08

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 10 | 2019

Journaal

Luchtmacht- en Defensienieuws

Schone watercontainer FSE Mirage

Detachement 26 van het Foward Support Element (FSE) Mirage kreeg op 19 september bij het Dutchcamp een watercontainer voor een constante waterdruk en kwaliteit. Bovendien wordt het water nu gefiltreerd, door een UV lamp geleid en als laatste gechloreerd. Hierbij is de kans op een eventuele legionella-uitbraak uitgesloten.
Het is de eerst geplaatste configuratie vanuit Nederland in een missiegebied. Met ondersteuning van coalitiegenoot Australië is hij geplaatst en daarna aangesloten en in bedrijf gesteld met hulp van de genie en de GU ter plaatste. Foto’s: FSE Mirage

Geen stoffelijke resten bij berging bommenwerper

Met een herdenkingsceremonie werd eind september in het Limburgse Echt de berging afgerond van een Britse Stirling uit WOII. De 4 nog vermiste bemanningsleden van de neergeschoten bommenwerper werden niet gevonden.
Volgens onderzoek was de kans groot dat er nog vliegtuigbommen en stoffelijke resten lagen. Na 3 weken graven is die kans erg klein geworden. Het zeven van een berg grond moet nog uitsluitsel geven. Het vliegtuig met registratienummer W7630 heeft zich, gezien de gevonden resten, met de cockpit loodrecht naar beneden in de grond geboord. De Duitsers ruimden het wrak al grotendeels op. Na de oorlog hebben schroothandelaren in een 2e graafactie het resterende materiaal weggehaald. Alleen de dieper gelegen onderdelen zijn nu aangetroffen. Wrakstukken van de 4 motoren zijn gezien de klap opvallend goed bewaard gebleven. Ook het landingsgestel en stukken van de rubberbanden zijn geborgen.
Marleen Jennissen, voorzitter van de Stichting Berging Stirling W7630, verklaarde eerder bij 1Limburg dat ‘de berging voor de nabestaanden toch een vorm van afsluiten was.’ De berging was de eerste in het kader van het Nationaal Programma Berging Vliegtuigwrakken. De komende jaren worden enkele tientallen gecrashte vliegtuigen in Nederland uit de grond gehaald. De Bergingsdienst Luchtmacht is in die bergingen leidend. Binnenkort start de berging van een Britse Hawker Typhoon bij Lochem. Later volgen opgravingen in het Markermeer, Dalfsen, Lingewaard en Hollands Kroon. Foto’s: sergeant Aaron Zwaal

Tweede Kamer wil niet afzien van radar Herwijnen

Een motie van de PvdA en SP in de Tweede Kamer om het kabinet af te laten zien van de plaatsing van een radartoren in Herwijnen, heeft het eind september niet gehaald. Een meerderheid van de Kamer steunde de motie niet.
De 2 partijen diende de motie in op 11 september. Zij vonden dat Defensie de gemeente West Betuwe serieus moest nemen in haar bezwaren tegen de bouw van een militair radarstation in Herwijnen. Het verzoek aan het kabinet was om een andere locatie dan wel oplossing te kiezen en intussen definitief af te zien van plaatsing aan de Broekgraaf in Herwijnen. Dat voorstel haalde het niet. Wel verzoekt een meerderheid van de Kamerleden het kabinet om grondig onderzoek te doen naar alternatieve locaties. Dat was echter al toegezegd door staatssecretaris Barbara Visser. Dat is naar verwachting in oktober of november gereed. 
Het wel of niet plaatsen van de radar in Herwijnen hangt nauw samen met de plannen voor twee megawindparken in die provincie. Zolang er in Herwijnen niets gebeurt moet de huidige radar in Nieuw-Milligen blijven staan. En zolang die blijft staan, kan de bouw van de windmolenparken niet starten. De nieuwe radar moet vanuit Herwijnen het luchtverkeer in de gaten gaan houden, met het oog op eventueel vijandig vliegverkeer.

