestelling wat langer kunnen duren. 

Kies het gewenste aantal. Als je meer aanvraagt dan waar je recht op hebt, zal de aanvraag ook door je AF getoetst worden. De app geeft dit aan.

Indien je AF toestemming moet geven, schrijf je in dit scherm je motivatie waarom jij dit product nodig hebt. 

Verplaats je product naar het winkelwagentje en vergeet niet het product vervolgens daadwerkelijk te bestellen. Hierna krijg je de keuze waar het pakket naar toe moet (huisadres of zakelijk adres). Je pakket wordt verstuurd!

Links bovenin vind je een icoon met 3 horizontale streepjes. Dit is het menu. Hier zie je onder meer welke producten je al besteld hebt, maar ook welke je moet of mag inleveren. 

Tot slot nog een tip: sommige artikelen hebben een gebruiksaanwijzing, denk aan een wasvoorschrift of onderhoudstips. Ook deze vind je in de app. 

Nieuwe kiekjes

Het kostte De Mos en zijn team ongeveer 4 maanden om aan te tonen dat deze manier veilig is. Daarna brak de tijd van de app-ontwikkeling aan. Opnieuw een uitdaging. “Tekst en afbeeldingen moeten zowel op een ‘klein’ scherm van de IPhone SE ‘passen’, als op een groter scherm van de Samsung S9. We moesten echt schipperen met de ruimte voor knoppen, icoontjes en teksten.”

Inzoomen om een product nader te bekijken? Geen probleem. Er zijn haarscherpe nieuwe foto’s gemaakt.

Voor de volgende versie ziet De Mos ook alweer een nieuwe uitdaging. “Het zou mooi zijn als er straks ook pushberichten worden toegevoegd. Denk aan een ‘ping’ als je pakketje verstuurd is of als je ‘m kan ophalen op de kazerne.”