Marine redt vissers in Caribisch gebied

De Koninklijke Marine heeft in het Caribisch gebied 2 vissers gered. Ze dobberden al 18 dagen rond op hun vaartuig. Een Dash 8 patrouillevliegtuig van de Kustwacht ontdekte het duo eerder deze week, waarna Zr. Ms. Groningen werd gealarmeerd. 

Het marineschip zette de NH90-boordhelikopter in om beide mannen van het bootje te halen en in Aruba aan land te brengen. Beide vissers waren 7 juli vanuit St. Lucia de zee opgegaan, maar keerden niet terug. Sindsdien stonden ze als vermist gemeld. Uiteindelijk bleek dat de mannen op zee waren verdwaald. Aan boord hadden ze alleen een kompas en geen GPS.

De Groningen is momenteel hét stationsschip in het Caribisch gebied. Het voert er kustwachttaken uit, zoals drugsbestrijding en reddingsoperaties. Daarnaast is het schip beschikbaar voor het verlenen van noodhulp. 

Bron: Defensie

Navy SEALs in Irak naar huis na wangedrag

Een peloton van de Amerikaanse Navy SEALs dat in Irak gelegerd was, is naar huis gestuurd vanwege misdragingen. The New York Times meldt op basis van anonieme bronnen dat de militairen van de elite-eenheid op 4 juli Onafhankelijkheidsdag hebben gevierd met alcohol en dat een van de leidinggevenden van het peloton een vrouwelijke militair heeft verkracht.

Een advocaat die een van de militairen bijstaat bevestigt dat er een onderzoek loopt naar seksueel misbruik en ongeoorloofd drinken. Op het moment dat de marine de beschuldigingen wilde onderzoeken, beriepen de militairen zich op hun zwijgrecht. Daarna besloot de commandant van de speciale eenheden in Irak om het peloton, de enige SEALs in Irak, naar huis te sturen.

De militairen hebben een drugstest moeten ondergaan, maar daarvan zijn de uitslagen nog niet bekend. De groep is niet direct vervangen. “Het verlies aan vertrouwen woog in dit geval zwaarder dan het mogelijke operationele risico van hun afwezigheid”, luidde de verklaring van de marine.

Bron: ANP

Incidenten in internationale luchtruimen

Tumultueuze tijden in de internationale luchtruimen. In een serie complexe incidenten onderschepten Zuid-Koreaanse vliegtuigen op 22 juli 2 keer een Russisch A-50 command and controle vliegtuig dat het Koreaanse luchtruim was binnengevlogen. 3 dagen eerder kwamen de Amerikaanse marine en Venezolaanse luchtmacht elkaar tegen in het internationale luchtruim in de Caribbean.

Volgens Washington werd hun EP-3 Aries II op een agressieve manier benaderd door een Su-30 Flanker van Venezuela. En volgens de Koreanen was de Russische dreiging zo hoog, dat hun F-15’s en F-16’s in totaal 360 waarschuwingsschoten afvuurden met hun boordkanon. Het was niet het eerste incident in die regio, want kort daarvoor waren er ook al 4 Chinese en Russische H-6 bommenwerpers het Koreaanse luchtruim binnengedrongen.

Bron: Amerikaanse strijdkrachten en CNN.

Militair omgekomen bij parachutesprong

Tijdens een parachutesprong eerder deze week is een 22-jarige korporaal van 17 Pantserinfanteriebataljon om het leven gekomen. De jongen nam deel aan een training bij het Nationaal Paracentrum in Teuge.

“Het bericht van het overlijden van de korporaal heeft de krijgsmacht en ook mijzelf diep geraakt”, schrijft defensieminister Ank Bijleveld. Dat doet ze in een brief waarin ze ook namens de staatssecretaris de Eerste en de Tweede Kamer informeert over het tragische ongeval. “Ik leef intens mee met zijn geliefden, nabestaanden en collega’s.”

Ook binnen de landmacht wordt met verslagenheid gereageerd op het overlijden van de militair. Hij was een geliefd collega van 17 Pantserinfanteriebataljon, waar hij met trots diende bij de Bravo-compagnie. Hij stond bekend als gedreven met veel passies. 

Defensie stelt een onderzoek in naar de toedracht van het ongeval.

Bron: Defensie

Onbemand niet onbemind

De Belgische collega’s van het 80esmaldeel Unmanned Aerial Vehicle zetten hun 2 onbemande Hunter-vliegtuigen niet alleen in voor militaire taken. De drones patrouilleren ook dagelijks boven de ankerplaatsen van schepen in het Belgische deel van de Noordzee op zoek naar onder meer illegale lozingen. 

Ook houden ze verdachte schepen in de gaten en controleren ze vanuit de lucht op illegale visvangst, drugs- of mensensmokkel. De vluchten duren doorgaans tot 8 uur. Die lange vliegtijd is een van de voordelen van onbemande vliegtuigen. 

De toestellen worden daarnaast ingezet ten behoeve van het wildbeheer in de Ardennen en de douane in de grensstreek met de omringende landen. Binnen enkele jaren wordt de Hunter vervangen door de MO-9B SkyGuardian.

Bron: Belgische strijdkrachten

Magneetvissers bezorgen EOD handenvol werk

De Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) heeft de laatste tijd de handen vol aan vondsten van magneetvissers. Zo werden afgelopen maand in Amsterdam en in Berkel en Rodenrijs nog granaten uit het water gehaald.

In totaal rukte de EOD dit jaar al 98 keer uit. In 2018 was dit 78 maal het geval. Het gaat meestal om bommen of granaten uit de Tweede Wereldoorlog die ongeveer 75 jaar geleden in het water terecht zijn gekomen.

Webshops die gespecialiseerd zijn in magneetvissen, zijn zich bewust van de mogelijke gevaren en waarschuwen op hun website voor het opvissen van explosieven. “Wij sturen bij elke bestelling een folder mee waarin staat wat de koper moet doen als er een explosief aan de magneet hangt”, aldus de eigenaar van webshop Magnetar. Ook de EOD benadrukt de risico's. “Als je iets gevaarlijks opvist, laat het dan terug in het water zakken en bel de politie”, zegt een woordvoerster. “Neem het vooral niet mee naar huis.”

Een aantal gemeenten, zoals Haarlem en Amersfoort, heeft het magneetvissen in het centrum al verboden vanwege de risico's. In de kanalen van deze steden zouden veel oude wapens en explosieven liggen. De politie onderschrijft het gevaar, maar zegt dat magneetvissers ook waardevolle voorwerpen naar boven halen. “Soms worden wapens gevonden die belangrijk kunnen zijn in een onderzoek. Ook worden gestolen juwelen en kluisjes naar boven gehaald.”

Bron: ANP