Gap Year bij de luchtmacht

De eerste lichting Gap Year trainees is op 8 oktober bevorderd en verwelkomd bij de Koninklijke Luchtmacht. Zij gaan de komende 10 maanden aan de slag op uiteenlopende functies. Commandant Luchtstrijdkrachten luitenant-generaal Dennis Luyt en kolonel Ellen Meeuwsen-Scholten, Hoofd Afdeling Personeelsmanagement en Bedrijfsvoering, bevorderden de trainees Op vliegbasis Gilze-Rijen.
De trainees ervaren wat er nodig is om vliegers de lucht in te krijgen en leren verschillende innovatieve plekken binnen de luchtmacht kennen. Ze nemen geen functies over, maar pakken een opdracht op waarop ze hun frisse blik en kennis kunnen toepassen. Die opdrachten variëren van ondersteuning bij de introductie van de MQ-9 op Leeuwarden tot een ervaringsonderzoek bij de SERE-school op Gilze-Rijen.
De Gap Year trainees die ook als reservist zijn aangesteld, hebben niet zonder reden een tussenjaar, maar leren vooral zichzelf kennen. Naast werken is er veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling. Zo volgen de jonge reservisten een programma waarin ze werken aan hun persoonlijke ontwikkeling en kennis van Defensie. Daarnaast doen ze militaire vaardigheden op waar ze hun hele leven wat aan hebben. Wat is kameraadschap? Hoe presteer ik onder stress en groepsdruk? Binnenkort meer over het Gap Year in de Vliegende Hollander. Foto’s: Floris Oosterveld

Nederland koopt 9 extra F-35’s

Defensie koopt 9 F-35’s extra, zo meldde staatssecretaris Barbara Visser de Tweede Kamer op 8 oktober per brief. Het totale aantal F-35’s voor de luchtmacht komt daarmee op 46. Door 9 toestellen aan reeds bestelde vloot toe te voegen is Defensie beter in staat de grondwettelijke taken uit te voeren. Daarnaast wordt met de aanschaf de basis gelegd voor een 3e F-35 squadron.
De Koninklijke Luchtmacht moet 24/7 het Nederlandse luchtruim bewaken. Tegelijkertijd dient het krijgsmachtdeel met 4 toestellen eenmalig of langdurig 1 missie uit te voeren. Door 9 vliegtuigen inclusief personeel aan het vliegtuigenbestand toe te voegen, daalt de belasting voor mensen voor een langdurige missie. Ook is de inzetbaarheid te verdelen over meer vliegtuigen. De kosten worden geraamd op € 1 miljard. Dit bedrag past volledig binnen het budget dat voor het Nationaal Plan beschikbaar is gesteld bij de Voorjaarsnota. Foto: sergeant Jan Dijkstra

Vernieuwde entree vliegbasis Leeuwarden

Met de komst van de F-35 en de MQ-9 kon de entree van de Vliegbasis Leeuwarden wel een opknapbeurt gebruiken, zo vond men. Op 9 oktober werd die dan ook onthuld. Met een geschilderd drieluik op gebouw K-20, een nieuwe ‘staart’ en een wandvullende banner.
Het gebouw is beschilderd door graffitikunstenaar Roy Schreuder. Op de zijkant van het KMAR-gebouw hangt een grote banner van de F-35. Gina Tromp, accountmanager Economische zaken gemeente Leeuwarden en Hoofd Onderhoud & Logistiek luitenant kolonel Koen Potman onthulden de nieuw beschilderde (F-16) staart bij de entree van de vliegbasis. Daarop hebben sergeanten 1 Dick de Ruiter en Albert Drent van de schilderwerkplaats een ontwerp van tekenaar Peter van Stigt uitgevoerd. Foto’s: KLu

KDC-10’en verkocht aan Omega

Het 334 Squadron op Eindhoven neemt 1 november de eerste KDC-10 uit dienst. Naar verwachting de week erop vertrekt de T-264 naar de Verenigde Staten. Daar begint het een nieuw leven bij Omega Aerial Refueling Services Inc., een civiele maatschappij die tankvliegtuigen verhuurt aan de Amerikaanse Defensie.
De Defensie Materieel Organisatie (DMO) heeft daar na marktonderzoek een koper gevonden voor beide toestellen. Omgea vliegt momenteel al met Boeings 707 en een DC-10 die is voorzien het ‘hose and drogue’-tanksysteem (mandjes). Met de aankoop van de KDC-10’en beschikken zij dus straks ook over een toestel met tankboom waarmee zij hun service verder kunnen uitbreiden. De 1e levering bestaat alleen uit het toestel. Bij de 2e KDC-10 gaan ook de nog aanwezige reservedelen en apparatuur naar de USA. Foto: sergeant-majoor Gerben van Es

