Tekst Jack Oosthoek
Foto boven: SGT 1 Joyce Rutjes

Reservist brengt energiehuishouding MB Parera in kaart

Analyseer de energiehuishouding. Kijk eens of die minder afhankelijk valt te maken van de lokale energieleverancier. Reservist luitenant ter zee 2OC (SD) ir. Hans Goris hield tussen eind april en begin juni de stroomsituatie op Marinebasis Parera op Curaçao tegen het licht. Zijn eerste conclusie: de alternatieven zijn allemaal erg duur.     

Een relatieve buitenstaander voor een klus op Curaçao. Dat is niet vreemd. Reservisten beschikken over kennis die Defensie niet of nauwelijks heeft. Goris (51) was jarenlang innovatiemanager bij wegenbouwgigant Heijmans en tegenwoordig - als ZZP’er - consultant in duurzame energievoorziening. Ook begeleidt hij studenten op dit vakgebied. 

Geen tijd meer

Nog een reden waarom het Commando Zeestrijdkrachten (CZSK) Goris belt: ze kennen elkaar. Tussen 2009 en 2012 is de reserveofficier van de lichting 89/4 pelotonscommandant en opvolgend commandant bij de eenheid Reservist Militaire Taken, in Doorn. Totdat hij vanwege zijn huidige werk geen tijd meer heeft. “Maar een reserveofficier blijft altijd onderdeel van de marinefamilie”, lacht Goris. Vandaar dat het CZSK in 2016 opnieuw bij hem aanklopt. Op 29 maart van dit jaar neemt de elektrotechnisch ingenieur zijn intrek op de Marinebasis Parera.

Heeft het zin om extra zonnepanelen en/of windmolens te plaatsen?

‘Een reserveofficier blijft altijd onderdeel van de marinefamilie’

Noodvoorzieningen

Diepere achtergrond van Goris’ ‘missie’ is dat (als gevolg van calamiteiten) de stroomleverantie op de basis verstoord kan raken. Het CZSK kan het zich, als betrouwbare partner binnen de veiligheidsketen, niet veroorloven zonder stroom te komen zitten. Bijna vanzelfsprekend beschikt de basis over noodvoorzieningen, zoals dieseltanks. Maar hoe lang houden deze het in ‘ernstsituaties’ vol? Hoeveel liter is nodig om Parera langdurig operationeel te houden? Daarvoor zijn grote opslagtanks nodig, want ook kustwachtschepen en dienstwagens tanken er.

Goris onderzoekt eveneens of de energiehuishouding op Parera minder afhankelijk kan worden gemaakt van Aqualectra. Heeft het met het oog daarop zin om extra zonnepanelen en/of windmolens te plaatsen en airconditionings met zeewater te koelen? Verder gaat Goris na of de jaarlijkse energierekening van de kazerne, ruim 1 miljoen Antilliaanse guldens, omlaag kan.

Extra diesel kopen in Zuid-Amerika of de VS loopt te veel in de papieren.

‘De technologie bij de marine intrigeert me’

Veel te duur

De bevindingen van Goris komen deze maand aan de orde in het commandantenoverleg op Parera. De reservist moet dus even geduld hebben om te weten hoe het verder gaat. Goris: “Veel staat nog op losse schroeven, behalve dan dat het veel te duur is om Parera los te koppelen van de energieleverancier. Daarvoor zijn 3 keer zoveel zonnepanelen als nu nodig en voor de nacht accu’s om de opgewekte stroom in op te slaan. Verder ontbreekt de ruimte om nieuwe installaties te plaatsen. Je kunt in Zuid-Amerika of de VS extra diesel kopen, maar ook dat loopt te veel in de papieren. Op dit moment wordt nagegaan in hoeverre partijen op Curaçao brandstof voor Defensie kunnen opslaan voor barre tijden. Tot slot vergt het kostbare investeringen om de jaarlijkse energierekening van Parera omlaag te krijgen. Het allerbelangrijkste is echter dat er gediscussieerd wordt over de toekomst van de energiehuishouding op de basis.”

De Marinebasis Parera zit door problemen bij energieleverancier Aqualectra soms zonder stroom. (Foto: Bea Moedt)

Aanpassen

Goris komt er op Curaçao ook achter hoe dun de scheidslijn tussen reservisten en beroepsmilitairen eigenlijk is. “Maar om geaccepteerd te raken moet je je aanpassen aan de maatschappij die marine heet. In mijn geval is dat wel gelukt, denk ik. Of ik wil terugkomen? Ja, bij een technologisch uitdagend project, al kan Defensie zelf ook veel. Vooral de technologie bij de marine intrigeert me.”