Personeelspuzzel van 6.500+ stukjes
Bijna iedere collega van het Landelijk Tactisch Commando krijgt te maken met de reorganisatie. Binnenkort krijgt een groot deel van de collega's een e-mail in hun defensie-inbox over de toekomst van hun functie.
Het is zover. Na jaren van praten, denken, schuiven, weer praten, meer denkwerk, nog meer gepuzzel, is de reorganisatie van het Landelijk Tactisch Commando (LTC) een feit. Deze vierde stap in de reorganisatie gaat vrijwel iedere collega raken, ruim 6.500 arbeidsplaatsen. Voor een terugblik op de eerste 3 stappen, check het kader onderaan.
Lang verhaal kort: bijna iedereen die bij het LTC werkt, krijgt binnenkort een e-mail waarin staat of en in welke hoedanigheid zijn of haar functie terugkeert in de nieuwe organisatie. Voor sommigen zal er weinig veranderen, weten luitenant-kolonels Frank Schotman en Bart Bayens. Maar andere collega’s zullen opnieuw moeten solliciteren, omdat hun functie op wezenlijke punten wijzigt. “Dat zal voor de nodige onrust zorgen”, beseffen Frank en Bart, die zich bezighouden met de vulling van het nieuwe LTC. “Maar er vallen géén ontslagen”, benadrukken ze meteen. “In principe krijgt iedereen een plek. Onze mensen zijn immers het belangrijkste”, zegt Bart.
‘De reorganisatie biedt ook mooie kansen’
Maar dat er veel verandert, staat vast. Hoe gaat mijn baan eruit zien, is er überhaupt nog plek voor mij en wat wordt mijn standplaats? Stuk voor stuk relevante vragen, waar tijdens de plannen, voor zover mogelijk, rekening mee is gehouden. “De reorganisatie biedt ook mooie kansen. Er komen 560 nieuwe functies bij in bijvoorbeeld de Intel-organisatie, de operationele teams bij brigades, de BSB en supportsecties. ”, benadrukt Frank. “Daarnaast zijn er ook nu nog zo’n 700 niet gevulde arbeidsplaatsen, die ook weer kansen gaan bieden op perspectief.” Commandant LTC brigadegeneraal Jos Pieters vult aan: “Door stap 4 in te voeren ontstaat er meer diversiteit in taken en daardoor aantrekkelijker werk.”
Waarom ook alweer?
Maar waarom is die reorganisatie ook alweer nodig? Voorheen opereerden we gebiedsgebonden, opgedeeld in de diverse brigades. Iedere brigade hield zich bezig met zijn specifieke regio en bepaalde zelf accent en inzet. De nieuwe, informatiegestuurde manier van werken (IGO, informatiegestuurd optreden) maakt het sinds 2012 mogelijk om op basis van inlichtingen en informatie de collega’s daar in te zetten waar het echt hard nodig is, schetst Jean-Philippe Kalthof, projectleider van de reorganisatie. Uiteraard werken we al een tijd volgens die methode, maar nu worden ook opbouw en vulling van de organisatie toegespitst op die manier van werken, stelt Jean-Philippe. “Zo wordt ons werk nog efficiënter en effectiever.”
'Dezelfde opzet voor elk brigade'
Divers werk en doorgroeimogelijkheden
Er komen 7 landsbrigades waarbinnen collega’s te maken krijgen met vrijwel alle marechausseetaken. Zo heeft bijna iedere nieuwe brigade een luchthaven binnen de grenzen en is er ruimte om andere politietaken te vervullen. Dit zorgt voor diverser werk en doorgroeimogelijkheden, zegt Jean-Philippe. “Dat kan omdat elke brigade op dezelfde manier is ingericht. ”
Team van de toekomst
Een ander detail is wat, in aanloop naar de reorganisatie, het ‘team van de toekomst’ wordt genoemd. Elke landsbrigade telt straks meerdere van deze teams die er qua personeelsbezetting en aansturing ongeveer hetzelfde uitzien. Een team bestaat uit 30-40 collega’s, onder aanvoering van een eerste en tweede teamleider. Daaronder ‘hangen’ 4 groepscommandanten en een gelijk aantal plaatsvervangend groepscommandanten die elk zo’n 30 opsporingsambtenaren aansturen.
