Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 10 | 2019
Leeswijzer
Blue Notes – het verhaal van de Dutch Hawker Hunter Foundation
‘Blue notes’ vertelt het verhaal van de Dutch Hawker Hunter Foundation (DHHF). Deze groep van bevlogen luchtmachtenthousiasten slaagde erin om twee Hawker Hunters uit de jaren vijftig terug te brengen in het Nederlandse luchtruim. Een hecht team van techneuten, vliegers en bestuursleden op de Vliegbasis Leeuwarden zorgt er zo voor dat dit deel van het vliegend erfgoed van de Koninklijke Luchtmacht behouden blijft.
Het boek beschrijft onder andere de moeizame weg die de initiatiefnemers bewandelden om voor elkaar te krijgen wat lang niet mogelijk leek: vliegen met civiel geregistreerde straaljagers in Nederland. Ook het samenstellen van het team, de training in het Verenigd Koninkrijk en de aanschaf van beide vliegtuigen komen aan de orde. Het boek beschrijft ook de individuele geschiedenis van beide Hunters. In 2 hoofdstukken staan het vliegen, de technische aspecten en de mensen daarachter centraal. Het laatste hoofdstuk geeft een uitgebreid overzicht per jaar van de (vlieg)activiteiten en optredens van de DHHF. En prachtig fotoboek én document over een – tot nu toe nog – unieke organisatie in Nederland.
‘Blue Notes – het verhaal van de Dutch Hawker Hunter Foundation’ met ISBN 9789090318769, is geschreven door Kees van der Mark en uitgegeven door de DHHF. De hardback op formaat 30 x 24 cm telt 128 pagina’s en is voorzien van 179 (voornamelijk) kleurenfoto’s, voor het overgrote deel niet eerder gepubliceerd. Het boek kost € 29,95 en is onder andere verkrijgbaar bij Flash Aviation, de Luchtvaarthobbyshop, ledenservice KNVOL, The Aviation Bookshop (Verenigd Koninkrijk) en op evenementen waar de DHHF aanwezig is.
De man die Nagasaki overleefde – het ongelooflijke verhaal van soldaat Dick Buchel van Steenbergen
Dick Büchel van Steenbergen, in 1920 in Nederlands-Indië geboren, dient als fotograaf bij de Militaire Luchtvaart van het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger (ML-KNIL). In 1942 wordt hij door de Japanners krijgsgevangen gemaakt en afgevoerd naar een concentratiekamp. Samen met honderden lotgenoten wordt hij per schip op transport gezet naar Japan. Ternauwernood overleven de mannen, op een stormachtige zee, de torpedo-aanvallen van geallieerde duikboten. Eenmaal in Japan wordt Dick ingezet als dwangarbeider op de Mitsubishi-scheepswerf in Nagasaki. Daar werkt hij, onder erbarmelijke omstandigheden, aan de bouw van drie schepen.
Op 9 augustus 1945 ziet Büchel van Steenbergen de atoombom aan parachutes neerdalen. De inslag is vlakbij en hij moet rennen voor zijn leven. Als door een wonder overleeft hij de vernietiging terwijl amper meters verderop tienduizenden doden vallen, waaronder veel dwangarbeiders. Het boek is des te meer bijzonder omdat het niet alleen het oorlogsverhaal van Büchel van Steenbergen, vertelt, maar ook dat van een Japanse vlieger en een Amerikaanse fotograaf.
Na de Japanse capitulatie wordt Dick gerepatrieerd naar Nederlands-Indië. Daar belandt hij wederom bij de ML-KNIL en in de chaos van de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. Al die jaren houdt Dick een rotsvast vertrouwen dat hij zal overleven.
In dit zeer toegankelijk leesbare en af en toe pijnlijk gedetailleerd beschreven boek vertelt auteur Gregor Vincent het indrukwekkende levensverhaal van Büchel van Steenbergen. Die maakte nog net de presentatie ervan mee voordat hij op 10 juli op 99-jarige leeftijd overleed. Meer lezen over Büchel van Steenbergen? Kijk dan dit verhaal uit de Vliegende Hollander: https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2015/07/nagasaki.
‘De man die Nagasaki overleefde – het ongelooflijke verhaal van soldaat Dick Büchel van Steenbergen’ met ISBN 9789089757937, is geschreven door Gregor Vincent en uitgegeven door Just Publishers in Meppel. De softback op formaat 15 x 23 cm telt 304 pagina’s en is voorzien van enkele zwart-witfoto’s. De prijs bedraagt: € 20,99.
