10

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 12

KMar Wereldwijd

Sarajevo, Bosnië en Herzegovina

In ‘KMar Wereldwijd’ laten we elke maand een collega aan het woord die in het buitenland actief is voor de Koninklijke Marechaussee. Deze keer is dat het artikel 4-detachement in Bosnië en Herzegovina.

“Wij vormen met z’n vieren het artikel 4-detachement in Bosnië en Herzegovina. Ons detachement is een samengestelde club. Adjudant Jasper en wachtmeester-1 Sharon werken op de brigade Drenthe-IJsselstreek, opperwachtmeester Bart op de brigade Brabant-Zuid en wachtmeester-1 Jeroen op brigade Oostgrens-Midden. We zijn hier samen met collega’s van het Korps Mariniers voor de missie EUFOR Althea. Het is voor Nederland een bekende missie, die als doel heeft met een vredesmacht toe te zien op de naleving van het Verdrag van Dayton in Bosnië en Herzegovina. Dat verdrag maakte een einde aan de Bosnische oorlog (1992-1995). Nederland levert sinds oktober 2023 een bijdrage aan de operatie EUFOR Althea, die zich richt op bevordering van politieke en sociale stabiliteit en vreedzame co-existentie van de verschillende etnische groepen in het land.

Het artikel 4-detachement EUFOR Althea.
Het artikel 4-detachement EUFOR Althea.

Wij zijn de eerste rotatie. Jasper, voor wie dit zijn 11e en tevens laatste uitzending is voor zijn welverdiende (uitgestelde) FLO, vertrok samen met Bart op 18 september richting kamp Butmir in Sarajevo om de missie op te starten. Ze werkten daarbij nauw samen met het National Support Element en de sfeer was meteen prima. 2 weken later reisden Jeroen en Sharon met het Korps Mariniers vanaf Eindhoven richting het missiegebied. Zij werden hartelijk ontvangen door de collega’s die al op het kamp aanwezig waren. De eerste periode stond vooral in het teken van opstarten en resulteerde voor ons in een National Support Element-gebouw, 2 werkplekken en een verhoorruimte.

Links: De beroemde Mostar-brug. | Rechts: In de winterperiode kunnen de wegen verraderlijk zijn. Sneeuwkettingen dus!
Links: De beroemde Mostar-brug. | Rechts: In de winterperiode kunnen de wegen verraderlijk zijn. Sneeuwkettingen dus!

Zoals gezegd zijn wij in het gebied voor de artikel 4-taak. We zijn hier met ongeveer 150 mariniers. Om onze taak goed uit te kunnen voeren zijn we opgesplitst in 2 koppels. Zo kunnen we onze taken én op het kamp uitvoeren én op de zogenoemde Temporary Station Area-locaties die zich op grote afstand van het kamp bevinden. Vanaf die locaties voeren de mariniers voetpatrouilles uit en leggen daarbij contact met de bevolking.

Links: We hebben zelf onze kerstboom uitgekozen. | Rechts: Het resultaat: gezelligheid in ons gebouw.
Links: We hebben zelf onze kerstboom uitgekozen. | Rechts: Het resultaat: gezelligheid in ons gebouw.

Een van de zaken waar we scherp op zijn, is de verkeersveiligheid. De eerste sneeuw is inmiddels gevallen en tijdens de winterperiode kunnen de wegen verraderlijk zijn. Smalle bergweggetjes in combinatie met ‘black ice’ (ijzel) verhogen de kans op ongevallen.

Links: Tijdens een van de verkenningen stuitten we langs de weg op een verkoper van honing. | Rechts: Vandaag de dag worden er nog steeds mijnen gevonden.
Links: Tijdens een van de verkenningen stuitten we langs de weg op een verkoper van honing. | Rechts: Vandaag de dag worden er nog steeds mijnen gevonden.

Zelf hebben we verschillende verkenningen gedaan en ziekenhuizen, een mortuarium en de Temporary Station Area-locaties bezocht. Tijdens de verplaatsingen reden we door prachtige natuurgebieden en berglandschappen. Iets wat wij als Nederlanders totaal niet gewend zijn. We zagen ook de complexe geschiedenis van het land aan ons voorbijtrekken, de nasleep van de oorlog en de wederopbouw. We bezochten de beroemde Mostar-brug en zagen een waaghals vanaf de brug in de ijskoude Neretva-rivier springen. Onderweg moesten we op de verharde wegen blijven rijden en rekening houden met mijnen, die vandaag de dag nog steeds worden gevonden.

Links: De begraafplaats waar de slachtoffers van de genocide uit 1995 liggen. | Rechts: Smalle bergweggetjes met sneeuw verhogen de kans op ongevallen.
Links: De begraafplaats waar de slachtoffers van de genocide uit 1995 liggen. | Rechts: Smalle bergweggetjes met sneeuw verhogen de kans op ongevallen.

Zoals gezegd is het operatiegebied bekend uit het verleden. Zo kent Srebrenica kent een complexe historie, waar Nederland deel van uitmaakt. Daarom hebben we ons ook verdiept in de geschiedenis. Erg bijzonder was het bezoek van Jeroen en Sharon en collega’s van het National Support Element aan Srebrenica. Het gezelschap bezocht het Srebrenica Memorial Center, een museum in de loodsen waar de Nederlanders in 1994 en 1995 leefden. Ook werd de begraafplaats bezichtigd waar de slachtoffers van de genocide uit 1995 liggen. Enkele plekken zijn nog leeg omdat deze personen tot op de dag van vandaag nog steeds moeten worden geïdentificeerd. De dag werd afgesloten bij het herdenkingsmonument nabij de observatiepost Foxtrot, waar de Nederlandse militair Raviv van Renssen op 8 juli 1995 om het leven kwam. Al met al was het een indrukwekkende dag en een kans om deze zwarte bladzijde uit de geschiedenis te herdenken en respect te tonen richting slachtoffers en nabestaanden.

Binnenkort worden we afgelost door rotatie 1B en gaan wij weer richting Nederland.”

Met vriendelijke groeten,

Artikel 4-detachement KMar

EUFOR Althea