Jaarverslag IGK: ‘Er is nog veel te doen’
2014 is voor Defensie een bewogen jaar geweest. Desondanks keert het vertrouwen bij het personeel in Defensie als werkgever voorzichtig terug. Dat stelt Inspecteur-generaal der Krijgsmacht (IGK) luitenant-generaal Bart Hoitink in zijn jaarverslag. Minister Jeanine Hennis-Plasschaert stuurde het woensdag naar de Tweede Kamer.
De IGK adviseert de minister van Defensie over het Defensiebeleid en de
uitvoering ervan. Hij legt werkbezoeken af en doet onderzoek. Zo krijgt hij
inzicht in de manier waarop Defensie beleid uitvoert en hoe Defensiepersoneel
regelgeving ervaart. Hij rapporteert zijn bevindingen elke 4 maanden aan de
minister en bundelt deze jaarlijks in een verslag.
De IGK zegt in zijn jaarverslag dat het vertrouwen van het personeel in Defensie
begint terug te keren. Volgens Hennis is dat hoopgevend: “Maar het is echter nog
niet overal het geval. Er is nog veel werk nodig om dit herstel te laten
doorzetten.” Ze wil het vertrouwen bevorderen door onder meer betere
arbeidsvoorwaarden en het aanpakken van dagelijkse ergernissen, zoals te hoge
werkdruk en internettoegang in legeringsgebouwen en op marineschepen.
Materieel, infrastructuur en bedrijfsvoering
Bij alle krijgsmachtdelen zijn er beperkingen op het gebied van de materiële
gereedheid. De problematiek is per (wapen)systeem verschillend, maar de
belangrijkste oorzaken zijn de beschikbaarheid van schaars technisch personeel
en reservedelen, en de verwervingsachterstanden. De IGK constateert dat Defensie
werk maakt van het aanvullen van de voorraden reservedelen. Voor het aantrekken
en behouden van schaarse categorieën personeel, zoals technici, neemt Hennis
maatregelen met onder meer gerichte reclamespots en online
arbeidsmarktcommunicatie.
Luchtmacht werkt mee aan flexibel ruimtemissieconcept
De Koninklijke Luchtmacht, XCOR Space Expeditions, ESA-ESTEC en de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft gaan nauw samenwerken. Dat doen ze in een project voor de ontwikkeling, het onderzoek, het testen en het demonstreren van een nieuw en flexibel ruimtemissieconcept met een nieuw type ruimtevliegtuig dat diverse keren per dag inzetbaar is.
Vorige week werd een intentieovereenkomst ondertekend tijdens de traditionele Luchtvaart Lentebijeenkomst in Grand hotel Huis ter Duin in Noordwijk van de Dutch Aviation Group (DAG). Het onderzoeksproject moet duidelijk maken of dit ruimtevliegtuig geschikt is als lanceerplatform voor het testen van nieuwe technologie, zoals instrumenten en 'melkpaksatellieten' (satellieten ter grootte van een pak melk of een pak suiker) in de ruimte. Deze vorm van ruimtevaart is aanzienlijk sneller en goedkoper dan traditionele ruimtemissies en -lanceringen. In 2018 wordt de eerste vlucht uitgevoerd tot een hoogte van ruim 100 kilometer boven de aarde.
Eureka: scholieren ontwerpen basis van de toekomst
Ontwerp de ‘base van de toekomst’, zo luidde de opdracht die scholieren dit jaar kregen tijdens de landelijke ontwerpwedstrijd Eureka!Cup. Het team GreenCamp van het Gymnasium Novum uit Voorburg werd woensdag in Utrecht tijdens de finaledag voor HAVO en VWO aangewezen als winnaar. Het team presenteerde een innovatief systeem voor de energiehuishouding van een militaire basis.
Ontwerpwedstrijd Eureka!Cup daagt scholieren uit om met innovatie ideeën bij
te dragen aan de toekomst van Defensie. Aan de voorrondes voor de landelijke
finale namen zo’n 5000 scholieren deel. De scholieren droegen met veel
creativiteit en enthousiasme bij aan de gestelde vraag om een zero
footprint basiskamp te ontwerpen. Kleine windmolens om de downwash
van helikopters om te zetten in energie; spinningfietsen in de fitness om de
slaapvertrekken van licht te voorzien; een oplosbare steensoort als ondergrond
die na vertrek weer één wordt met de natuur. Dit waren slechts enkele van de
vele creatieve ideeën van de scholieren.
Het was de tweede keer dat Defensie meedeed met de ontwerpwedstrijd. “De
scholieren zijn bijzonder creatief. Ze kwamen echt met out-of-the-box
oplossingen, vaak ondersteund met grondig onderzoek”, reageerde kapitein Rick
Krosenbrink. Met 5 collega’s beoordeelde hij alle ontwerpen. “De wedstrijd is
een leuke manier om de scholieren te laten zien waar Defensie voor staat. En we
maken toekomstige technici duidelijk wat zij met hun kennis voor ons zouden
kunnen betekenen.”
Willemstad vernietigt eerste mijn tijdens inzet Estland
Mijnenjager Zr.Ms. Willemstad heeft voor de kust van Estland een oude mijn ter ontploffing gebracht. Dit is de eerste keer voor het marineschip sinds zij in maart is toegevoegd aan de Standing NATO Mine Counter Measures Group 1 (SNMCMG1).
Na een havenbezoek in Tallinn zijn de 9 deelnemende schepen van SNMCMG1
gestart met operatie Open Spirit. Tijdens deze operatie kregen alle mijnenjagers
een gebied voor de kust aangewezen en speuren uitvoerig de zeebodem af. Zr.Ms.
Willemstad identificeerde op 82 meter diepte een Russische contactmijn uit de
Tweede Wereldoorlog, ongeveer 7 kilometer uit de kust. Het schip heeft deze
vervolgens tot ontploffing gebracht.
Een bijzondere gebeurtenis, vertelt de commandant van de Willemstad,
luitenant-ter-zee-1 Joost Frielink. "Het is de eerste mijn die tijdens de
operatie Open Spirit gevonden en onschadelijk is gemaakt." In de Eerste en
Tweede Wereldoorlog zijn in de Golf van Finland veel mijnen gelegd. "In dit
gebied waren dat er al ongeveer 26.000", vervolgt Frielink. "Dit kan gevaarlijk
zijn voor de scheepvaart in de regio. Daarom is het belangrijk dat we ze
opsporen en opruimen."
Marine gaat als de bliksem met zonneboot
Het Koninklijke Marine Solar Team heeft vorige week meegedaan aan het Nederlands kampioenschap Zonnebootrace. De 11 matrozen van de Koninklijke Marine Technische Opleidingen (KMTO) kwam in actie tijdens de titelstrijd in Akkrum.
De KMTO nam dit jaar als enige boot deel in de V20-klasse, waarbij een
standaardromp wordt afgebouwd. De boot nam wel deel aan vrijwel dezelfde
wedstrijdonderdelen als de 8 boten uit de A-klasse, die de teams helemaal zelf
bouwen. Gezien de prestaties zou de marineboot rond de zesde plek zijn
geëindigd.
De matrozen van het KMTO-solarteam volgen de MBO 3-opleiding Mechatronica. Die
wordt verzorgd door het regionaal opleidingscentrum Kop van Noord-Holland en de
marine. Binnen de opleiding kunnen studenten onder meer voor het solarproject
kiezen. Matrozen in dienst van de Koninklijke Marine worden klaargestoomd voor
een functie als servicemonteur aan boord van een schip.