Deze teams zijn dus in vrijwel dezelfde vorm in de hele organisatie terug te vinden, aldus Jean-Philippe. Delen van zo’n team –bijvoorbeeld een commandant en 7 opsporingsambtenaren- zijn makkelijker ‘op te pakken’ en op een andere plek in te zetten als het LTC dat nodig acht. Bijvoorbeeld ter ondersteuning van een grote grenscontrole. Nu gebeurt dat meer ad hoc en op individuele basis, wat minder goed werkt. “Bovendien biedt de nieuwe opzet een duidelijkere hiërarchie en carrièreperspectieven”, zegt Jean-Philippe. “Ook is het beter voor de rechtspositie van de individuele collega.”
‘Er was een afwachtende houding ontstaan’
Tijd voor de duidelijkheid
De reorganisatie is een ingewikkeld proces in nauw overleg met de vakbonden en medezeggenschapsraad. Het heeft dan ook jaren geduurd voordat de werkvloer er daadwerkelijk iets merkt, zeggen Frank en Bart. “Er is bij veel collega’s een afwachtende houding ontstaan. Het is daarom hoog tijd dat er duidelijkheid komt.”
Zoals eerder genoemd krijgt bijna iedereen naar verwachting in de tweede helft van juni een e-mail in de defensie-inbox. Hierin staat op welke manier en of hun functie een plek krijgt binnen het Landelijk Tactisch Commando. Wie het oneens is met deze beslissing, kan een verzoek tot heroverweging indienen. Iedere individuele casus wordt door de Begeleidingscommissie Personele Implementatie gewogen en beoordeeld. Dat kan gunstig uitpakken of niet, aldus Frank. “Dat is het eerlijke verhaal.”
‘Het moet een keer afgelopen zijn’
November deadline
Wanneer alle verzoeken zijn afgedaan, beginnen Frank en Bart met de daadwerkelijk vulling van de teams en brigades. Zij hebben enkele maanden de tijd om dit voor elkaar te krijgen; 1 november van dit jaar is de deadline. Een strakke datum, erkennen de mannen. “Maar we gaan er alles aan doen om die te halen. Deze reorganisatie duurt nu al zo lang en het moet een keer afgelopen zijn”, zegt Frank.
Het blijft natuurlijk niet bij een e-mail in je inbox. Iedereen die is betrokken bij de reorganisatie is zich er goed van bewust dat zo’n grote operatie tot onrust en vragen leidt. Komende maanden gaan de mannen het land in voor ‘zeepkistsessies’ bij elke brigade. Op die manier willen ze tekst en uitleg geven, en vragen beantwoorden. “We proberen zoveel mogelijk mensen te bereiken”, zegt Bart. “We willen perspectief geven en laten zien welke kansen er komen binnen de nieuwe, moderne organisatie.”
De 4 stappen
1. Oprichting Landelijk Tactisch Commando. Dit begon klein in 2015, met 4 mensen: de commandant en persoonlijke staf.
2. Oprichting Operatiecentrum (OPSCENT). Dit was in 2015 een aparte reorganisatie. OPSCENT ondersteunt de operatie 24/7. Ook oprichting van de Hoog Risico Beveiliging (HRB).
3. Opheffing districtstaven, vorming van LTC-staf, inclusief inrichting centrale planning en centralisatie Intell. De brigade Utrecht vervalt.
4. Vormgeven brigades en operationele team zodat de organisatiestructuur de werkwijze IGO ondersteunt. Evaluatiepunten uit eerdere reorganisaties zijn in deze stap verwerkt.