De 2 Dorniers 228-212 van de Nederlandse Kustwacht zijn tot 2022 verzekerd van onderhoud. Onder verantwoordelijkheid van DMO is een nieuw contract ondertekend door directeur Kustwacht Nederland, kapitein ter zee Ronald Blok en Volker Wallrodt van RUAG. Dat Zwitsers-Duitse consortium heeft op zijn beurt het daadwerkelijke onderhoud uitbesteed aan de Nederlandse firma JetSupport op Schiphol-Oost. Beide firma’s zijn overigens al vanaf 2007 verantwoordelijk voor het onderhoud.
Het contract is in korte tijd tot stand gekomen door nauwe interne samenwerking tussen onder meer DMO Inkoop en DMO Projecten. De vliegtuigen zijn in eigendom van het Ministerie van Defensie en gestationeerd op Schiphol-Oost. Ze worden gebruikt voor de uitvoering van een groot aantal Kustwachttaken, zoals search-and-rescue, rampen- en incidentenbestrijding, milieutoezicht en grensbewaking.
Privacy
Met ingang van 25 mei krijgt Nederland een strengere wetgeving privacy. Dan gaat de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in. Dat is Europese wetgeving waardoor privacyrechten toenemen en organisaties meer verantwoordelijkheden krijgen. De AVG vervangt de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) die nu geldt.
De WBP, het werken met (bijzondere) persoonsgegevens inclusief de meldplicht bij datalekken zijn in de AVG opgenomen. Nieuw zijn zaken als de grotere verplichtingen voor organisaties en meer toezicht met zwaardere boetes als de AVG niet wordt nageleefd.
De AVG geldt ook voor Defensie en heeft invloed op veel gebieden. Vorig jaar augustus startte het invoeringsprogramma AVG al. Een multidisciplinaire kernteam maakte voor Defensie een actieplan. Uitgangspunt is dat bij elk onderdeel de WBP-beheerder de voorbereidingen treft.
Nieuwe wielen marechaussee
De Defensie Materieel Organisatie (DMO) heeft begin januari een raamovereenkomst afgesloten voor de levering van gepantserde auto’s voor de Koninklijke Marechaussee.
Het betreft de Toyota Land Cruiser 200, die naar keuze met een zeer krachtige 5.7 liter V8 benzinemotor of met de bekende 4.5 liter V8 turbo-diesel besteld kan worden. De nieuwe voertuigen zijn bestemd voor de vervanging van de huidige verouderde vloot gepantserde voertuigen van de Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten en de Gewapende Beveiliging Burgerluchtvaart.
De eerste 40 zijn intussen besteld en de voorbereidingen voor de bouw van de prototypes zijn op dit moment in volle gang. Zodra de prototypes volledig aan alle technische en operationele eisen voldoen, start de serieproductie. Naar verwachting zijn de alle voertuigen voor november dit jaar uitgeleverd.
Fire units naar VS
Vanaf het Defensie Grondgebonden Luchtverdedigings Commando (DGLC) is de eerste Patriot Fire Unit naar Letterkenny, Amerika vertrokken.
Een radar set, een engagement control station en een information coordination central gaan voor een periode van een jaar voor groot onderhoud naar de Verenigde Staten. Het systeem wordt daar volledig vernieuwd en krijgt bovendien de recentste modificaties. Daaronder vallen nieuwe gebruikersschermen en de laatste versie van de systeemsoftware.
Binnen het project Patriot Verlenging Levensduur ondergaan in een periode van 4 jaar alle Nederlandse systemen een update. Daarmee is de levensduur van het gehele systeem tot 2040 gegarandeerd.
IT werkconferentie
Meer dan 1.300 collega's van JIVC/OPS waren op 10 en 11 januari bij de IT Werkconferentie 2018. “We gaan een bewogen jaar met veel verandering in”, voorspelde directeur Joint IV Commando Ron Kolkman. “Dat gaan we samen, als één bedrijf, met veel positiviteit tegemoet. Elke medewerker kan, mag en moet het heft in eigen handen nemen om onze dienstverlening tot een succes te maken. Samen brengen we innovatieve kracht binnen Defensie.”