Tekst KAP Kirsten de Vries
Foto SM Maartje Roos

Grey Wyvern zet mariniers en NH90-bemanning op scherp

Zo’n 60 kilometer ten zuiden van het Engelse Bristol ligt Yeovilton. Het kleine dorpje was de afgelopen weken het decor voor de grote oefening Grey Wyvern. 2 NH90-maritieme gevechtshelikopters en 102 militairen reisden af om de samenwerking met de Britten nog verder uit te breiden. Maar het was ook een mooie kans voor de helikopterbemanning om te trainen in realistische scenario’s. Alle Hens laat 3 deelnemers aan het woord over hun ervaringen in het, zowaar, redelijk droge zuidwesten van Engeland.

‘We trainen niet meer om te trainen’

‘Het is om klaar te zijn voor de strijd’- MAJMARNS Jan – Hoofd Operaties 860 Squadron

“Met een oefening als deze heb je altijd 2 dingen nodig die mee moeten zitten. De ene is het weer en de andere is de beschikbaarheid van de helikopters. Als die factoren meewerken, dan heb je in ieder geval de basisvoorwaarden op orde. Dat hadden we nu gelukkig de hele periode. Daarnaast hadden we een uitstekend detachement en een goed scenario. Dat draaide om overstromingen in Engeland als gevolg van een orkaan, waarbij wij initieel kwamen om hulp te bieden. Dan zie je een laag dreigingsbeeld, dat dan in de loop van de oefening steeds complexer wordt. Uiteindelijk werden wij in het scenario aangegrepen door groeperingen die niet het beste met ons voor hadden en waar wij dus op moesten reageren. Oefeningen als deze zijn echt een snelkookpan waarin je je gereedstelling verhoogt. We trainen niet meer om te trainen. Het is echt om klaar te zijn voor de strijd, voor zover dat kan.”

NH90 op de grond en foto door de deur in de lucht.
MAJMARNS Jan: “Ons doel was de getraindheid van de mensen te verhogen en nieuwe mensen opleiden. Een oefening als deze is echt een ideale gelegenheid om in een afgebakende setting met heel veel middelen en mensen hoogwaardig te kunnen trainen. We hebben hier meer ruimte dan in Nederland en buiten de bebouwde gebieden mag je overal laagvliegen.”
NH90 op de grond en foto door de deur in de lucht.

‘De samenwerking met de Britten verliep soepel’

‘Grey Wyvern wordt steeds professioneler’ – LTZ 2 (V) Niels – Vlieger NH90

Grey Wyvern ging top. De helikopters hebben zich goed gehouden. Ook de samenwerking met de Britten verliep soepel. Er was onderling goede communicatie en we hebben nog samen gevlogen met hun Merlins en Wildcats. De mariniers waren hier voor onze tactische training, maar zij hebben er ook hun eigen invulling aan gegeven. Wij hebben heel veel mariniers kunnen trainen achterin. Niet alleen het in- en uitstappen hebben we geoefend. We brachten hen bijvoorbeeld naar locaties waar zij objecten in de gaten moesten houden. Ook hebben ze een keer een high value target meegenomen in de heli. Voor ons als helibemanningen zaten er veel verschillende aspecten in deze training. Zo hebben we ook veel underslungs gedaan, waarbij we cargo onder de heli meenamen. Grey Wyvern wordt elk jaar groter. Er komen meer spelers bij en het wordt ook steeds professioneler.”

Mariniers rennen de NH90 uit en er hangt vracht onder de heli.
LTZ 2 (V) Niels: “We zijn eigenlijk al in Nederland begonnen met het scenario. De hele missie hebben we gepland, maar dan zonder het vliegen. Ons hoogtepunt was vorige week donderdag toen we ‘neergeschoten’ werden door een ‘missile’. Toen moesten we met een ‘Survival, Evasion, Resistance & Extraction’ (SERE)-scenario door het terrein verplaatsen, communicatie opzetten met uiteindelijk een extractie door onze eigen eenheid.”
Mariniers rennen de NH90 uit en er hangt vracht onder de heli.

‘Het gebeurt niet maandelijks dat wij in contact komen met de heli’s’

‘Lange infiltraties gedaan en observatieposten opgezet’ – MARN1ALG Jordy

“Als 1 Marine Combat Group zijn we net omgeklapt naar een nieuwe indeling. We zijn van Raiding Squadrons naar Strike Squadrons (kleinere eenheden met tal van specialisten, red.) overgegaan. Nu konden we voor het eerst oefenen in onze huidige opstelling. We hebben ook een andere taakstelling gekregen. Zo doen we veel meer heimelijke operaties. Tijdens Grey Wyvern hebben we lange infiltraties gedaan en observatieposten opgezet. Naar mijn mening hebben we echt wel de eerste stappen in ons leerproces gezet. Zelf ben ik net terug van mijn sniper-opleiding. Ik was 4 dagen thuis en ben daarna gelijk doorgegaan naar Engeland. Voor mij was het fijn om wat operationeels te doen als sniper. Maar ik denk dat je uit een oefening als deze sowieso trainingswaarde haalt. Het gebeurt niet maandelijks dat wij in contact komen met de helikopters. Dus dan is het echt wel goed om na bepaalde tijd weer in zo’n toestel te stappen en je skills & drills te oefenen, zoals bijvoorbeeld het aanlopen. Zo hebben wij ook alles weer even scherp.”

Mariniers lopen schietend voorwaarts en mariniers lopen in de mist door het bos.
MARN1ALG Jordy: “De langste actie die we gedaan hebben was een observatiepost draaien. Met 4 man moesten we 24 uur lang een ‘high value target’ observeren, zodat we zeker wisten dat dit op die locatie aanwezig zou zijn. Toen het donker werd konden we die persoon niet meer identificeren. Maar uiteindelijk is dat toch gelukt vanuit de heli’s. We zijn in actie gekomen en hebben haar meegenomen.”
Mariniers lopen schietend voorwaarts en mariniers lopen in de mist door het bos.