Tekst ritmeester Djenna Perreijn
Foto Valerie Kuypers en Herman Zonderland
Nieuwste techniek in aantocht
22 ton schoon aan de haak en klaar voor gebruik. Enthousiast werd de Volvo rupsgraafmachine eind vorig jaar onthaald op de Prinses Margrietkazerne in Wezep. Het betekende de start van het project Vervanging Bouwmachines. De 200 stuks die de landmacht nu gebruikt, zijn op. Als opvolger krijgen de constructiecompagnieën en de pantsergenie de komende 2 jaar in totaal 70 nieuwe graafvoertuigen.
200 machines die worden vervangen door slechts 70? “Dat klopt”, reageert Jacques Roosenboom, projectleider namens de Defensie Materieel Organisatie (DMO). “De krijgsmacht is kleiner geworden de afgelopen jaren. Veel oude grondverzetmachines zijn kapot en staan stil. Die verkopen we of ruilen we in. Van onder meer die opbrengst is de aanschaf van al het nieuws mogelijk.”
Roosenboom werkte de afgelopen jaren aan de aankoop van de nieuwe rupsgraafmachines, maar ook aan de verwerving van wielgraafmachines, rupsdozers, civiele en militaire graaflaadcombinaties, wiellaadschoppen en gradermodules. “Daar komen ook nog enkele aanhangwagens bij”, aldus Roosenboom. “Sommige aanbestedingen lopen nog, we verwachten alle voertuigen in de loop van 2018 en 2019.
Korea
Bij zo’n grote aankoop – nagenoeg alle grondverzet van de genie wordt vervangen - komt veel kijken. Zo voldoen de gebruikte motoren niet aan de Nederlandse milieuwetgeving. “Dat is logisch want in een missiegebied is geen schone diesel te krijgen. Als we dat erin gooien, gaat de motor stuk en staat-ie na 100 meter stil.” Daarom moest voor deze ‘vervuilende’ techniek een uitzondering worden gemaakt. In Europa mogen zulke motoren niet worden gebouwd, maar in Korea wel. Daar komen de motoren dus vandaan.
Nieuwste techniek
Bij de eenheden kijken ze reikhalzend uit naar de nieuwe machines. Roosenboom. “Al te lang rijden ze bij de genie rond met oud, versleten materieel. Nu is het dan eindelijk zover, de modernste techniek is in aantocht. Zo zijn alle displays digitaal; er zijn geen metertjes meer. De computer registreert de ritten en die lees je achteraf gemakkelijk uit met de computer.”
Kampen bouwen
De nieuwe civiele voertuigen zijn bijna allemaal ‘groen gespoten’ om te kunnen opereren in missiegebieden. Uiteraard zijn ze ook bestand tegen woestijnstof en extreem koud of warm weer. Het materieel wordt het meest ingezet bij de opbouw van kampementen. Het bouwrijp maken van de compounds, het aanleggen van een landingsstrip of het vlakken van een helikopterlandingsplaats behoren meestal tot de eerste grondverzetwerkzaamheden in een missiegebied. Daarna komen infrastructuur, riolering en omheining aan de beurt.
De nieuwe militaire graaflaadcombinatie is op dit gebruik een uitzondering. Als enige gaat hij mee met de troepen het veld in, onder meer om routes begaanbaar te maken. “Net als een genietank kan de graaflaadcombinatie graven en dozeren”, licht Roosenboom toe. “Hij is lichter en kan daardoor makkelijker manoeuvreren op slecht begaanbaar terrein. Daarbij kan-ie tegen een stootje en is-ie gepantserd. Maar dat spreekt denk ik voor zich.”