06

Dit artikel hoort bij: Landmacht 02

De wet van 7

Tekst KAP Jaap Wolting
Foto SM Gerben van Es

Waarom geen 4, 5 of 6? Simpel: het getal 7 heeft in veel geloofsovertuigingen een bijzondere betekenis. En precies daarom voert in deze rubriek telkens een andere geestelijk verzorger zijn eigen ‘wet van 7’ in. Ditmaal de hindoeïstische krijgsmachtpandit majoor Komal Bisseswar.

1. Waarom heeft de krijgsmacht behoefte aan een pandit?

“Omdat er binnen de krijgsmacht hindoes zijn die een vrijplaats nodig hebben om hun verhaal te kunnen doen aan iemand die vanwege zijn religieuze en culturele achtergrond die gedachtes kan plaatsen en begrijpen.” 

2. Wat is het mooiste ritueel binnen het hindoeïsme?

"Binnen mijn religie worden de meeste rituelen in de context van de 16 sacramenten uitgevoerd. Sommige vinden al plaats als het kind nog in de baarmoeder zit. Het huwelijkssacrament vind ik het mooiste – 2 individuen met heel verschillende persoonlijkheden komen daar bijeen. Door het ritueel ontstaat er een band tussen 2 lichamen die samen 1 ademhaling delen, althans zo zegt het geloof. Bruid en bruidegom worden elkaars wederhelft, waarbij een stabiele, harmonieuze basis moet ontstaan voor het nageslacht.” 

3. Wat hebben een soldaat en een pandit gemeen?

"Wat iedereen zoekt is een zo lang mogelijk leven, kennis en gelukzaligheid. Of je nu krijgsmachtpandit bent of militair, deze 3 dingen hebben we allemaal gemeen. Ons hele leven wordt gekenmerkt door deze 3 aspecten.” 

4. Is het bij Defensie moeilijk vast te houden aan uw hindoeïstische identiteit?

“Nee, het is juist leuk dat ik binnen de krijgsmacht de mogelijkheid heb om vanuit mijn achtergrond geestelijk verzorger te zijn. Ik breng iets dat van toegevoegde waarde kan zijn voor militairen en krijg daarvoor alle ruimte. Zo organiseren we hindoeïstische vieringen op de Frederikkazerne in Den Haag. Vorige week hebben we Holi gevierd (soort lentefeest, de overwinning van het goede op het kwade, red.) en in november vieren we het Divali Lichtjesfeest. Militairen komen weleens naar me toe met de vraag of ik een rol wil spelen tijdens een ritueel. Dat kan het kaal scheren na de geboorte zijn, maar ook het huwelijksritueel. En als we de mogelijkheid hebben, nemen we militairen mee op een bezinningsreis.”

5. Is er ontwikkelingsruimte voor geestelijke verzorging bij Defensie?

“Absoluut. Yoga is een van onze zorgelementen en wordt momenteel breder aangeboden binnen Defensie, in de vorm van inlooplessen op kazernes. Yoga maakt je fysiek en mentaal flexibel en draagt daardoor bij aan duurzame inzetbaarheid. Innerlijke rust, ontspanning en mentale flexibiliteit. Onze militairen zijn sterke mannen en vrouwen, die veel aan de gewichten hangen. Daardoor boeten ze op den duur in aan flexibiliteit en kunnen ze blessuregevoeliger worden. Met yoga verkrijg je flexibiliteit met behoud van de lichamelijke kracht die je al hebt. En wat dacht je van het ademhalingsaspect? Hoe beter je concentratie, hoe beter je schietresultaten. Bij yoga maak je je dat allemaal eigen.” 

6. Wie geeft een pandit geestelijke bijstand als hij dat nodig heeft?

“Ik ervaar dat hoe dieper ik in mezelf kijk tijdens gebed, yoga en meditatie, hoe meer ik steun vind in mezelf. In de rust en stilte die ik in mezelf ervaar. Ik krijg dan vanzelf de ondersteuning die ik nodig heb. Maar ik blijf natuurlijk ook maar een mens en soms helpt zelfs dat niet. Op zo’n moment klop ik aan bij collega’s met nog meer ervaring dan ik.”

7. Op welke vraag zult u nooit antwoord kunnen geven?

Ik streef ernaar een toestand te bereiken waarin ik niet antwoorden op al mijn vragen krijg, maar al mijn vragen vanzelf oplossen. Innerlijke rust, het goddelijke in de mens zelf, de kern van ons wezen. Die toestand wordt gekenmerkt door spirituele rust en vrede in jezelf. Tijdens meditatie heb ik slechts flitsen van die rust. Ik ben nog steeds zoekende en het is mijn streven die toestand ooit vast te kunnen houden.”