Tekst Leo de Rooij
Foto René Verleg & sie comm. 11 LMB
Dit artikel hoort bij: Landmacht 02
Mijn Uitrusting: de rigger/marshaller
Clearance Map
De vuistdikke Clearance Map is het Heilige Boek van iedere rigger. Hierin staan de cruciale gegevens van alle mogelijke lading om die correct en veilig te kunnen riggen. Hoe zwaar, waar vast te maken, met welke soort lijnen of kettingen. Zonder een blik in de Clearance Map is een dag niet geleefd.
Veiligheid
Veiligheid voor alles. Een rigger begeeft zich nooit in de nabijheid van een draaiende heli zonder helm, stofbril en oordoppen. Op maat gemaakt voor de beste gehoorbescherming.
T&T
T&T, ofwel touw en tape. Komt in soorten en maten. Altijd nodig, maar wel met de juiste ‘specs’: een lijntje met een treksterkte van 150 lbs gebruik je voor heel andere zaken dan een koord van 1.200 lbs. De advance adhesive tape for heliload lijkt op gewone tape, zit goed vast maar geeft bij verwijdering geen beschadiging. Specifiek beproefde tape, daarom kost een rolletje ook 38 euro…
Harp shackles
Deze stevige beveiligingsogen komen in diverse maten voor verschillende gewichten: tot 12 ton, 6.5 ton of 3.25 ton. Sommige voertuigen hebben vaste ogen op de carrosserie, maar bij mortieren 120 mm of een SULB (single use lifting bag) worden ze steevast gebruikt.
Sling Multiple Leg
Een 4-punts bevestiging waarmee tot 4.850 kg (1.400 per ‘been’) onder de helikopter vervoerd kan worden, zoals het Luchtmobiel Speciaal Voertuig of de Mercedes Benz terreinwagen. Voor het juiste bevestigingspunt telt de rigger het aantal schakels waar de ‘clutch & keeper’ (de gele uiteinden) vastgezet worden. Dat houdt de lading in evenwicht en voorkomt dat die in de lucht gaat tollen.
Quick Release Coupling Tensioner
Gebruikt om bijvoorbeeld een aanhanger aan een MB te koppelen, waardoor je de speling eruit haalt. Daardoor kan de combinatie veilig vervoerd worden. Eenmaal op de plaats van bestemming snel te ontkoppelen.
Static probe
Met deze haak haal je de statische elektriciteit van een helikopter af. Belangrijk item, om te voorkomen dat je een schok krijgt. Mocht dat onverhoopt toch een keer voorkomen, dan gaat de rigger altijd naar het ziekenhuis voor een check up van het hart.
Soldaat-1 Casper van Vliet
Rigger/marshaller
11 Luchtmobiele Brigade, Klasse 3 groep, Bevo-compagnie
‘Dit gaat nooit vervelen’
“Secuur werken, dat staat bij ons voorop. Stap voor stap de lading preppen, zodat je niks overslaat en dus veilig werkt. Het leukste van het werk als rigger is daadwerkelijk onder die helikopter staan met aanhaken, dat blijft gaaf. Het geeft ook echt een kick als je de lading die jij hebt aangehaakt omhoog ziet gaan, dat gaat nooit vervelen.
Van de 2,5 jaar dat ik nu rigger ben, staan me nog 2 dingen helder voor de geest. Memorabel moment was toen ik een container moest aanhaken. Stond ik hoog bovenop dat ding, met die heli over me heen hangend, en na het aanhaken moest ik er ook nog eens afkomen. Springen ging niet, was te hoog. Dus afhangen vanaf de rand en me laten vallen. Best wel apart.
Nog aparter was toen ik een heli terugkopte. Tijdens een oefening in Fort Hood (VS) kwam ik te snel na het riggen omhoog, en stootte mijn kop tegen de buik van de heli aan. Was ik toch wel blij met mijn helm…”