06

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 07 | 2025

Broodnodige hulp van boven

Defensie dropt met C-130 noodgoederen boven Gaza

De Nederlandse bijdrage aan het droppen van noodhulp boven Gaza zit er op. Een C-130 Hercules van de Koninklijke Luchtmacht voerde de afgelopen weken meerdere droppings uit. Tijd voor een terugblik met detachementscommandant van het Air Mobility Command (AMC) luitenant-kolonel Sam.

x
Leestijd: 6 minuten

Tekst: kapitein Arjen de Boer | Foto’s: sergeant-majoor Maartje Roos

Speciaal opgeleide militairen van de luchtmobiele brigade besteden grote aandacht aan het veilig verpakken van de bundels noodgoederen.
Speciaal opgeleide militairen van de luchtmobiele brigade besteden grote aandacht aan het veilig verpakken van de bundels noodgoederen.

Sam is begin augustus met verlof in Zweden als de telefoon gaat. De boodschap is helder: als hij terug is, mag de overste direct door naar Jordanië. Daar moet hij namelijk leidinggeven aan de Nederlandse droppings van noodhulp boven de hongerlijdende Gazastrook. “Uit het nieuws was wel duidelijk dat er een mogelijke inzet zat aan te komen”, blikt de detachementscommandant terug. “De hongersnood in Gaza was flink toegenomen.”

Daarom besluit het kabinet om een C-130 plus bemanning en ondersteunend personeel te sturen (zie ook kaders bij dit verhaal). Samen met landen zoals België en Duitsland worden onder Jordaanse aansturing hulppakketten afgeworpen. Dat gebeurt boven speciaal aangewezen dropzones.

Deze airdrops zijn geen vervanging van het cruciale vrachttransport over land, weet Sam. Een vliegtuig kan nou eenmaal minder vervoeren dan een vrachtwagen. Daarom is de luchtsteun slechts een aanvulling, maar wel een broodnodige: “Met een vliegtuig kunnen we dieper in het gebied komen en op specifieke plekken hulp afwerpen.”

In een hangar staan lange bundels noodgoederen opgesteld in rijen. In de achtergrond een Nederlandse vlag.
De pakketten staan daarna in rijen klaar voor transport in één van de militaire vliegtuigen van de coalitie.

‘Zit er één touwtje niet goed, dan gaat de chute niet open’

Meel, suiker en rijst

Vrijdag 8 augustus is de eerste dropping van zestien goed en veilig ingepakte pallets met noodhulp. Daarin zitten hulpgoederen die door andere landen zijn aangeleverd. In totaal zijn er sindsdien zo’n 130 bundels gecontroleerd uit het vliegtuig ‘gegooid’.

Één zo’n noodpakket met daarin zaken zoals meel, suiker, rijst en soep weegt maximaal duizend kilo, vertelt sergeant-majoor Nicky van 11 Luchtmobiele Brigade. Met elf van zijn tot rigger opgeleide Rode Baretten bouwt hij de bundels zorgvuldig op. Per dag gemiddeld zo’n 25 stuks. Ieder stukje tape, elk touwtje en haakje moet op de juiste plek zitten. “Alles moet honderd procent kloppen. Voor de vliegveiligheid én de mensen op de grond”, zegt Nicky. “De parachute op het pakket moet goed zijn bevestigd, net als het karton onderop dat de landing moet dempen. Zit er één touwtje niet goed, dan gaat de chute niet open.”

Links een foto van een ingepakte parachute op een bundel. Rechts een rij bundels in een hangar met een Duitse A400M op de achtergrond.
De bundels worden gedropt met een parachute die direct openklapt nadat het pakket wordt afgeworpen. In de bundels zit vooral voedsel zoals rijst en soep.
Links een foto van een ingepakte parachute op een bundel. Rechts een rij bundels in een hangar met een Duitse A400M op de achtergrond.

Teamwork

Het Nederlandse detachement in Jordanië bestaat uit 45 mannen en vrouwen. Dertig van het Air Mobility Command (AMC), twaalf van 11 Luchtmobiele Brigade, plus ondersteunend personeel en een liaison officier voor het contact met de Jordaanse luchtmacht. De Nederlandse defensieattaché in de hoofdstad Amman speelt een belangrijke rol bij in gang zetten van de Nederlandse deelname en de huisvesting van de eenheid.

Voor de Gaza-operatie werd een Nederlandse Hercules ingericht met airdrop-kits: bevestigingsrails, statische lijnen en parachutesystemen om de vracht gecontroleerd af te werpen.
Voor de Gaza-operatie werd een Nederlandse Hercules ingericht met airdrop-kits: bevestigingsrails, statische lijnen en parachutesystemen om de vracht gecontroleerd af te werpen.
Voor de Gaza-operatie werd een Nederlandse Hercules ingericht met airdrop-kits: bevestigingsrails, statische lijnen en parachutesystemen om de vracht gecontroleerd af te werpen.

