Tekst kapitein Jessica Bode
EFP 'doet' Eager Leopard!
In Litouwen is de afgelopen week oefening Eager Leopard gehouden. Deze internationale exercitie kan gezien worden als de voorbereiding op de voor oktober geplande grote oefening Iron Wolf. Daarbij komt de hele Battlegroup van de eFP op de mat, samen met de Litouwse brigade.
Aan Eager Leopard deden honderden militairen uit Tsjechië, Nederland, Duitsland, Noorwegen, Polen, Italië, Spanje en de Verenigde Staten mee. In feite streden de Amerikanen en Spanjaarden tegen de rest. En dus stonden Nederlandse pantserinfanteristen van 43 Gemechaniseerde Brigade soms letterlijk neus aan neus met Amerikaanse militairen van 3rd Battalion, 66th Armored Regiment of Spaanse genisten.
Nederland levert ongeveer 250 militairen aan de NAVO-missie enhanced Force Presence die bedoeld is om de oostflank van het NAVO gebied te helpen beschermen. Op dit moment gaat het bij de Nederlandse eenheid om militairen afkomstig van verschillende eenheden van 43 Gemechaniseerde Brigade uit Havelte. Bij de rotatie die nu in Litouwen is gelegerd hoort ook het Duits-Nederlandse 414 tankbataljon dat normaal in Duitsland is gestationeerd. Het is voor het eerst sinds 20 jaar dat Nederland weer tanks inzet bij een missie. Op de foto een goed gecamoufleerd Nederlandse CV90 pantservoertuig.
Bron: Defensie
Herdenking crash DC-3 Dakota 1996
Met een besloten plechtigheid is in het Provinciehuis van Noord-Holland in Haarlem herdacht dat 25 jaar geleden, op 25 september 1996, een DC-3 Dakota vliegtuig van de Dutch Dakota Association verongelukte bij Texel. Bij het ongeval kwamen 32 inzittenden om het leven.
Het ongeval werd in 1996 veroorzaakt door een defect aan de linker motor. Bij de zoektocht naar de vermiste slachtoffers hielpen twaalf duikers van de marine mee en twee helikopters. Tijdens de plechtigheid in Haarlem sprak ondermeer Commissaris van de Koning in Noord-Holland Arthur van Dijk, waarna een krans werd gelegd bij het monument dat ter herinnering aan de slachtoffers staat in de tuin van het Provinciehuis. De plechtigheid werd muzikaal omlijst door het Kwintet van de Marinierskapel.
Bron: Defensie
Marine doet mee aan hi-tech oefening
De marine heeft meegedaan aan een jaarlijkse oefening in Portugal voor onbemande systemen in een operationele maritieme omgeving. Het Commando Zeestrijdkrachten deed mee met het MV GeoSea van de Mijnenbestrijding Module Groep, het Unmanned Aircraft System-innovatieteam en personeel van het Naval Mine Warfare Mission Support Centre.
De oefening wordt sinds 2010 georganiseerd door de Portugese marine in samenwerking met de universiteit van Porto, het bedrijfsleven en verschillende partners binnen de NAVO. Deelname aan de oefening was voor de Nederlandse deelnemers een prima gelegenheid om twee weken lang te oefenen met systemen zoals de A18-M, REMUS-100 Next Generation, verschillende types drones en het fenomeen 'intelligent swarming' waarbij drones gecoördineerd vliegen.
Kapitein-luitenant ter zee Pieter Blank, de innovatiemanager van de marine, noemt het beproeven van concepten zoals die van het UAS-innovatieteam "een speerpunt van marine innovatie en een doorbraak naar een volgend niveau van onbemande technologie". Onbemande systemen worden door de marine beschouwd als een game changer bij maritieme operaties.
Bron: Defensie
Nieuw luchtverkeerleidingssysteem voor België
De drie spelers die samen zorgen voor een veilige afwikkeling van het vliegverkeer bij onze Zuiderburen, hebben de handen ineen geslagen bij de aanschaf van een nieuw systeem voor de verkeersleiding. Tegen 2027 moet een nieuw softwaresysteem operationeel zijn. De drie partners zullen er allemaal gebruik van maken.
