Tekst kapitein Jessica Bode
Foto sergeant Aaron Zwaal
Defensiefotograaf Aaron Zwaal aan de slag met de Wista 45VX
Sinds de introductie van de digitale camera wordt alles wat we zien en denken in beeld vastgelegd. In deze vliegensvlugge maatschappij zijn slechts luttele seconden nodig om honderden foto’s te maken. Defensiefotograaf sergeant Aaron Zwaal wilde daarom graag weer terug naar de basis en besloot negen defensieprominenten middels analoge fotografie te vereeuwigen.
Sergeant Zwaal laat de mooiste foto’s van zijn Wista 45VX zien. Ook legt hij uit hoe deze manier van fotograferen ook alweer werkt.
In deze voorlaatste aflevering staat commandant Luchtstrijdkrachten luitenant-generaal Dennis Luyt centraal. De beelden zijn natuurlijk niet digitaal, dus om ze met u te delen zijn ze op professionele wijze ingescand.
Ontwikkelen
De foto’s zijn gemaakt, de spullen weer ingepakt. Tijd om met een volle cassette huiswaarts te keren om te gaan ontwikkelen. Iets dat ik heb geleerd op de Fotoacademie.
Als je begint met ontwikkelen moeten de filmsheets eerst vanuit de cassettes naar een ontwikkeltank. Daar passen zes exemplaren in. Met de twaalf foto’s die ik heb geschoten, moet je het proces dus twee keer uitvoeren. Dat doe je in een donkere kamer, of in een wisselzak. Als de foto’s in de ontwikkeltank zitten doe je er om de beurt drie verschillende soorten chemicaliën bij.
Met de eerste stof kun je de beelden ontwikkelen. Je laat ze als het ware weken en draait de tank dertig seconden tot een minuut rond. Daarna iedere minuut twee keer. Alsof je rijst af en toe omschept. In totaal duurt deze stap gemiddeld tien tot twaalf minuten. De tijd is afhankelijk van de verhouding water en de temperatuur van de chemie. Bij zwart-wit foto’s moet de chemie ongeveer twintig graden zijn. Dat is een stuk minder nauwkeurig dan bij kleurenfoto’s, waarbij 38,5 precies de norm is. Dan vervang je de eerste vloeistof uit de tank voor het stopbad; een zuur middel waardoor de ontwikkelaar geen effect meer heeft op de foto's. De sheets liggen hier ongeveer een minuut in. Vervolgens dompel je de foto’s onder in fixeer. Hiermee worden de negatieven hard en kunnen ze licht verdragen. Het stopbad en fixeer kun je hergebruiken. Tot slot moet je vers water door de ontwikkeltank laten stromen, zodat de laatste restjes chemicaliën van de negatieven spoelen en goed schoon worden.