Tekst Evert Brouwer
Foto Paul Tolenaar
‘Er valt veel meer te winnen dan alleen geld.’ Luitenant-kolonel Rob van Arnhem, categoriemanager bedrijfskleding Rijk, is stellig. Van Arnhem, van de directie MATLOG, vindt het bijzonder, maar niet vreemd dat Defensie en dus DMO het management in handen heeft gekregen. ‘We verzorgen met het KPU-bedrijf al 1200 verschillende kledingpakketten binnen Defensie. Wie wat kleding betreft een broodje speciaal wil, kan het krijgen.’
Behalve de kleding voor zo’n 60.000 klanten binnen Defensie met een omzet van circa 30 miljoen euro, verzorgt MATLOG nu dus ook de inkoop van alle andere ministeries. Denk daarbij aan Algemene Zaken (Tweede Kamer), Financiën ( Douane) of Veiligheid en Justitie (Dienst Justitiële Inrichtingen en Forensisch Instituut), maar ook Staatsbosbeheer. Wie daarbij de logistieke dienstverlening gaat doen, is nog onzeker. Er loopt een onderzoek of dat bij het KPU-bedrijf kan worden neergelegd. Bovendien loopt er een apart samenwerkingsproject met de Nationale Politie. Hierbij wordt Defensie (KPU-bedrijf) de logistieke dienstverlener van zo'n 60.000 klanten van de politie.
Imago
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) speelt een belangrijke rol bij de Rijksbrede inkoop. Het afschuwelijke ongeval in een fabriek in Bangladesh vorig jaar heeft voor veel ophef gezorgd. ‘De textielindustrie heeft door de soms verschrikkelijke omstandigheden waaronder arbeiders moeten werken, een zeer slecht imago. We kunnen er met z’n allen wat aan doen die te verbeteren.’