Deze week zetten het Belgische ministerie van Defensie, Eurocontrol en skeyes hun handtekening onder de gezamenlijke aanschaf. De samenwerking bij de verkeersleiding is belangrijk omdat België net als ons land te maken heeft met veel vliegverkeer. Defensie is daarbij verantwoordelijk voor het luchtverkeer rond de militaire vliegvelden en in de gereserveerde oefengebieden. Het onafhankelijke agentschap skeyes neemt de verkeersleiding boven de andere luchthavens en het algemene luchtruim tot 7.500 meter voor haar rekening en Eurocontrol het vliegverkeer daarboven. Eurcontrol doet dit met het MUAC, het Maastricht Upper Area Control Centre in Nederland. Tot nu toe hanteerden de Belgische krijgsmacht en Eurocontrol hetzelfde systeem en had skeyes een eigen systeem.
Bron: Ministerie van Defensie België
B-52 vliegt verder
Rolls-Royce gaat nieuwe motoren leveren voor de legendarische Amerikaanse B-52 ‘Stratofortress’ bommenwerpers. De vliegtuigen, waarvan de eerste in de jaren 50 van de vorige eeuw het luchtruim koos, moeten daarmee nog tot 2050 meekunnen.
Het Britse bedrijf kan een bedrag van mogelijk dik 2 miljard euro tegemoet zien. De werkzaamheden worden uitgevoerd door de Noord-Amerikaanse tak van RR. Het gaat om de levering van 608 motoren voor in de nog 76 resterende B-52's van de Amerikaanse luchtmacht. In 70 jaar tijd zijn er een kleine 750 gebouwd. Er zitten ook veel opties bij de deal, waardoor het bedrag voor de fabrikant verder kan oplopen. Rolls-Royce levert ook reserveonderdelen.
Voor het leveren van de nieuwe motoren waren meer gegadigden. General Electric en Pratt & Whitney, dat de huidige motoren van de B-52's heeft gemaakt, kwamen ook met een voorstel.
Bron: Nu.nl
KDC-10 doet mee aan Ramstein Alloy 21-3
Het operationele einde voor de KDC-10 van de luchtmacht mag dan misschien in zicht zijn, toch blijft het tankvliegtuig voorlopig nog lekker bezig. Na de inzet in Afghanistan en de vluchten die sindsdien werden uitgevoerd, waren de mannen en vrouwen van 334 Squadron vorige week druk met het bijtanken van de deelnemers aan NAVO-oefening Ramstein Alloy 21-3.
Ramstein Alloy werd voor de derde keer dit jaar gehouden en bracht deelnemers op de been uit Litouwen, Denemarken, Italië, Polen, Portugal, Turkije, Finland en natuurlijk Nederland (onze KDC-10). Ook een E-3A AWACS-radarvliegtuig van de NAVO was van de partij. De oefening speelde zich af boven de Baltische staten en de Baltische Zee en duurde twee dagen. Doel van de oefening is de planning en uitvoering van gezamenlijke missies door NAVO-partners verder te optimaliseren.
Deze keer lag de nadruk om dit te oefenen met snel inzetbare eenheden die verantwoordelijk zijn voor de beveiliging van het luchtruim in de regio. Om die reden trainden sommige eenheden tijdens de oefening Quick Reaction Alert-missies waarbij ze na alarmering zo snel mogelijk de lucht in moesten om een (gespeelde) vijand te onderscheppen. Op de foto de Nederlandse KDC-10 met aan de tank-boom een Portugese F-16.
Bron: NAVO Air Command
Afghaanse evacués naar Heumensoord
Ruim zeshonderd Afghaanse evacués die waren ondergebracht op de legerplaats Harskamp in Ede worden overgebracht naar de opvang in Heumensoord bij Nijmegen. De eerste bussen arriveerden deze week vanuit Harskamp. Omdat Defensie de legerplaats weer zelf nodig heeft, is de verhuizing noodzakelijk.
In Heumensoord zijn paviljoens gebouwd met ruimte voor duizend mensen. Het gaat om tijdelijke voorzieningen. Omdat die niet voldoende beschutting en warmte bieden in de winter, moeten de evacués van de gemeente Nijmegen nog voor de winter verhuizen naar een andere locatie. In Heumensoord, vooral bekend als slaapplaats voor militaire deelnemers aan de Vierdaagse van Nijmegen, verbleven vorige week al 200 evacués uit andere landen waarvoor in Ter Apel geen plaats meer was. Deze mensen zijn inmiddels overgebracht naar opvangadressen in Emmen en Goes.
