Tekst KAP Djenna Perreijn
Foto SGT Jasper Verolme

Veiliger en sneller boarden met revolutionair Gravity Fly Suit

Is het een vliegtuig? Is het een vogel? Nee, het is een marinier in een ‘Gravity Fly Suit’. In no time staat hij plotseling op de brug van een schip of op een bergtop in Schotland. De eerste tests met het vliegpak stemden de zeesoldaten zeer enthousiast, maar hoort het revolutionaire pak straks daadwerkelijk bij de uitrusting?

Meer zien van het ‘Fly Suit’? Check de clip!
x
KLTZ (TD) Marin van Herk van innovatiecentrum MIND.

Niemand kon een paar weken geleden om het filmpje heen. Een marinier vliegt tijdens de oefening Port Defender à la James Bond vliegensvlug van een schip naar een schip om te enteren. Maar sinds Sean Connery in 1965 met het vliegpak aan zijn vijand wist te ontkomen, is de uitvinding behoorlijk doorontwikkeld. Op de rug en de armen zitten motoren. De drager kan snelheid en opwaartse druk regelen met een gashendel in de hand. Door lichaam en armen te bewegen, kan hij alle kanten op.

Sir Sean Connery was er in 1965 vroeg bij met zijn vliegpak in de James Bond-film ‘Thunderball’. Hoewel het eigenlijk alleen werd gebruikt door zijn stuntman. Het apparaat werd eerder om veiligheidsredenen afgekeurd door het Amerikaanse leger. Het was erg gevaarlijk, omdat je er maar 20 seconden mee kon vliegen. (Foto: 007.com)

Veiliger en sneller

Het harnas met straalmotoren zorgt voor een groot verrassingseffect. “Je hoort ‘m wel, maar voor je iemand ziet aankomen, staat hij al naast je”, vertelt een operatieofficier van de Netherlands Maritime Special Operations Forces (NLMARSOF), die om vanzelfsprekende redenen anoniem blijft. 

2 jaar geleden klopte hij aan bij de innovatiemanagers van MIND: Military Innovation by Doing, van de Defensie Materieel Organisatie (DMO). “We zochten naar nieuwe manieren om schepen te boarden. Op die manier het doelwit naderen is in onze operatie het gevaarlijkste moment. Dus het moest veiliger en sneller. We bekeken allerlei opties; van een bestuurbare onderwaterrobot tot een drone die een ladder plaatst. Eind vorig jaar kregen we het Gravity Fly Suit van het bedrijf Gravity in het vizier. Half april konden we al voor het eerst testen.”

‘Het is net als fietsen: je verleert het niet’

Tijdens oefening Port Defender demonstreert een collega van de Royal Marines Reserve het vliegpak. De Britten doen al langer testen met de ‘Fly Suit’ en delen hun kennis en ervaring met de KM.
MAJMARNS Mark Haasdijk, stafofficier ‘Command Advisory Group’.

1.000 PK


En dat viel niet tegen. Met 1000 PK op hun rug zweefden de eerste mariniers een stukje boven de grond. “Het werkt heel intuïtief. Het is een kwestie van balans vinden in de lucht; eigenlijk veel makkelijker dan je zou denken”, vertelt stafofficier Command Advisory Group majoor der mariniers Mark Haasdijk. “Het ging de een beter af dan de ander, dat hangt samen met iemands bouw en balans. De inschatting is dat het gemiddeld een paar dagen kost voor je het gevoel hebt en beheerst kan vliegen. En dan is het net als fietsen: je verleert het niet. Het heeft voor ons operationele en militaire meerwaarde, dus we zijn enthousiast.” 

De behoefte van de Special Forces is duidelijk. De verdere implementatie van het pak ligt nu bij CZSK, in samenwerking met MIND. “Wij bieden expertise op het gebied van inkoop, veiligheidsmaatregelen en materieel logistieke uitdagingen, maar de behoeftestelling en het budget moeten uiteindelijk bij de marine vandaan komen”, vertelt MIND-innovatiemanager kapitein-luitenant ter zee (TD) Marin van Herk.

Op de rug en armen van de ‘Fly Suit’ zitten motoren. De drager kan de snelheid en opwaartse druk regelen met een gashendel in de hand. Door lichaam en armen te bewegen, kan hij alle kanten op.
De inschatting is dat het gemiddeld een paar dagen kost voor je het gevoel hebt en beheerst kan vliegen.

‘Vliegen is net als fietsen: je verleert het niet’

Risico’s afdekken

Door de eerste succesvolle testen is de koudwatervrees er in ieder geval af. Haasdijk: “We hebben laten zien wat het kan en dat het werkt.” Mocht implementatie van het pak volgen, dan moet bekeken worden hoe we het gebruik operationaliseren en de risico’s afdekken. “Bepaalde gevaren zijn inherent aan ons werk en die moeten we zoveel mogelijk verkleinen”, vult de NLMARSOF-collega aan. “Met fastropen kun je feitelijk 30 meter naar beneden vallen, maar door onze maatregelen is het relatief veilig: periodieke opleidingen, gekeurde touwen en een gedegen vliegplan. Met het Fly Suit zullen we ook aan zulke randvoorwaarden moeten voldoen.”

Tijdens oefening Port Defender werd ook het ‘fastropen’ beoefend. Door periodieke opleidingen, gekeurde touwen en een gedegen vliegplan is deze inspanning relatief veilig te beoefenen. Bij het ‘Fly Suit’ zal ook aan veiligheidsvoorwaarden voldaan moeten worden.

Doorontwikkelen

Die randvoorwaarden worden verder uitgewerkt in de samenwerking met de fabrikant. Van Herk: “We willen niet lukraak een aantal pakken aanschaffen en aan de slag gaan. We zien meer in een partnerschap. Zo koppelen we de expertise van de leverancier aan onze operatie.” Als CZSK budget beschikbaar stelt en groen licht geeft, kan de vervolgopdracht voor een langdurige samenwerking redelijk snel volgen. 

De geselecteerde fabrikant kan aan de hand van de wensen en ervaringen van NLMARSOF de pakken doorontwikkelen. Er wordt al gewerkt aan een pak waarmee je langer kunt vliegen. Haasdijk: “Wij willen kijken of de uitvinding ook geschikt is voor andere eenheden. Bovendien kunnen we dankzij de samenwerking met de fabrikant de scholing goed inregelen. Ik verwacht dat we bij een volgende stap een select clubje geschikte collega’s kunnen gaan opleiden.”