Vliegerlegende Chuck Yeager overleden
In Amerika is de eerste man die sneller vloog dan het geluid overleden. Charles E. Yeager werd 97 jaar.
Na de oorlog werd Yeager betrokken bij het programma om de geluidsbarrière te doorbreken. Op 14 oktober 1947 lukte dat hem met het experimentele vliegtuig Bell X-1. En dat terwijl hij 2 dagen daarvoor bij het paardrijden 2 ribben had gebroken. Op de eerste supersonische vlucht haalde hij een snelheid van 1.300 kilometer per uur. Later vloog hij met een verbeterde versie van de X-1 bijna 3.000 km/u.
Tijdens zijn loopbaan haalde Yeager nog een ander record met een aangepaste Starfighter, maar dat kostte hem bijna het leven. In 1963 deed hij met dat toestel een poging om 100.000 ft hoogte te halen. Het lukte hem, hij haalde zelfs 108.700 ft (ongeveer 33 kilometer), maar op die hoogte werd zijn toestel onbestuurbaar. Hij moest het verlaten per schietstoel. Hierbij liep hij zware brandwonden op.
Gedurende zijn loopbaan vervulde Yeager ook verschillende operationele functies. Tijdens een plaatsing als squadroncommandant in Duitsland gaf hij bij een vliegshow bij Den Haag een demonstratie, waarbij hij onder het oog van 150.000 bezoekers opnieuw door de geluidsbarrière ging. Volgens kranten uit die tijd waren de bijbehorende knallen in de wijde omtrek te horen.
In de jaren 60 werd de brigadegeneraal b.d. nog uitgezonden naar Zuidoost Azië en voerde onder meer 125 oorlogsvluchten uit boven Vietnam. Hij verliet de dienst in 1997.
Bron: diverse media. Foto: Amerikaanse strijdkrachten, Lawrence Crespo
Nieuwe commandant voor het Korps Mariniers
Brigadegeneraal der mariniers Jan Hut heeft vandaag de functie Commandant van het Korps Mariniers overgenomen van zijn ranggenoot Jeff Mac Mootry.
Sinds 2007 werkte Hut bij Personeel & Organisatie in Den Helder en in 2009 werd hij Hoofd Bureau Management Development van de marine. Generaal Jeff Mac Mootry gaat zich namens de marine primair richten op de realisatie van de nieuwe marinierskazerne. Een omvangrijk en complex project dat van belang is voor de toekomstig bestendigheid van het Korps Mariniers.
“Expect the unexpected”, aldus brigadegeneraal sprak Jan Hut tijdens de plechtigheid op de Van Ghentkazerne in Rotterdam. “Het Korps Mariniers moet gereed zijn op het moment dat Nederland ons nodig heeft. Waar, wanneer en onder welke omstandigheden dan ook. Als leiders van nu moeten we meer dan ooit anderen in hun kracht zetten en ruimte bieden om innovatief te zijn.”
Bron: Defensie
Markante veteraan Moerman (104) overleden
Eén dag na zijn 104e verjaardag overleed vorige week grenadier Paul Moerman. Hij was één van de laatste militairen die de Duitse aanval van 10 mei 1940 meemaakten. Een dag der verschrikking noemde hij die altijd.
Moerman viel op omdat hij in het openbaar altijd zijn oude kepi (pet, red.) op had en een lijst namen van zijn gevallen kameraden om zijn nek droeg.
Moerman maakte in de meidagen van 1940 deel uit van een eenheid die de opdracht kreeg om het vliegveld Ypenburg op de Duitsers te heroveren. “We werden met vrachtwagens afgezet op de Hoornbrug in Rijswijk. Luitenant Lutscher sprak ons toe, het was bittere ernst. Hij zei dat we tot het uiterste moesten gaan om onze plicht uit te voeren. Dat deden we en Lutscher zelf ook. Hij sneuvelde die dag.”
Aan het einde van de dag had Moerman geen schrammetje en was Ypenburg weer in Nederlandse handen. Een godswonder noemde hij het. In totaal kwamen bij de slag om Ypenburg 98 Nederlandse militairen om het leven. 12 daarvan uit Moermans compagnie. Hun namen droeg hij bij gelegenheden uit piëteit in een lijstje om zijn hals. “Ik droom nog weleens over die dag. Dan trekken de gebeurtenissen als een horrorfilm aan me voorbij”, vertelde hij eerder.
