Als onderdeel van de militaire AEHF (Advanced Extreme High Frequency)
Militaire satellietcommunicatiecapaciteit zijn 7 landterminals aangeschaft. Deze
AEHF Smart-T (Secure Mobile Anti-jam Reliable Tactical) zijn voor vervoer
geplaatst op een aangepaste Mercedes Benz (290D 12 KN).
De auto’s zijn zodanig omgebouwd dat de achterasdruk niet boven de wettelijke
norm van 2580 kilogram komt. “Deze verandering is uitgevoerd in goede
samenwerking met sectie beproevingen van MATLOGCO/Techniek en DMO/Grondgebonden
wapensystemen”, laat projectofficier TD kapitein Max Bozon
(MATLOG/Projectondersteuning) weten.
Beproeving
Na een succesvolle veiligheidstest op de weg in juni kreeg het voertuig
goedkeuring van de Rijksdienst Wegverkeer. Vervolgens had de beproeving voor de
UnderSlung Load Clearances plaats op het Militair Luchtvaart Terrein Deelen
onder leiding van medewerkers van het Bureau Helikopter Ladingen in
Schaarsbergen.
Controle
Met deze statische en dynamische underslungtest is goedkeuring verkregen voor
luchttransport. Door afgifte van de clearance mag de Mercedes Benz inclusief
SMART-T door de lucht onder een helikopter vervoerd worden. Dit kan alleen met
inachtneming van periodieke controle van de hijsogen van het voertuig.
Operationeel
Na een uitgebreid testprogramma zijn de SMART-T’s naar verwachting medio dit
jaar operationeel. Die testen zijn onderdeel van het AEHF programma en een
voorbeeld van internationale samenwerking: de Verenigde Staten hebben de leiding
en ook Canada en het Verenigd Koninkrijk doen hierin mee.
Inzet
De Directie Operaties/J6 bepaalt de operationele inzet van de SMART-T. De
gebruiker leent de terminals voor de duur van de missie of oefening. Opslag,
controle, reparatie en uitleen/inname vindt plaats bij het LCW in Dongen.
“De AEHF satellietcommunicatie vormt het laatste verbindingsmiddel als
civiele satellietcommunicatie en andere militaire communicatie al zijn
uitgevallen. Dat kan zijn veroorzaakt door bijvoorbeeld moedwillige verstoring
(jamming) of door elektromagnetische pulsen(EMP)”, legt de projectleider
kapitein-ter-zee Ulrich Berrevoets uit.
Ongevoelig
De SMART-T-terminals en AEHF-satellieten zijn bovendien robuust uitgevoerd en
veilig gescrambled door middel van crypto. "Het gehele systeem is dan ook
ongevoelig voor zogenaamde jamming. Bij normaal gebruik is het een
aanvullende verbindingscapaciteit op de bestaande verbindingen met
satellietcommunicatie", aldus kapitein Bozon.
De SMART-T wordt ingezet tijdens brigadeoefeningen en missies indien daar de
noodzaak voor is. Dat is afhankelijk wat er in de uiteindelijke Concept of
Operations komt te staan. De J6 van de Directie Operaties van de CDS
bepaalt de inzet.