In één keer goed

Elke dropping vergt een nauwkeurige planning. Welke dropzone wordt er gebruikt? Wat is de situatie op de grond? Wat doet het weer? Die vragen moeten allemaal worden beantwoord voor er een ‘go’ komt. De Jordaanse luchtmacht heeft van de Israëlische autoriteiten een aantal toegestane dropzones gekregen. Deze worden verdeeld onder de deelnemende landen. “Na analyse bleek de helft van de dropzones geschikt voor droppings met de Nederlandse toestellen”, aldus overste Sam. “Op die plekken was ruimte beschikbaar tussen bebouwing en tenten(kampen). Maar de locatie was wel in de buurt van Gazanen zodat zij de goederen makkelijk konden bereiken.”

Een Nederlandse militair in een geel hesje bekijkt hoe ene bundel aan boord van een vliegtuig wordt gebracht.
Het beladen van een vliegtuig is een secuur werkje in verband met vliegveiligheid. Dus controleren een medewerker van Movcon (movement control) en een van 11 Luchtmobiele Brigade de bundels voor de tweede keer.

‘Een verkenningsrondje zit er niet in’

De missie moet in één keer goed gaan; in principe is er geen tweede kans. De duur en route van elke vlucht staat van tevoren vast. Van het schema afwijken is geen optie tenzij er onverhoopt iets niet volgens plan verloopt. “Een verkenningsrondje zit er dus niet in”, aldus Sam. Het droppen van de noodhulp duurt hooguit tien seconden. Een zogeheten static line trekt de parachute open vlak nadat de bundel van de geopende laadklep is gegleden. Daarna is het meteen doorvliegen het gebied uit. Na de landing vinden de debrief en evaluatie van de vlucht plaats.

Links wordt vracht in een Duitse A400M geschoven en rechts rijdt een heftruck over het platform.
Meerdere landen doen meer aan de voedseldroppings boven Gaza. Met in de achtergrond de Nederlandse C-130, wordt een A400M van de Duitse luchtmacht beladen.
Links wordt vracht in een Duitse A400M geschoven en rechts rijdt een heftruck over het platform.

Balen

Maar dan al snel een teleurstelling. Wegens een technisch mankement moet de Herc aan de grond blijven. Tot dan had het toestel drie vluchten gemaakt waarbij 41.650 kilo is gedropt. “We zaten in een goede flow”, vertelt Sam. “Dus het was balen dat er een mankement optrad.”

Een snelle reparatie is helaas niet mogelijk. Dit betekent echter niet dat het werk stilligt, benadrukt commandant Sam. “De collega’s van luchtmobiel konden gewoon bundels blijven bouwen. Andere collega’s hielpen met sjouwen van dozen. De planningscell bereidde alvast nieuwe droppings voor en de technici voerden regulier onderhoud uit.”

Check, check, check

Intussen vliegt er een reservetoestel naar Jordanië om de droppings te hervatten. Nicky en zijn mannen hadden al genoeg bundels klaarstaan. Iedere pallet wordt vóór de vlucht drie keer gecontroleerd: als de bundel klaar is, voordat de goederen het vliegtuig ingaan en ín het vliegtuig volgt een laatste controle. “Een bundel moet natuurlijk niet gaan schuiven op de laadvloer. Of in de lucht uit elkaar vallen”, aldus Nicky.

Personeel met hele hesjes op de rug gezien praten met elkaar op het platform.
Onderonsje van Nederlands en Noors Movcon-personeel, terwijl de Duitse A400 in de achtergrond klaar is voor vertrek.

‘Alle beetjes helpen’

Redeployen

De defecte C-130 is inmiddels zodanig gerepareerd dat deze klaar is om terug te vliegen naar Nederland. Ook voor de rest van het detachement zit de missie er op: tijd om te redeployen. Jordanië zet de operatie nog een week voort, samen met onder meer Duitsland en Indonesië.

Ondertussen blijft de Nederlandse regering er bij Israël op aandringen hulpkonvooien over de weg tot Gaza toe te laten. Dat is de veiligste en meest efficiënte manier om de ergste nood in Gaza te ledigen. “Maar alle beetjes helpen”, concludeert detachementscommandant Sam. “Dat de hulp nodig was, stond voor ons in ieder geval als een paal boven water.”

De Nederlandse C-130’s dropten sinds 8 augustus in totaal 108.296 kilo hulpgoederen boven Gaza. De inzet is inmiddels beëindigd. Het detachement keerde zaterdag 23 augustus terug op Vliegbasis Eindhoven.

Een C-130 land rechts met een stofwolk achter het landingsgestel en een Belgische A400 staat links stil op het platform
En Jordaanse C-130 keert terug van een drop boven Gaza. De Belgische A400M op het platform moet nog aan de vlucht beginnen.