Tekst KAP Jaap Wolting
Foto KPL-1 Wessel Zuijderduin, Rick Sanders, KPL-1 Tom de Waard, SM Aaron Zwaal, AOO Eva Klijn, Pléiades Neo image © Airbus DS 2023, archief Mediacentrum
Vaarwel MB, welkom Manticore
De Manticore is de nieuwe terreinwagen voor de krijgsmacht. De Italiaanse producent Iveco Defence Vehicles droeg het voertuig vorige week symbolisch over aan Defensie. Met bijna 1.200 exemplaren wordt het een bekende verschijning. Naar verwachting gaan de eerste Manticores in februari volgend jaar naar de parate eenheden.
Met deze nieuwe aanwinst neemt Defensie afscheid van oude terreinwagens zoals de vertrouwde MB en Landrover. De techniek in de Manticore is modern en robuust. Het voertuig moet functioneel, betrouwbaar en onderhoudbaar zijn onder de meest veeleisende omstandigheden. Daarnaast is de Manticore een stuk groter dan zijn voorgangers en heeft hij meer laadvermogen en vuurkracht. Defensie krijgt dus een modern, terreinwaardig transportmiddel waarmee militairen onder lastige omstandigheden hun werk kunnen doen. Het voertuig bevat bepantsering en is door zijn modulaire karakter goed in te zetten voor verschillende taken.
Pantserinfanterie vecht samen met Amerikaanse tanks
De Nederlandse gevechtscompagnie van de multinationale battlegroup in Litouwen kreeg onlangs tijdens Ramming Bull een Amerikaans Abrams-tankpeloton en een Bradley-peloton (gemechaniseerde infanterie) onder bevel gesteld. Tijdens deze oefening op battlegroupniveau schoten de troepen met scherp. De zwaarbepantserde, krachtige Amerikaanse aanvulling gaf hier logischerwijs een extra dimensie aan.
“We hebben samen gepland, getraind en geschoten”, aldus kapitein Wouter, commandant 44 Charlie-compagnie. “Veel kwam overeen, maar toch hebben we vooraf de drills beoefend. Dan weet je dat je dezelfde taal spreekt en dat scheelt misverstanden. We oefenen hier veel multinationaal en in groter verband dan in Nederland. Zeker gezien de leerwinst en de aard van de conflicten om ons heen zouden we in Nederland vaker op bataljons- of brigadeniveau moeten oefenen.”
De Nederlandse troepen zijn al 7 jaar in Litouwen als onderdeel van de enhanced Forward Presence van de NAVO. Deze missie heeft als doel om Rusland af te schrikken en de Litouwers gerust te stellen.
Nederlandse inzet Irak vooralsnog niet aangepast
Het kabinet ziet nog geen aanleiding om de huidige of geplande Nederlandse militaire bijdrage aan Irak aan te passen. Sinds een paar weken is de veiligheidssituatie in veel landen in het Midden-Oosten gespannen. Dreiging richt zich met name tegen de Verenigde Staten en daarmee is ook de dreiging tegen Westerse militaire presentie toegenomen.
Zo werd in november een aanslag gepleegd op Al-Asad Airbase, waar ook enkele Nederlandse militairen aanwezig waren. Niemand raakte gewond. De Nederlanders waren op het vliegveld voor een verkenningsmissie met het oog op een toekomstige inzet. Vanaf mei 2024 draagt Nederland met een 120-koppig detachement en 3 Chinook-transporthelikopters bij aan de NAVO-missie in Irak. Vanaf 1 januari volgend jaar leveren nog eens 145 Nederlandse militairen op verzoek van Irak force protection in Bagdad.
Uniek gezondheidscentrum in ’t Harde
De Tonnetkazerne krijgt het allereerste emissieloze Defensiegebouw. Er komt namelijk een gezondheidscentrum dat met zo min mogelijk uitstoot uit de grond gestampt wordt.
Zelfs het vervoeren van personeel en bouwmaterialen over de kazerne gaat met emissieloze voertuigen. Het onderkomen, waarin ook de tandarts een plekje krijgt, zou rond begin 2025 gereed moeten zijn. Defensie Vastgoed Management en het Rijksvastgoedbedrijf werken samen aan het vastgoedprogramma voor Defensie, waarin dus onder meer energie is gestoken in de realisering van nieuwe, duurzame gezondheidscentra. Eerder opende de krijgsmacht dergelijke voorzieningen al op kazernes in Stroe en Den Helder, al werden die niet emissieloos gebouwd. Dientengevolge heeft de Tonnet de primeur.