Twee dagen loopt Moermans eenheid richting Delft en Overschie, om op te treden tegen andere Duitsers. "Als verkenner ging ik voorop. Op mijn buik. Ik zag een tak afbreken die werd geraakt door een kogel. Die kogel was voor mij bestemd. Ik ben gespaard gebleven.”
Bron en foto: Defensie.
OVV publiceert bevindingen NH90 ongeval
De oorzaak van het fatale ongeluk met de NH90-gevechtshelikopter, die in juli bij Aruba in zee stortte, is bekend maar roept ook nieuwe vragen op. Dat bleek woensdag uit verkennend onderzoek door de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV).
De helikopter kwam in de problemen nadat het toestel bij het maken van een bocht op gelijke snelheid kwam met de wind. Dan heeft de kist extra vermogen nodig om in de lucht te blijven. De vlieger zette wel extra vermogen in, maar door de lage vlieghoogte bleek het niet meer mogelijk de daling op tijd te stoppen.
De OVV adviseert de Inspectie Veiligheid Defensie bij haar verdere onderzoek te kijken naar een aantal vragen die het rapport over de toedracht oproept. Hierbij gaat het om de opleiding en training van de bemanning, de beslissing om met één vlieger per NH90 te vliegen en de keuzes die gemaakt zijn over de toerusting van Zr.Ms. Groningen.
Er is tot dusver geen veiligheidswaarschuwing uitgegeven voor het vliegen met de NH90.
Bron: Defensie.
Laatste Boxer binnen
De laatste drie van de tweehonderd bestelde Boxer pantserwielvoertuigen zijn binnen. Het project om de pantserwagens YPR en M577 te vervangen loopt al sinds de jaren 90 van de vorige eeuw.
Dat gebeurde onder de paraplu van OCCAR (Organisation Conjointe de Coopération en matière d'Armement), een Europees samenwerkingsverband van verschillende en ook wisselende landen.
Duitsland was in het Boxerproject de constante factor. Zowel in de ontwikkelingsfase als in de productiefase was de Nederlandse industrie betrokken. Dat geldt nu ook voor het onderhoud. Inmiddels hebben behalve Nederland en Duitsland ook Australië, het Verenigd Koninkrijk en Litouwen de Boxer aangekocht.
Het pantserwielvoertuig is een modulair systeem. Het onderstel (de drivermodule) is voor alle voertuigtypes hetzelfde, daarop zit een missie specifieke opbouw. Nederland heeft 5 types gekocht: Cargo, Driver Training Vehicle, Boxer Commando Post, Boxer Ambulance en de Boxer Geniegroep.
Afgelopen dinsdag droeg commandeur Dick Kreiter van de Defensie Materieel Organisatie het dossier formeel over aan brigadegeneraal Gerhard Schonewille, directeur Materieel Diensten van het Commando Landstrijdkrachten.
Bron: Defensie
Fennek krijgt update
Het grootste deel van de 344 Fennek-verkenningsvoertuigen van de landmacht krijgt op korte termijn een opknapbeurt. Dankzij de zogeheten midlife-update moeten de voertuigen nog tot minimaal 2034 inzetbaar blijven.
De Fenneks worden voorzien van 9 verschillende configuraties en zogeheten C4I-middelen (command, control, communication & intelligence). Het eerste voertuig moet in 2022 klaar zijn, de laatste wordt in 2027 geleverd. De firma Krauss-Maffei Wegmann is verantwoordelijk voor het ontwerp en de uitvoering.
De landmacht gebruikt de pantserwielvoertuigen sinds 2005. De Fennek staat erom bekend laag en stil te zijn en is lastig te zien op warmtebeelden. Primair is het voertuig ontworpen voor de verkenning, maar daarnaast vervult de Fennek een rol in de commandovoering, vuursteun en luchtverdediging.
Bron: Defensie
Jeneverkruizen uitgereikt
Ook dit jaar zijn traditiegetrouw de Officierskruizen uitgereikt, beter bekend als de ‘Jeneverkruizen'. Het onderscheidingsteken voor eervolle langdurige dienst als officier wordt ieder jaar rond 6 december uitgereikt aan officieren die 15 jaar in dienst zijn.
De onderscheiding bestaat uit een medaille met daarop de Romeinse cijfers XV. Elke 5 jaar mogen de dragers de cijfers verwisselen in 20, 25, 30 of 35, uiteraard opnieuw in Romeinse cijfers.
