03

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 04

De 12 mooiste foto's van...

…het begeleiden van militaire colonnes tijdens Grand Quadriga

Het meest memorabele moment van de oefening Grand Quadriga tot nu toe is natuurlijk de IJsseloversteek bij Olst. Maar alles wat daaraan vooraf is gegaan, is minstens zo belangrijk. Want hoe bereikten die tientallen voertuigen eigenlijk veilig de IJssel? Het waren de collega’s van Team Verkeer die daar een belangrijke rol in speelden. Zij begeleidden 13 Lichte Brigade vanaf de Generaal-Majoor De Ruyter van Steveninckkazerne in Oirschot.

Nu 101 Marechausseebataljon, waarvan de Marechaussee-eskadrons deel gaan uitmaken, opgericht wordt en onze organisatie ‘groener’ wordt, zal het begeleiden van militaire konvooien steeds vaker voorkomen. Grand Quadriga was dus een mooi moment voor Team Verkeer om te laten zien wat ze in huis hebben.

Check hier de foto’s!

De colonne werd opgedeeld in verschillende pakketten voertuigen. Elk pakket werd begeleid door motoren van de Marechaussee. De groepen vertrokken steeds met een tussenpauze, om elkaar en het andere verkeer zo min mogelijk te hinderen.

Niet alle voertuigen die vanuit Oirschot vertrokken staken de IJssel over. Een deel ging via De Peel naar De Lutte, aan de grens met Duitsland. Een ander deel van de militairen overnachtte op vliegveld Deelen bij Arnhem om wel de oversteek te kunnen maken.

De collega’s van Team Verkeer hadden onderweg 2 belangrijke taken: zorgen voor verkeersveiligheid door het overige verkeer te waarschuwen en andere voertuigen ophouden zodat ze niet tussen een pakket in kwamen te zitten. “We 'verlengen' bijvoorbeeld het verkeerslicht”, legt teamleider kapitein Jan uit. “Als het eerste voertuig door groen rijdt, dan mag de rest er wettelijk gezien ook doorheen. Maar dan is het wel handig als er een motorrijder op de kruising staat om ander verkeer, dat inmiddels ook groen heeft gekregen, tegen te houden.”

Voordat de voertuigen op pad gingen, verkende het team uitgebreid de route zodat ze niet voor verrassingen kwamen te staan. Al hadden ze dat natuurlijk niet helemaal in de hand. Zo bleek de A73 afgesloten vanwege een groot ongeluk en moest er worden geïmproviseerd. “De meeste motorrijders weten de weg. Ze gebruiken de navigatie vooral om te kijken waar de files staan. Ze staan ook in verbinding met de meldkamer die meedenkt de mogelijkheden.”

De plek van de IJsseloversteek bij Olst was voor de motorrijders wel onbekend terrein. Daar vond dus een uitgebreidere verkenning plaats. “Dat gebeurde toen het licht was. De oefening zelf was voor een deel in het donker en het was ook echt heel donker daar.” Een punt van aandacht voor de volgende keer. “Zeker omdat de verlichting die de militairen bij zich hadden niet voldoende bleek om hen goed te kunnen zien.”

Naast het verkennen van de wegen werd er in de voorbereiding een routetijdtabel gemaakt. Daarin stond wanneer iedereen op welk punt moest zijn en wat de gemiddelde snelheid moest zijn om op tijd aan te komen.

Door het ongeval op de A73 en de daarbij behorende afsluiting werd een alternatieve route genomen.

Tijdens de begeleiding is het belangrijk om zo min mogelijk file te veroorzaken. Om dit te bereiken zou het volgens de teamleider beter zijn om de snelheid iets te verhogen: “Zodat we minder tot last zijn voor het overige verkeer. Want als we door omstandigheden relatief dicht bij elkaar en te langzaam rijden, dan heb je al snel een behoorlijk aantal kilometer file.”

Tijdens de oefening werd nauw samengewerkt met de Landelijke Eenheid van de politie. “De samenwerking met de politie is nog nooit zo goed geweest”, aldus Jan. “Wij ondersteunen hen als het nodig is en andersom.”

"Het is van grote meerwaarde dat wij de voertuigen begeleiden. Het geeft veel rust bij de mensen in de colonne. Ze hoeven niet te zoeken naar de route. Het is dankbaar werk.”

Ook lukte het Team Verkeer om de militairen op tijd bij de IJssel te krijgen voor de oversteek. “Timing is hierbij essentieel, om op het juiste moment op de juiste plek te zijn. De IJssel moet niet te lang dicht zitten, want dan heeft de scheepvaart er last van. Maar het heeft ook niet zoveel zin om de brug al te hebben liggen wanneer de militaire colonne er nog niet is.”

Team Verkeer gaat onderdeel uitmaken van het nieuwe Marechausseebataljon. Voor de werkzaamheden van het team zal dit niet veel uitmaken, schat teamleider Jan in. “Een oefening als deze is voor ons dagelijks werk. Ons team blijft gewoon hetzelfde, evenals de werkzaamheden. We hebben ervaren mensen en die zouden als trainer of mentor aan de slag kunnen in de nieuw te vormen eskadrons. Zij brengen een hoop ervaring mee en dat zou straks in de nieuwe organisatie kunnen worden gebruikt.”

Tekst: Kirsten de Vries | Foto’s: Eerste luitenant Ruben Verbunt