Tekst Jack Oosthoek
Foto sergeant-majoor Maartje Roos

'We kunnen het niet langer alleen', is een veelgehoorde kreet in de Defensie Materieel Organisatie. Met de intrede van de term Gouden Ecosysteem wordt aangegeven dat Defensie, kennisinstituten en industrie samen moeten optrekken om het beste, meest innovatieve materieel voor Defensie te verwerven. Voor de rubriek In Bedrijf bezoekt Materieelgezien elke maand een onderneming of kennisinstituut dat een binding met DMO heeft. Dit keer Defenture in Tiel.

Blik op de productiehal van Defenture.
Zo ziet de ‘cockpit’ van de Vector eruit.

Topsnelheid bepaalt het leven van tienvoudig Nederlands motorcrosskampioen Gerard Rond. Dat zit simpel in zijn genen. Wat de tegenwoordige zakenman betreft kan het door hem opgerichte Defenture (in het begin 5; nu 45 personeelsleden) zijn quads en terreinvoertuigen niet tijdig genoeg leveren. “Ik ga snel, soms te snel. Maar dat is nodig om op het podium te komen.”

Rond noemt zichzelf een auto- en motorfreak in hart en nieren. Hoe kan het ook anders, off the road-exemplaren staan bij hem met stip genoteerd. Op de openbare weg rijden vindt hij saai, in het terrein is veel spannender, vindt Rond. In 2009 in Zuid-Amerika en 1986 in Afrika deed hij mee aan de wereldberoemde woestijnrace Parijs - Dakar. 

Sleutelen aan de (krachtige) Vector-motor.

‘Ik ga soms té snel. Maar dat is nodig om op het podium te komen’

Loodzware eisen

Sinds 2013 staat het leven van Rond in de allerhoogste versnelling. Aanleiding zijn gesprekken in de periode met toenmalig commandant der Strijdkrachten generaal Peter van Uhm, en het Korps Commandotroepen. Onderwerp: de inzet van militaire auto’s in vredesmissies (Uruzgan) en de steeds zwaardere eisen waaraan ze moeten voldoen. Rond: “Defensie heeft behoefte aan opvolgers van de Land Rover en de Mercedes Benz-terreinwagen. Goede producten, maar in wezen niet ontwikkeld voor militaire operaties. Terwijl ze daarvoor bij gebrek aan alternatieven wél voor worden gebruikt. Tegenwoordig kun je andere oplossingen kiezen, zoals onze producten”, lacht Rond, die van Defensie onder het motto ‘laat zien wat je kunt’ het (officiële) verzoek kreeg om een nieuwe terreinwagen te ontwerpen.”

De bouw van de Vector staat onder voortdurende controle.
De Vector voldoet aan de hoogste veiligheidseisen.

De volbloed sportman laat zijn creativiteit de vrije loop. En presenteert in samenwerking met Defensie en na uitvoerige tests in Nederland en Mali de Vector (wat staat voor Versatile Expeditionary Commando Tactical Off Road) . Een voor alle terreinen geschikt lichtgewicht voertuig dat volgens Rond aan de hoogste veiligheidsnormen voldoet. Hij is wendbaar en ‘met twee vingers’ te besturen, vertelt hij. Nog een kracht van de Vector volgens Rond: hij kan (snel) worden aangepast aan de wensen van de klant. “Wij bieden op één en hetzelfde ‘platform’ en naar de behoefte van de klant ‘tig’-varianten aan. Kan niet kennen we wij niet.” 

Gerard Rond (rechts) en Henk van der Scheer, chief executive operations van Defenture. ‘Durven en weten dat je het kan.’

‘Defensie heeft behoefte aan opvolgers van de Land Rovers en de Mercedes Benz-terreinwagen’

Slim klein ding

De Vector vormt niet de enige troefkaart van Defenture, dat met de Scorpion een diesel-quad ontwikkelt voor militaire taken. “Een slim, klein ding waarmee vrijwel alles mogelijk is en waarmee je overal kunt komen’, vertelt Rond. “Weegt weinig en is net als de Vector in een Chinook-helikopter te vervoeren. Aan de huidige quads van Defensie mankeert weinig, alleen lopen ze op benzine, terwijl de krijgsmacht naar een one fuel policy toe wil. Vandaar dat wij de diesel-quad ontwikkelen. Het is met Defenture hetzelfde als met meedoen aan Parijs-Dakar: durven, weten dat je het kunt en informatie delen met je team en geldschieters. Dan kom je ver, heel ver.”

Het personeel van Defenture werkt koortsachtig aan de 70 Vectors voor Defensie.