Tekst Evert Brouwer
Foto sergeant-majoor Maartje Roos

'We kunnen het niet langer alleen', is een veelgehoorde kreet in de Defensie Materieel Organisatie. Met de intrede van de term Gouden Ecosysteem wordt aangegeven dat Defensie, kennisinstituten en industrie samen moeten optrekken om het beste, meest innovatieve materieel voor Defensie te verwerven. Voor de rubriek In Bedrijf bezoekt Materieelgezien elke maand een onderneming of kennisinstituut dat een binding met DMO heeft. Dit keer Van Halteren Defence in Bunschoten. 

Een familiebedrijf met zo’n 400 medewerkers dat in bijna 50 jaar is uitgegroeid tot een grote speler in de defensie-industrie. Het grijze pand op een weinig opvallend industrieterrein in Bunschoten verraadt ook niet meteen wat er zich allemaal binnen de muren afspeelt. “We zijn een heel veelzijdig familiebedrijf, waarin iedereen zich thuis voelt”, zegt projectmanager Gilian van Ree. 

Gilian van Ree poseert op de jongste telg van de Van Halteren simulatiefamilie: de PzH2000NL.

Thailand

De hal stond 2 weken geleden nog vol met simulators voor de M101 getrokken houwitser die naar Thailand zijn verscheept. Nu valt meteen de geheel verbouwde Nederlandse Pantserhouwitser op die een nieuw leven als simulator krijgt. Van Halteren is leverancier van simulatiesystemen voor de artillerie, de Howitzer Crew Trainers (HCT’s), in 14 landen. “Onze missie is om het gat tussen theoretische scholing en ‘live firing’ te overbruggen. Net als met de MORsim.”

Samen

Vorige maand leverde Van Halteren Simulation & Training de 4 nieuwe mortiersimulators (http://www.vanhalteren.com/nl/defence/simulation-training-morsim) voor de Koninklijke Landmacht af, na 10 jaar onderzoek, ontwikkeling en uitgebreid testen. Maar Van Halteren Defence is zoveel meer dan dat. Het bedrijf is betrokken (geweest) bij diverse voertuigprogramma’s in Nederland, waaronder het pantserrupsvoertuig CV90, de Pantserhouwitser 2000, de Australische Bushmaster en Bandvagn S10. “Mechanica, Elektronica, software en hydrauliek; het komt hier allemaal samen.” 

Sleutelen aan de motor van een CV90.

Onderhoud

De afdeling Road Wheels heeft meer dan 30 jaar ervaring met het produceren van loopwielen voor militaire (rups)voertuigen. Van Halteren Land Systems richt zich ook op andere diensten, zoals onderhoud, reparatie en modificatie. “We leveren field support en logistieke ondersteuning voor grondgebonden militaire systemen, desgewenst op locatie. Zo doen we ook al het onderhoud voor onze mortiersimulators, waarbij we gegarandeerd binnen 24 uur ter plekke zijn. Het liefst natuurlijk eerder.”

De wielen van de CV90 hebben geen geheimen voor Van Halteren. Hun speciale behandelmethode is wel het geheim van de smid.

Prachtjob

Dat is ook geen probleem, zegt chef werkplaats Gijs de Graaf. Hij stapte destijds van de tankwerkplaats in Leusden over naar de werkgever in zijn geboorteplaats. “Wij reizen als specialisten ook de hele wereld over. Een prachtjob, dat is het.” “We helpen elkaar waar mogelijk om de beste producten te leveren. We denken niet in hokjes”, zegt Van Ree, zelf 15 jaar bij het bedrijf. “Het is hier echt: met z’n allen en dat maakt het zo leuk.” Er is slechts één splijtzwam en de kenners van het amateurvoetbal weten dat meteen. “De directie is van de blauwen (Spakenburg) en de werkvloer is normaal gesproken van de rooien (IJsselmeervogels). Alleen ik ben dan weer een uitzondering”, zegt Kamil, al 27 jaar aan het werk bij Van Halteren. “Dat kan hier allemaal, je blijft niet voor niets zo lang voor de baas werken.”

Chef werkplaats Gijs de Graaf controleert de simulator-in-wording. voor de PzH2000NL.