Zekerheid dankzij Bergings- en Identificatiedienst KL
De stoffelijke resten die dit najaar werden gevonden bij de berging van de Britse Lancaster ED603 in het IJsselmeer zijn van de 3 vermiste bemanningsleden van de bommenwerper uit de Tweede Wereldoorlog. Dat blijkt uit onderzoek door de Bergings- en Identificatiedienst van de Koninklijke Landmacht.
De nabestaanden van Arthur Smart, Charles Sprack en Edward Moore zijn geïnformeerd. “Voor hun families in het Verenigd Koninkrijk komt hiermee een einde aan een lange periode van onzekerheid over hun lot", aldus Defensie. De Lancaster werd in 1943 uit de lucht geschoten door een Duits jachtvliegtuig, kort nadat het Britse toestel bommen had gedropt boven Bochum in Duitsland. Het vliegtuig, met aan boord 7 bemanningsleden, stortte neer in het IJsselmeer. De lichamen van 4 omgekomen bemanningsleden spoelden dagen later aan op de Friese kust, maar die van de 3 andere inzittenden bleven spoorloos. Het is nog niet duidelijk waar en wanneer de stoffelijke resten van de 3 teruggevonden bemanningsleden worden begraven. Dat bepaalt het Britse ministerie van Defensie samen met de Commonwealth War Graves Commission.
1GNC faciliteert gezamenlijke aanpak in Hamburgse haven
Vorige week vond in Noord-Duitsland het door 1 German-Netherlands Corps (1GNC) georganiseerde Common Effort Training Event(CETE2023) plaats. Common Effort is een platform van het multinationale hoofdkwartier uit Münster waarin wordt samengewerkt met civiele organisaties. De doelstelling is het bijdragen aan conflictpreventie en het delen van kennis, waardoor men elkaar al kent voordat men elkaar nodig heeft.
De oorlog in Oekraïne laat zien hoe kwetsbaar onze vrede en vrijheid zijn. De huidige (hybride) dreigingen vragen een gezamenlijke aanpak waarbij samenwerking tussen militaire en civiele organisaties noodzakelijk is. Zodoende bereiden we ons beter voor op aanvallen op bijvoorbeeld infrastructuur of het politieke systeem, en verbeteren we onze weerbaarheid.
1GNC en civiele partners vormden in Hamburg een netwerk van experts dat in een oefenscenario moest omgaan met aanvallen op kritieke infrastructuur. De haven vormde als levend laboratorium een prachtige trainingsomgeving waarin de deelnemers veel van elkaar leerden. CETE2023 liet zien dat militairen in moderne conflicten eigenlijk alleen succesvol kunnen zijn door de handen ineen te slaan met civiele organisaties.
Eindhoven opent Luchtvrachttrainingscentrum
Wanneer een eenheid op oefening of missie gaat, vervoert Defensie vaak veel spullen door de lucht naar het inzetgebied. Hieronder ook munitie en brandstof. Worden deze niet op de juiste manier verpakt, dan kan dat een gevaar aan boord opleveren. Precies daarom werd op 21 november het Defensie Luchtvracht Expeditie (DLE) Trainingscentrum in Eindhoven geopend.
Adjudant Paul van de Ven, Hoofd DLE: “De Koninklijke Landmacht is onze grootste klant. Commando’s en luchtmobiele infanteristen vliegen veel en leveren gigantische hoeveelheden luchtvracht aan. Gebeurt dat niet correct, kan het niet mee. Daarom is het DLE opgericht. Om kennis en continuïteit in de keten te creëren.”
Iedereen werkzaam binnen luchtvrachtketen, kan zich aanmelden voor een vierdaagse training. Hier worden cursisten bijgeschoold over hoe materialen verpakt moeten worden, formulieren ingevuld moeten worden en welke etiketten zichtbaar moeten zijn. Het half jaar erop krijgen cursisten online opdrachten om op hun eigen werkplek uit te voeren.
Defensie selecteert Airbus als leverancier satellietbeelden
Airbus Defence and Space en de krijgsmacht hebben een vierjarige overeenkomst getekend voor de levering van wereldwijde, actuele satellietbeelden van hoge kwaliteit via de ‘OneAtlas Basemap’.
“Dit is een geweldige, wereldwijde beelddataset die al het Defensiepersoneel toegang geeft tot actuele, hoge resolutie satellietbeelden voor operationele planning. Deze beeldlaag verbetert onze mogelijkheden om gebruik te maken van satellietbeelddata, en we zijn dan ook verheugd dat OneAtlas Basemap de komende 4 jaar onderdeel is van onze portfolio met geografische informatie”, aldus luitenant-kolonel Roland van Gorp, commandant Dienst Geografie.