Internationale MQ-9 Reaper-bijeenkomst op Leeuwarden

Midden oktober hebben huidige en toekomstige MQ-9 Reaper gebruikers op de Vliegbasis Leeuwarden ervaringen uit gewisseld uit op het gebied van operaties, training, veiligheid, logistiek, software en luchtwaardigheid. 
Op 17 oktober vond ter afsluiting van de ‘MQ-9 Reaper User Group’ een stuurgroepvergadering plaats op generaalsniveau. Commodore Traas, Directeur Operatiën CLSK, ontving daarbij zijn collega’s of diens vertegenwoordigers België, Frankrijk, Italië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Daarnaast zijn die dag de Terms of Reference ondertekend. Hierin zijn de doelstelling, het lidmaatschap, de structuur en de werkwijze van de User Group beschreven. Verder wordt vooruitgeblikt naar activiteiten voor de komende periode.
Intussen gaat het 306 squadron door met het opleiden van personeel en levert zij ondersteuning aan operaties in de strijd tegen ISIS en ter ondersteuning van Resolute Support. De Nederlandse MQ-9’s worden momenteel gebouwd bij General Atomics in San Diego. De eerste toestellen en grondstations worden eind 2020 geleverd. Foto: KLu

Luchtmachtjuristen geven les in Oeganda

Juristen van de Koninklijke Luchtmacht gaven in oktober, samen met collega’s van de Koninklijke Landmacht en de Royal Air Force, voor het 4e jaar op rij, de opleiding Law of Air Operations aan de Ugandan People’s Defence Air Force.
Oegandese militaire commandanten en juristen krijgen met Nederlandse en Britse steun juridische lessen in het Legal Training Centre (LTC) in Jinja. Deze opleiding was de 4e voor de Oegandese luchtmacht en de 28e in totaal door Nederlands-Britse teams op het LTC sinds de start in 2015. 
De cursisten kregen onder andere les in volkenrecht, oorlogsrecht, mensenrechten en rules of engagement met een bijzondere focus op de regels rond targeting. Deze opleidingen versterken de juridische capaciteit van de Oegandese krijgsmacht en dragen daardoor bij aan de zorgvuldigheid van hun optreden in binnen- en buitenland. Foto: KLu

Vaandelopschrift voor 18 eenheden

Niet minder dan 18 eenheden van de krijgsmacht mogen op hun vaandel vermelden dat zij in Afghanistan vochten. Het Staatsblad publiceerde op 18 oktober de Koninklijke Besluiten. Koning Willem-Alexander zette in september zijn handtekening onder de voordrachten, gemaakt door Traditiecommissie Krijgsmacht.
Nederlandse eenheden krijgen sinds het einde van de 19e eeuw eervolle vermeldingen op hun vaandel of standaard. De Traditiecommissie Krijgsmacht onderzocht 3 jaar lang wat de eenheden deden. Hun optreden werd getoetst aan de criteria moed, beleidvol en dapper optreden en of zij zich aan de wettelijke grenzen hielden. Het vaandel van de Koninklijke Luchtmacht krijgt ‘Afghanistan 2002–2014’ vermeld, ‘in verband met het geïntegreerde helikopteroptreden, de inzet van jacht- en transportvliegtuigen en de inzet van het luchtmachtpersoneel van de Explosieven Opruimingsdienst.’
Lees voor meer informatie het uitgebreide artikel in de Defensiekrant. Archieffoto’s van de uitreiking van het luchtmachtvaandel door koningin Juliana op 19 mei 1965 Inmiddels staat ‘Kosovo 1999’ daar ook bij vermeld. Foto’s: uit archief NIMH

