03

Dit artikel hoort bij: Defensiekrant 25

Marinebrandweer krijgt reusachtige hoogwerker

Tekst Andre Twigt
Foto Sergeant-1 Cristian Schrik

Het Korps Marinebrandweer (KMB) in Den Helder heeft de allergrootste hoogwerker van de Benelux in gebruik genomen. De brandweerwagen heeft een uitschuifbare arm van maar liefst 61 meter. Daarmee is de ‘P500’ met Bronto RPX 61 opbouw de gigant die je nodig hebt om op grotere hoogte en op moeilijk bereikbare plekken een brand te blussen.     

Deze uitvoering is uniek. In Europa, maar ook daarbuiten, is de twaalf meter lange en 2.45 meter brede verschijning geen gemeengoed. Zo rijden er in heel Duitsland en Frankrijk maar vier van rond. Dat zal enigszins verband houden met zijn prijs van ver boven de één miljoen euro. Maar ook omdat dit uitzonderlijke materieel het beste tot zijn recht komt in een niet alledaagse omgeving. De Helderse Nieuwe Haven is zo’n plek. “Hier vind je naast de grootste, hoogste schepen van de marine ook een specifieke, hier en daar ontoegankelijke  infrastructuur”, aldus brandweercommandant Twan Langenhuizen.     

Met de 61 meter hoge hoogwerker is de Scania Bronto ook op moeilijk bereikbare plekken inzetbaar.

Werktuig

Aan het verwervingstraject zaten volgens de hoogste baas wat haken en ogen. Voordat Langenhuizen zijn aanvraag inschoot, liet hij eerst doorrekenen of de 38 ton zware hoogwerker veilig op de steigers en andere kritieke plekken zou kunnen werken. Toen daarover geen onduidelijkheden meer bestonden, en hij ook de exacte lengte en hoogte van de brandweerkazerne in gebouw Flevo had opgemeten, ging het licht voor de aanschaf op groen. “Het maximale gewicht was ook om een andere reden nog een dingetje”, vertelt Langenhuizen. Dat moest onder de veertig ton blijven, omdat je anders voor de bediening een ander type rijbewijs nodig hebt. Eentje voor een zogenoemd rijdend werktuig. “Gelukkig was dat niet aan de orde.”

Assen

Met drie meesturende en twee starre assen is de Scania niet bepaald een kleine jongen. Hoe verrassend is zijn weggedrag. Met een koppel van maar liefst 2.500 Newtonmeter en een draaicirkel van zestien meter rijdt de brandweerwagen als een personenauto. In het dagelijkse verkeer vormen lokale ‘hindernissen’ als het smalle, bochtige asfalt door het plaatsje Burgervlotbrug geen beletsel. 

Vanaf medio november is de nieuwe Bronto het grootste deel van het jaar operationeel.

Compleet uitgerust

De hoogwerker is compleet uitgerust en de pomp heeft een capaciteit van 3.800 liter per minuut. Daarbij is de nieuwe brandweerwagen voorbereid op schuim en beschikt ‘ie over een optische en thermische camera, gemonteerd op de bak. Hierop past ook een brancarddrager. Tevens is de wagen uitgerust met een duikertrap. 

Inzetbaar

Het nieuwe materieel geldt niet alleen als een fikse versterking van de brandweercapaciteit van de marine, maar ook voor die van de civiele brandweer in de Kop van Noord-Holland. Daarmee werkt het Korps Marinebrandweer veel samen. Ook op materieelgebied: “Wat zij hebben, kopen wij niet en andersom”, aldus Langhuizen.

Volgens de commandant loopt er momenteel een programma om het voertuig zo snel mogelijk 24 uur per dag te kunnen bemannen. Hiervoor zijn inmiddels twaalf kerninstructeurs opgeleid die hun kennis en kunde over het korps verspreiden. Vanaf medio november moet de Scania een groot deel van het jaar operationeel inzetbaar zijn.  

Wees niet te zuinig als het om brandbestrijding gaat, aldus commandant Twan Langenhuizen.

Haakarmvoertuigen

Maar het brandweervoertuig is niet de enige nieuwe aanwinst. Er loopt momenteel ook een project voor de verwerving van twee nieuwe haakarmvoertuigen. Een aanbesteding voor drie verouderde crashtenders op Maritiem Vliegkamp De Kooy. En op het programma staat de vervanging van de boordkleding. “Dit project moet volgende maand zijn afgerond, waarna 136 brandweermannen en –vrouwen weer in het nieuw zijn gestoken.”

De Bronto hoogwerker is een fikse versterking van de brandweer in de Kop van Noord-Holland.

Zuinig

Volgens Langenhuizen dragen al deze materieelprojecten eraan bij dat de brandweer de risico’s in de Kop van Noord-Holland beter kan hanteren. Dat moet ook, want de Nieuw Haven en de omliggende aanverwante industrie gelden als specifiek risicogebied. De opslag van gevaarlijke stoffen en munitie én de aanwezigheid van specifieke installaties als droogdokken en scheepsliften. dragen er allemaal aan bij dat de brandweer slagvaardig moet zijn. “Wees zeker niet te zuinig”, waarschuwt  Langenhuizen. “Verlies je door brand een dok met fregat, dan heeft dat voor de bedrijfsvoering verstrekkende  gevolgen. Voorkomen is nog altijd beter dan genezen. Een goed uitgeruste brandweer helpt daar zeer zeker bij.”