Tekst Jack Oosthoek
“We kunnen het niet meer alleen”, is een veelgehoorde kreet in de Defensie Materieel Organisatie. Met de intrede van de term Gouden Ecosysteem wordt aangegeven dat Defensie, kennisinstituten en industrie samen moeten optrekken om het beste, meest innovatieve materieel te verwerven voor Defensie. Voor de rubriek In Bedrijf gaat Materieelgezien elke maand op bezoek bij een onderneming of kennisinstituut dat een binding heeft met DMO. Dit keer staat RH Marine in Schiedam in de schijnwerper.
Noem de naam van een Nederlands marineschip of een onderzeeboot, en 10 tegen 1 dat RH Marine de elektronica aan boord heeft geïnstalleerd. De maritieme dienstverlener brengt (hoogwaardige) elektronische en automatiseringsinstallaties aan op luxe jachten, marineschepen, jachten, en schepen voor de olie- en gasmarkt. De Koninklijke Marine is één van zijn grootste klanten. “Wij doen zaken met de natte kant van Defensie”, grapt directeur Global Sales Defence Safety & Security, voormalig marineofficier Harm Kappen.
'Om goed zaken te doen met Defensie is geduld nodig'
Slimme software
De system integrator RH Marine ondersteunt de bedrijfsvoering op (marine)schepen op alle denkbare elektrotechnische fronten. In het geval van het Commando Zeestrijdkrachten gebeurt dat in samenwerking met de Defensie Materieel Organisatie. Kappen: “Behalve dat wij de hardware verzorgen, koppelen wij systemen en componenten met slimme software aan elkaar. Zo weet een bemanning op elk moment of het schip technisch paraat is. Wij brengen alle informatie samen in de technische centrale en op de brug. Zo kunnen commandant en bemanning prioriteiten stellen. Immers, een marineschip moet zijn taak altijd kunnen uitvoeren.”
Aangezien de taak van marineschepen in de loop der jaren kan veranderen, past RH Marine systemen het schip zo nodig met de nieuwste technologie aan. Dan is een schip altijd gereed voor nieuwe inzet. Kappen: “Op dit moment bouwen onze teams een nieuwe generatie geïntegreerde systemen voor brug en technische ruimten. De upgrade vindt de komende jaren op de 4 fregatten van de Zeven Provinciënklasse plaats. Al met al laat ons bedrijf schepen makkelijker en slimmer varen. Heel specialistisch werk en tegelijkertijd onze kracht.”
'RH Marine gaat ‘schip overschrijdend’ te werk'
Nieuwe architectuur
Nog iets waar het wereldwijd opererende RH Marine volgens eigen zeggen goed in is: innovatie. In samenwerking met TNO en Thales doktert het bedrijf aan supermoderne ‘systeemarchitectuur’. Wat Nederland betreft wordt meegedacht hoe het marineschip van de toekomst het werk met minder bemanningsleden kan uitvoeren. Daarvoor is een nieuwe architectuur en een hoge graad van automatisering nodig, weet Kappen. “RH Marine kijkt ver in de toekomst en gaat daarbij ‘schip overschrijdend’ te werk.”
Het is duidelijk: een grote klant als de marine is voor RH Marine cruciaal, ook in strategisch opzicht. “We werken dagelijks intensief samen”, vertelt Kappen. “Om goed zaken te doen met Defensie is echter geduld nodig. Nederland kent een lang en uitgebreid proces om over omvangrijke marineprojecten te beslissen. Het kost vaak jaren voordat er groen licht is. Maar het gaat natuurlijk ook om enorme bedragen. Bovendien moet publiek geld zorgvuldig worden besteed. Een commercieel bedrijf moet daarmee kunnen omgaan. De lange wachttijden kunnen de continuïteit van een organisatie echter in gevaar brengen. Dat geldt ook voor de verdere ontwikkeling van maritieme kennis en kunde. Vergeet niet dat elk commercieel bedrijf vaart wil maken en voorop wil blijven lopen. Toch ben ik positief over de samenwerking met de marine. Met zijn geavanceerde schepen is die wereldwijd een uitstekende ambassadeur voor ons.”
Jong en fruitig
Als iemand bij RH Marine het klappen van de zweep binnen het Commando Zeestrijdkrachten kent, dan is het Harm Kappen. In 1984 in dienst gekomen, doorloopt de adelborst voor de zeedienst het Koninklijk Instituut voor de Marine. Daarna vaart hij op mijnenvegers, mijnenjagers en fregatten. Ook vervult hij de functie van adjudant van vice-admiraal Gijs Hooft (in 2014 overleden; red.) In 1998 beproeft Kappen zijn geluk in de burgermaatschappij. “Ik was jong en fruitig en wilde mijn externe marktwaarde testen.” Hij vervult commerciële functies in de ICT-branche, maar de maritieme wereld en het internationaal werken blijven trekken en zo komt hij bij RH Marine terecht.
Marineportefeuille
Een greep uit de vloot Nederlandse marineschepen waarvoor RH Marine de techniek verzorgt: de onderzeeboten van de Walrusklasse; de schepen van de Zeven Provinciënklasse; Zr.Ms. Johan de Witt, Rotterdam en Karel Doorman. Verder de multipurposefregatten en de patrouillevaartuigen van de Hollandklasse. Internationaal verzorgt RH Marine projecten voor de marines van onder meer Polen, Singapore, Groot-Brittannië, Marokko, Oman en Colombia.
Hoe ontstond RH Marine?
RH Marine (300 werknemers) komt voor uit Imtech Marine, vroeger Van Rietschoten & Houwens geheten. De in 2013 overleden zeezeiler Conny van Rietschoten was er ooit in dienst. In 2015 nemen Pon Holdings en de investeringsmaatschappij Parcom Capital Imtech over. Voilà, RH Marine ziet het licht. De nieuweling gaat samen met andere maritieme dienstverleners deel uitmaken van de RH Marinegroup. Die borduurt verder op het werk van Imtech Marine. Recent kondigde Pon Holdings aan om RH Marine volledig over te nemen. Daarmee wordt een stabiele toekomst van het bedrijf zeker gesteld. Naast dependances bij Defensie Materiële Instandhouding (DMI) in Den Helder en op scheepswerven in ons land, heeft RH Marine vestigingen in Spanje en de Verenigde Staten.