Ambitie en turbulentie – Een geschiedenis van het luchtvaartonderwijs in Nederland
Het luchtvaartonderwijs in Nederland is bijna een eeuw oud. Een opleiding voor technisch specialisten op de grond bestond aanvankelijk niet. Om hierin te voorzien werd in 1936 in Utrecht het Nederlands Luchtvaart Instituut opgericht. Amper 3 jaar later verplaatste de opleiding zich naar Den Haag. Na verschillende naams- en koerswijzigingen werd de school in 1961 omgevormd tot de Anthony Fokker School.
In de jaren ‘80 ontstond een beweging naar grotere organisatorische eenheden in het onderwijs. Dat leidde tot een fusie met mbo-opleidingen uit de regio Amsterdam. Daarom werd onder de rook van Schiphol een landelijke instelling voor luchtvaartonderwijs gevestigd in Hoofddorp. Hier werd een speciaal toegesneden school gebouwd, die naast technische ook dienstverlenende luchtvaartopleidingen ging verzorgen. In 1995 ging het nieuwe instituut van start als Nederlands Luchtvaart College. Dat ging 2 jaar deel uitmaken van het ROC van Amsterdam. Sinds 2011 wordt de naam MBO College Airport gevoerd.
Dit boek brengt de turbulente geschiedenis in beeld van het luchtvaartonderwijs in Nederland. Hierbij is er zowel aandacht voor de plaats van de luchtvaartopleidingen binnen de steeds veranderende structuren van het middelbaar beroepsonderwijs, als voor personen en ontwikkelingen binnen wat nu MBO College Airport is.
‘Ambitie en turbulentie – Een geschiedenis van het luchtvaartonderwijs in Nederland’ met ISBN 9789053455555 is geschreven door Marc Dierikx en Mari Smits. Het boek is uitgegeven door Uitgeverij Matrijs in Utrecht in samenwerking met MBO College Airport. De hardback op formaat 22 x 28 cm telt 160 bladzijden en is voorzie van vele honderden kleuren- en zwart-witfoto’s. De prijs bedraagt € 24,95 en het boek is onder andere bestelbaar via de webwinkel. Kijk daarvoor op www.matrijs.com.
Check Check Recheck – Gerrit E. Jacobs, Majoor-vlieger KLu b.d.
Majoor b.d. Gerrit Jacobs (1931) is in de Nederlandse luchtvaart een bekend persoon. Hij was een van de eerste straaljagervliegers in Nederland. In dienst van de Koninklijke Luchtmacht van 1951 tot 1989 – 18 jaar als onderofficier en 20 jaar als officier – vloog hij achtereenvolgens de Gloster Meteor, Hawker Hunter, Fokker S14, North American F-86K Sabre, Lockheed T-33 (T-bird), Fouga Magister (België), CT-114 Tutor (Canada). Daarmee behoort Jacobs tot de pioniers van het Nederlandse militaire straaljagertijdperk.
Check Check Recheck verwoordt de memoires van een jachtvlieger. Maar de luchtvaartcarrière van Jacobs omvat nog veel meer. Na zijn actieve diensttijd als luchtmachtvlieger zette hij militaire loopbaan voort als instructeur bij de KLu, gestationeerd in België, Canada en op de Rijksluchtvaartschool in Eelde. Toen hij in 1989 zijn militaire carrière beëindigde was hij al jarenlang actief in de burgerluchtvaart en bleef dat. Hij leidde talrijke instructeurs en piloten op, zowel in de militaire luchtvaart als in de General Aviation. In de meer dan zestig jaar waarin hij actief was in de luchtvaart heeft vrijwel geheel vliegend Nederland wel op de een of andere manier kennis gemaakt met Gerrit Jacobs. Het schreef en stelde het boek zelf samen, met Gerrit Brand als co-writer.
‘Check Check Recheck – Gerrit E. Jacobs, Majoor-vlieger KLu b.d.’ met ISBN 9789491737510 is geschreven door Gerrit Jacobs en uitgegeven door Uitgeverij Nobelman in Groningen. De softback op formaat 15 x 23 cm telt 272 pagina’s is voorzien van vele tientallen kleuren- en zwart-witfoto’s. Het boek kost € 24,95 en is onder andere verkrijgbaar via de webshop van de uitgever. Kijk daarvoor op www.nobelman.nl.