Dit jaar kregen 430 militairen hem voor het eerst. Ruim 500 officieren konden het cijfer op hun onderscheiding verwisselen. Onder hen twee collega’s die het cijfer 40 mochten aanbrengen.
Het Officierskruis is op 19 november 1844 ingesteld door koning Willem II. Hij besloot tot instelling op voordracht van de minister van Oorlog, omdat er door de economische malaise geen geld was om de officieren een fatsoenlijk salaris te betalen. Ook waren de kansen om te worden bevorderd minimaal. Maar de minister wilde wel een blijk van waardering geven. Dat werd het Officierskruis, dat er in die tijd overigens heel anders uitzag.
Omdat er bij de uitreiking vaak een glaasje jenever werd gedronken, kreeg de onderscheiding de bijnaam 'jeneverkruis'.
Bron en foto: Defensie
Man aangehouden na bommelding Schiphol
De Koninklijke Marechaussee heeft woensdag een man aangehouden in verband met een bommelding in een vliegtuig. Het toestel werd vervolgens ontruimd. Er vielen geen gewonden, wel werd de D-pier op Schiphol enige tijd afgesloten.
Het eerste bericht over de bijzondere situatie op de luchthaven werd gedaan rond 15:30 uur. De marechaussee meldde dat een verdachte situatie in een vliegtuig werd onderzocht. De Veiligheidsregio Kennemerland meldde dat er sprake was van een GRIP-2 situatie, waarna de hulpdiensten naar Schiphol uitrukten.
Later werd gemeld dat de passagiers het betreffende vliegtuig ongedeerd hadden verlaten en dat een verdachte was aangehouden.
Bron: Defensie
Biden vraagt oud generaal als minister
De Amerikaanse 'president elect' Joe Biden heeft oud generaal Lloyd Austin gevraagd de nieuwe minister van Defensie te worden. Hij wordt daarmee de eerste zwarte defensieminister van de Verenigde Staten.
De viersterren-generaal is geen vreemde voor Biden, want ze werkten ten tijde van Obama al regelmatig samen. (zie archieffoto, Biden links, Austin in het midden).
De militaire loopbaan van deze gepensioneerde generaal begint met een studie aan de bekende militaire academie in West Point, waar hij in 1975 afstudeerde. Daarna volgden verschillende operationele functies bij de landmacht, waarvoor hij ook naar onder meer Irak en Afghanistan vertrok.
Na een lange loopbaan werd Austin uiteindelijk in 2013 commandant van het US Central Command. Dit hoofdkwartier in Florida stuurt onder meer operaties aan in het Midden-Oosten, delen van West-Azië, Egypte en omringende wateren. Deze belangrijke functie vervulde ‘de architect van de operaties tegen ISIS’ tot 2016, toen hij met pensioen ging.
Bron: BBC. Foto: Amerikaanse strijdkrachten.
Hoge onderscheidingen uit Kosovo
Twee hoge Kosovaarse onderscheidingen zijn uitgereikt aan Nederlandse militairen. Vorige week al kreeg luitenant-generaal b.d. Ton van Loon de Orde van de Vrijheid. Deze week viel deze eer ook te beurt aan F-16 vlieger kolonel Peter Tankink.
Tankink werd in de jaren 90 verschillende keren uitgezonden voor F-16 operaties op de Balkan. In 1999 maakte hij deel uit van het detachement dat vanaf de Italiaanse vliegbasis Amendola werd ingezet. Met name boven Kosovo. Toen de NAVO op 24 maart 1999 operatie Allied Force startte, wist Tankink op de openingsavond een Joegoslavische MiG-29 Fulcrum neer te halen. Hij werd daarmee de enige niet-Amerikaan die dat lukte.
Het was de eerste keer sinds de Tweede Wereldoorlog dat een Nederlandse vlieger een vijandelijk toestel neerschoot. Voor deze bijzondere actie kreeg de kolonel eerder al het Vliegerkruis.
Generaal Van Loon werd na de beëindiging van de vijandelijkheden naar Kosovo gezonden als commandant van de Gele Rijders (11 Afdeling Rijdende Artillerie). Samen met genisten, een helikopterdetachement en marechaussees moesten zij het staakt-het-vuren handhaven en hulp bieden. Hij kreeg de onderscheiding voor zijn ‘buitengewone bijdrage aan de vrijheid en vrede in Kosovo’.
Bron: Defensie