Bron: ANP
Onderscheidingen voor nabestaanden oorlogsveteranen
De landmachtattaché in Washington, kolonel Paul Elverding, had deze week de dankbare taak om onderscheidingen uit te reiken aan de nabestaanden van twee overleden oorlogsveteranen. In East Hartford in Connecticut ging het om het Mobilisatie-Oorlogskruis. In Lexington in de staat Massachusetts maakte Elverding de dochter van een veteraan blij met de overhandiging van kopieën van medailles die haar vader eerder waren toegekend.
Het Mobilisatie-Oorlogskruis reikte Elverding uit aan de 81-jarige dochter van Landstorm-soldaat Kees Bonk. Hij werkte als controller-accountant op Java en werd in maart 1942 gevangen genomen door de Japanners. Hij overleed in september 1944 aan de gevolgen van een geallieerd bombardement tijdens zijn werk aan de Birmaspoorlijn.
Bij de uitreiking in Lexington ging het om sergeant-majoor Ernest Kluge die tijdens de oorlog deelnam aan twee bombardementen op Japanse aanvalslinies. Hij moest daarna toezien hoe Nederlands-Indië zich overgaf aan de Japanners. Als krijgsgevangene werd hij in de Japanse plaats Osaka tewerkgesteld op een scheepswerf. Hij overleefde de oorlog. Voor zijn inzet werd hem eerder het Oorlogsherdenkingskruis met twee gespen en het Ereteken voor Orde en Vrede toegekend. Omdat de medailles verloren gingen, kon Everding zijn dochter kopieën overhandigen.
Bron: Defensie
Canadezen onderscheppen Russen
Het Canadese CF-188 Hornet detachement in Roemenië heeft met succes twee Russische Su-24 bommenwerpers onderschept boven de Zwarte Zee. De interceptie vond plaats in het Roemeense luchtruim. De Russen werden begeleid door de Canadese vliegers nadat die een positieve identificatie hadden gemaakt.
Net als in de Baltische Staten, Polen en af en toe IJsland, helpen de luchtmachten van NAVO-landen ook in Roemenië bij het beveiligen van het luchtruim tegen ongewenste binnendringende vliegtuigen. De Canadese straaljagers losten begin september Britse collega's af. Bij het bewaken van het Roemeense luchtruim werken de Canadezen nauw samen met hun gastheren. De commandant van de Canadese Air Task Force, overste Corey Mask toonde zich erg trots over de succesvolle onderschepping. "Iedereen helpt mee om dag en nacht vliegtuigen in te kunnen zetten voor onze taken. Deze eerste onderschepping is een mooi voorbeeld hoe Canada het bondgenootschap en in het bijzonder helpt beschermen."
Bron: NAVO Air Command
Russen klaar met testen hypersone kruisraket
Het Russische persbureau TASS meldt dat Rusland het testprogramma van de geavanceerde Tsirkon hypersone kruisraket heeft afgerond. Dat gebeurde aan boord van het fregat Admiral Gorshkov. Een bron vertelde het persbureau verder dat de kruisraket niet alleen werd afgevuurd vanaf het fregat maar ook vanaf land. Een volgende testserie is voorzien vanaf november.
Volgens de Russen gaat het testen van de Tsirkon volgend jaar door, waarna de introductie van de kruisraket in de strijdkrachten kan beginnen. Eind augustus tekende het Russische ministerie van Defensie een contract met de producent over de levering van het nieuwe wapen. Eerder zei president Vladimir Poetin dat de Tsirkon een snelheid kon halen van meer dan negen keer die van het geluid (meer dan 9.000 kilometer per uur) en doelen kon aanvallen op meer dan duizend kilometer afstand. Ter vergelijking: de bekende Amerikaanse Tomahawk haalt een snelheid van 880 kilometer na de lancering en kan, afhankelijk van de versie, maximaal 2.500 kilometer ver vliegen.
Overigens meldde Noord-Korea deze week dat het land ook een test met een hypersone raket had gedaan. Volgens Pyongyang was de test een succes, maar het valt waarnemers in Zuid-Korea op dat de Hwasong-8 raket maar een snelheid haalde van ongeveer 2.500 kilometer per uur. Een hypersone raket wordt verondersteld minstens 5.000 kilometer per uur te halen. Door die snelheid en een vlakker vluchtpatroon zijn hypersone raketten volgens deskundigen veel moeilijker te onderscheppen.
Bron: TASS & NOS