Nieuw leven voor ‘poortwachter’ op Ramstein

Sinds 20 december 2006 staat de Nederlandse F-16 J-245 als ‘poortwachter’ bij het HQ Aircom op Ramstein Air Base in Duitsland. Door de jaren heen is de F-16 wel eens schoongemaakt met een hogedrukreiniger. Maar door invloed van het weer en vooral de zon is het kleurverschil groot geworden. Ook de roundels waren in slechte staat. Op 22 oktober 2019 is de volledig onderhouden F-16 samen met de display overgedragen aan HQ Aircom.
Sinds zijn plaatsing als Locatiemanager Nederlandse Support Eenheid Ramstein in 2017, is het opknappen van de F-16 één van de uitdagingen van sergeant-majoor Henk Nieuwenhuis. Na zoekwerk vond Nieuwenhuis een bedrijf dat het graag en gratis wilde doen, met als tegenprestatie dat zij dit mochten gebruiken voor promotiedoeleinden. In juni hebben 6 personen in 5 dagen de F-16 schoongemaakt en geïmpregneerd. De C-DCIOD, luitenant-kolonel Freek Spruijt bood met de onthulling van het display de F-16 aan aan generaal Hansen van het HQ Aircom. Het toestel blijft eigendom van Nederland. Foto’s: KLu

Chinook transporteert kunstwerk

Een Chinook van het 298 Squadron transporteerde op 26 oktober vanaf vliegbasis Gilze-Rijen een ‘schijnvliegtuig’; een artistieke reproductie in Cortenstaal van een Duits Messerschmitt BF 109jachtvliegtuig.
Meteen na de Duitse inval in ons land in mei 1940, namen de Duitsers vliegveld Gilze-Rijen in gebruik en breidden dat uit. Ook werd op 7 kilometer van het vliegveld een schijnvliegveld ingericht bij De Kiek, een heideveld tussen Riel en Alphen. Drie nepstartbanen werden afgestoken in de hei, er kwam een bunker, nephangars en nepvliegtuigen. Met dit nepvliegveld, codenaam SF37, wilden de Duitsers in de oorlog de geallieerden om de tuin leiden. Tot eind 1944 bleef ‘Scheinflugplatz Kamerun’ in functie.
De ‘Vrienden van de Kiek’, ontstaan uit een maatschappelijk/burgerinitiatief, zetten zich met het project ‘Herbeleving Schijnvliegveld De Kiek’ in voor het behoud van het verhaal van dit vliegveld waarmee zij jong en oud willen laten zien en ervaren wat er zich heeft afgespeeld, hoe de oorlog eruit zag en dat vrijheid niet vanzelfsprekend was en is. Daarom werd een schijnvliegtuig van ongeveer 2800 kilo gebouwd. Dat werd als externe lading onder de Chinook vervoerd voor de opening van het project ‘Herbeleving Schijnveiligheid De Kiek’. Video: Mediacentrum Defensie

Tsjechië sluit zich aan bij tanker-transportvloot

Tsjechië is op 24 oktober toegetreden tot de Multi Role Tanker Transport Capability, het Europese initiatief om samen nieuwe tanker-transportvliegtuigen te kopen en te exploiteren. Het werd in 2016 gelanceerd door Nederland en Luxemburg. De nieuwe toetreding werd bekend gemaakt tijdens een NAVO-top in Brussel.
De deelnemers, België, Duitsland, Luxemburg, Nederland, Noorwegen en Tsjechië, wachten nu op de levering van 8 Airbus A330 Multi Role Tanker Transport (MRTT)-vliegtuigen. Tsjechië krijgt door de toetreding ook de beschikking over MRTT-capaciteit. Het aantal toestellen verandert niet door de toetreding. Wel worden de kosten van de vloot over meer partijen verdeeld. Van de 8 bestelde toestellen worden er 5 gestationeerd op de vliegbasis Eindhoven, de andere 3 in Duitsland. De eerste 2 toestellen komen naar verwachting in mei 2020 naar Eindhoven.

Bergen op Zoom viert 75 jaar vrijheid

Bij de viering van de bevrijding van Bergen op Zoom op 26 oktober waren diverse eenheden van Defensie actief. Onder andere de liep een eenheid van de Koninklijke Militaire School Luchtmacht mee in het defilé dat werd afgenomen door Commandant der Strijdkrachten luitenant-admiraal Rob Bauer.
Ook een E-One blusvoertuig manoeuvreerde zich door de smalle straten van de stad, terwijl in de lucht een defilé voorbijkwam van PC-7’s, de KLu Historische Vlucht en een Belgische Spitfire. Foto’s Nathan Alblas