06

Dit artikel hoort bij: Landmacht 02

Van DAF naar Ferrari

Tekst KAP Arthur van Beveren
Foto SGT-1 Aaron Zwaal

Nieuwe KTM offroadmotor voor Luchtmobiel

Luchtmobiel heeft nieuwe offroadmotoren. De KTM 350 EXC-F 2020 is lichter, sneller en wendbaarder dan zijn voorganger die vijftien jaar in dienst was. En wat is een betere plek om de nieuwe motor echt te leren kennen dan een zeiknat, modderig bos?

“Als je te ver achterop je motor zit en het gas hard opendraait, lig je er af.” De deelnemers aan de motortraining van vandaag zijn gewaarschuwd. En adjudant Janfred Oldenziel heeft al een paar voorbeelden waarbij het mis ging. “De vorige motor kreeg je bij wijze van spreken niet vooruit. Hij was zestig kilo zwaarder, stond laag bij de grond en had opbergkisten achterop. Dat is nu echt anders, en daar verkijken ze zich soms op”, vertelt de instructeur voordat hij in het veld een parcourtje uitzet.

De nieuwe KTM 350 EXC-F 2020 is gemaakt voor snelheid en wendbaarheid. Hij staat hoger op zijn wielen en is ontdaan van overbodige ballast zoals bagagetassen.

Luchtmobiele motorrijders

Even wat achtergrond. Luchtmobiel heeft als enige landmachteenheid motoren in de inventaris, 89 in totaal. Ze passen perfect bij de manier van werken van de luchtlandingstroepen. Wendbaar, snel en makkelijk te vervoeren. Motorrijder is een neventaak. Sommige militairen hebben thuis ook een eigen motor staan en zijn er helemaal gek mee, anderen rijden alleen operationeel. Dan is een training als die van vandaag geen overbodige luxe.

Naast 'luchtmobiel' rijden ook commando’s en marechaussees in de training mee.

Niveauverschil

Vandaag doen naast vier 'luchtmobielers' ook drie man van het KCT en drie marechaussees mee. De commando’s zitten in een onderzoekstraject waarbij ze kijken hoe en welke motor in hun optreden past, terwijl de KMar regelmatig militaire oefenterreinen opgaat om ‘wildcrossers’ in de kraag te grijpen.

“Let op mannen! We beginnen vandaag met een paar rondjes inrijden op een single track. De ondergrond is hard, maar er zit een zachte bovenlaag op. Blijf gas geven, want anders gaat je motor glijden!”, instrueert Oldenziel zijn leerlingen. “We kijken hier goed naar het niveauverschil. De één is net omgeschoold op de nieuwe motor, de ander rijdt zelf ieder weekend offroad. Die eersten hebben wat meer individuele aandacht nodig en dat is prima!”, vertelt hij terwijl de eerste motoren er snerpend vandoor gaan.

De basishouding: zoveel mogelijk staan, ellebogen uit elkaar, tractie houden en het achterwiel sturen met je gewicht.
Sergeant-majoor Dennis rijdt tijdens een operatie als motorrijder onderhoudsmaterialen rond.

‘Waar de infanterie loopt, moeten wij kunnen rijden’

Rijvaardigheid

Sergeant-majoor Dennis is zo’n pas omgeschoolde: “En ik ben geen achttien meer hè, dan rijd je toch wat voorzichtiger.” Dennis gebruikt de motor bij 11 Bevoorradingscompagnie om snel onderhoudsmaterialen rond te rijden tijdens een operatie. De omscholing in Schaarsbergen gaat vooral in op de basiskennis. “Vandaag wordt echt iets van je rijvaardigheid gevraagd en kan ik ervaring pakken.”

Dat beaamt luitenant-kolonel Peter Hageman, zelf gepassioneerd motorrijder, drijvende kracht achter deze motortrainingen en oprichter van het Luchtmobiel Enduro Team. “Rijd in je eigen tempo en laat je niet opjagen. Als je operationeel maar een keer per jaar op een motor zit, moet je die vaardigheid wel bijhouden. Op andere voertuigen doen we dat ook, dus waarom niet op motoren?”

