06

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 04

Achter de schermen

…bij de grensbewaking op Schiphol

Met de meivakantie in aantocht bereidt de Brigade Grensbewaking op Schiphol zich voor op de drukste periode van het jaar. “Toch krijgen we het telkens voor elkaar een beheersbare, drukke zomer te draaien, zonder concessies te doen aan de veiligheid.”

De zomer begint op Schiphol vanaf de meivakantie en loopt tot medio oktober. De drukte neemt in die periode fors toe. Dat vraagt veel van de grensbewaking én van de ketenpartners op de luchthaven. Majoor Michiel, plaatsvervangend brigadecommandant van de Brigade Grensbewaking: “Toch krijgen wij het elk jaar voor elkaar om een drukke, beheersbare zomer te draaien. Grenswerk is een specialisme en ik ben trots dat we het telkens voor elkaar boksen. Want, hoe druk het ook wordt: wij doen geen enkele concessie aan de veiligheid op Schiphol.”

Meer weten over hoe de grensbewaking omgaat met de zomerdrukte? Scroll naar beneden.

Tekst: Michael Simon | Foto’s: Kick Smeets en archief Mediacentrum Defensie (MCD)

Druk als een oliebollenkraam

Op een ‘normale’, rustige dag passeren rond de 70.000 passagiers de grenspost op Schiphol. Dat is zo’n 40 procent van het totaal aantal reizigers dat de luchthaven dagelijks verwerkt. “In de meivakantie gaan we richting de 90.000 passagiers”, zegt Michiel. Het eerste weekend van die vakantie is binnen die drukke periode het piekmoment. Wachttijden en rijen zijn dan onvermijdelijk. De majoor vergelijkt het met oliebollen kopen. “Ga je eind november naar een kraam, ben je meteen aan de beurt. Kom je 31 december, moet je in de rij staan.” Schiphol beschouwt deze dagen dan ook als de start van de zomer en als generale repetitie voor de zomervakantie. “Die zomerperiode begint in mei en rond oktober neemt de drukte vervolgens weer af”, zegt Michiel: “Als wij praten over ‘de zomer’, hebben we het eigenlijk over een tijdsbestek van een half jaar.”

Samenwerken met ketenpartners

Om de drukte in die vakantie op te vangen wordt de hele keten ‘op scherp gezet’, vertelt Michiel. Met die keten doelt hij, naast de Marechaussee-collega’s, op medewerkers van Schiphol, luchtvaartmaatschappijen, beveiligers, douaniers en afhandelaren. “Het is mijn derde zomer op de luchthaven en ik kan ook wel echt zien dat de samenwerking is verbeterd. De keten sluit beter op elkaar aan en we weten elkaar ook te vinden. We overleggen regelmatig en zijn goed op elkaar ingespeeld. Van een ‘wij-zij-situatie’ hebben we een sprong gemaakt naar een gezamenlijke operatie, waarbij we elk jaar stappen maken.”

Beter voorbereid op piekmomenten

De Marechaussee heeft 8 grensposten op Schiphol. Die krijgen op verschillende momenten drukte te verwerken. Die laat zich steeds beter voorspellen, onder meer dankzij intensievere samenwerking met Schiphol. Michiel: “Hierdoor proberen we beter in te schatten waar en wanneer piekmomenten zijn. Maar je bent toch altijd afhankelijk van factoren waar je geen invloed op hebt, zoals het weer of situaties op andere luchthavens. Er zijn veel redenen waarom een vlucht vervroegd of vertraagd is. Daar houden we rekening mee in de planning en zo hoeven we op de dag zelf minder te schuiven met onze mensen.” De zomerperiode vraagt behoorlijk wat van de capaciteit van de Brigade Grensbewaking.“ Daarom doen we dit jaar een groter beroep op collega’s van andere Marechausseebrigades op Schiphol, om zo voldoende mensen bij de balies te hebben. Voorheen haalden we medewerkers uit het hele land hierheen om bij te springen. Die betrokkenheid was prettig, maar zij hadden vaak met langere reistijden te maken en kende de luchthaven ook niet.”

Onzorgvuldige voorbereiding

Via onder meer social media informeert de Brigade Grensbewaking reizigers om goed voorbereid op reis te gaan. Want passagiers die hun papieren niet op orde hebben bezorgen de brigade veel extra werk. “We benadrukken ook dat eventuele openstaande boetes betaald moeten zijn. Is dat niet het geval, dan moet dit alsnog gedaan worden en dat kost ook extra capaciteit. ” Het ouderlijk gezag is een andere tijdrovende klus waar de grensbewaking onnodig vaak de handen vol aan heeft. “Een ouder die met minderjarige kinderen reist en daarbij geen toestemming heeft van de andere ouder, is officieel aan het ‘smokkelen’. Dit wordt heel vaak vergeten, of men is niet op de hoogte hiervan. We moeten dan een tweedelijnsonderzoek instellen, de andere ouder moeten we bellen en die moet weer telefonisch toestemming geven en stukken opsturen… dit kost veel tijd voor de reiziger en voor ons. Ook voor andere reizigers zorgt dit ervoor dat het langer duurt voor zij verder kunnen. Een goede voorbereiding van reizigers is dus van groot belang voor de snelheid.