'Een nuttige aanvulling op het team'
"Toen ik vorig jaar werd gebeld of ik KMar-reservist wilde worden, hoefde ik geen seconde na te denken. Na 10 jaar miste ik de saamhorigheid. In mijn werk als directiechauffeur zorg ik voor 1 man, hier ben ik onderdeel van een heel team. Ik verliet de KMar in 2005 na 23 jaar. Tegenwoordig ben ik ZZP-er en kies ik ervoor om zo vaak mogelijk als reservist te werken. In de zomer is er minder chauffeurswerk, maar kunnen ze me op Schiphol juist goed gebruiken.
Bij de paspoortcontrole schat ik door goede profiling in welke reizigers meer aandacht nodig hebben. Ik zie mijzelf als een nuttige aanvulling op het team, omdat ik een volledige kracht ben. Als er een lange rij bij de paspoortcontrole staat, neem ik er een balie bij om de rij snel en goed weg te werken. Ik word zonder uitzondering aan het einde van de dienst bedankt. Dat heb je bij een normale baan niet. Het viel me op dat in de loop der tijd veel is veranderd. Zo kreeg ik tijdens het eerste Integrale Beroepsvaardigheidstraining (IBT)-moment een mes op mijn keel van een oefenvijand: een man met een 'bomgordel'. 'Wow, de tijd heeft niet stilgestaan', dacht ik."