Stapvoets tussen bomen door vraagt veel van de behendigheid.
Sergeant-majoor Sebastiaan: “Motor is zoveel sneller en makkelijker dan MB.”

Behendigheid en techniek

De groep verplaatst zich naar de glooiende rand van het Kreelsche Zand, een stukje bos naast de heide. Daar manoeuvreren de rijders tussen bomen en over boomstammen. “Waar de infanterie loopt moeten wij kunnen rijden”, vervolgt overste Hageman. “Hier gaat het niet om snelheid, maar om behendigheid en techniek. Zeker in dit weer kan een natte tak er al voor zorgen dat je neergaat. Daarom ben je constant bezig met vooruitkijken naar de beste route. Dat is driekwart van het werk.” Na een eerste ronde richt hij zich tot de cursisten: “De basishouding is zoveel mogelijk staan, ellebogen uit elkaar, tractie houden en het achterwiel sturen met je gewicht. Als de motor nu gekke dingen doet kun je reageren.”

Pendelen

Maar hoe rijdt de nieuwe KTM? “Fantastisch, alsof je van een DAF naar een Ferrari gaat”, grijnst sergeant-majoor Sebastiaan, ook van 11 Bevo. “Er zit zoveel meer kracht in en hij rijdt veel makkelijker. Zo’n motor is een uitkomst wanneer ik tussen tien heli’s met honderd meter tussenruimte heen en weer naar groepen paxen moet pendelen. Radio in een rugtas en gaan. Dat kan met een MB, maar dit is zoveel sneller en makkelijker.” De extra trainingen zijn volgens Sebastiaan heel belangrijk voor de veiligheid. “Je leert pas echt rijden na je basisopleiding. Het Enduro Team brengt zoveel ervaring mee, daar leer je hier veel van.” De bril gaat weer op en hij stuift weg.

Dwars over een gladde boomstam is nog te doen. Zijwaarts is uitdagender en wordt ook geoefend.
Luitenant-kolonel Peter Hageman is teamleider van het Luchtmobiel Enduro Team.

Leuk en waardevol

Volgens overste Hageman vinden best veel mensen iets van het motorrijden. “Ja, het is voor velen van ons ook een hobby, maar omdat iets leuk is betekent het nog niet dat het onzin is. Hier wordt getraind voor operationele inzet. De ervaring die wij in onze eigen tijd in het weekend op onze eigen motoren opbouwen, geven we hier door aan collega’s. Van een dagje op de motor zitten en vooral naar elkaar kijken leer je zo ontzettend veel. Dat komt de veiligheid alleen maar ten goede.”

Luchtmobiel Enduro Team

Enduro is een tak van motorsport waarbij de motorrijder zowel over de openbare weg als offroad een parcours moet afleggen. Het Luchtmobiel Enduro Team doet met acht man mee aan wedstrijden in binnen- en buitenland. Het is zowel een vorm van training voor militairen als uitstraling van de Koninklijke Landmacht naar het publiek. Luitenant-kolonel Peter Hageman is teamleider: “Er zitten mannen van luchtmobiel en de marechaussee in het team die rijden met eigen motoren en beschermingsmiddelen. Defensie sponsort brandstof, een oude Mercedesbus en kleding. Snelheid is een onderdeel van de races maar geen hoofddoel. Bij een laatste race legde ik bijvoorbeeld zestig kilometer in twee uur af. Bijna iedere maand hebben we een training zoals vandaag. Eind van het jaar gaan we een aantal dagen naar Zuid-Frankrijk om kennis te maken met geaccidenteerd terrein, vergelijkbaar met uitzendgebied.”

Het Luchtmobiel Enduro Team in actie zien? Dat kan tijdens de Jos Leunissen Memorial op zaterdag 26 maart in Havelte.