Tekst Leo de Rooij
Foto sergeant 1 Eva Klijn
Vliegen met night vision goggles vraagt om extra scherpte
De verduisterde startbaan van de vliegbasis Leeuwarden licht op als een kerstboom, al is het in slechts één tint groen. Dat komt door de night vision goggles zodat de bemanning van de C-130 in het donker beter haar weg vindt. De camera’s versterken het bestaande licht zo’n 50.000 keer. Na enkele touch and go’s op baan 23 vindt gezagvoerder majoor Fred het welletjes. Hij richt de neus van het transporttoestel weer richting Eindhoven. Daar wachten nog enkele oefeningen in het ontladen van vracht bij duisternis.
Bemanningen van de Hercules oefenen sinds enkele maanden het vliegen bij nacht met zogenoemde night vision goggles (NVG’s). Deze apparatuur verandert de nacht in een soort van schemering. Daardoor kan de bemanning op onverlichte banen landen als dat tactisch nodig is. ‘Onze luchttransporttaak wordt steeds meer tactisch, daarom hebben we deze vaardigheid keihard nodig’, stelt kapitein Gertjan. ‘Dat we er nu pas mee vliegen heeft alles te maken met de onze gemoderniseerde cockpit. In de oude had je wit licht. Daarin kon je geen night vision goggles gebruiken.’
Extra scherp
Vliegen met NVG’s vraagt om extra scherpte. ‘Je moet je continu bewust zijn van de do’s en don’ts en de mogelijke gevaren’, zegt Gertjan. ‘Nachtkijkers zijn geen wondermiddel, maar slechts een hulpmiddel. Door het ontbreken van diepte zijn afstanden erg moeilijk in te schatten. En hoogspanningslijnen zie je er bijvoorbeeld niet mee. Dat vraagt om een gedegen routeplanning vooraf.’
Daarnaast is het vliegen met night vision goggles vermoeiend. ‘Met het blote oog zie je 120 graden, met NVG’s slechts 40. Je moet continu met je hoofd draaien om de omgeving te scannen. De helm is met goggles behoorlijk zwaar, dus dat betekent een flinke belasting van de nekspieren. Verder is het groene beeld vrij onrustig aan de ogen. Allemaal zaken die je jezelf goed moet realiseren als je de kist instapt.’
Meerwaarde
Dat neemt niet weg dat dit hulpmiddel onmisbaar is bij tactische operaties. Dat blijkt niet alleen bij het uitvoeren van enkele starts en landingen, maar ook bij terugkomst op Eindhoven. Daar moet de crew enkele keren achteruit taxiën. Dat doen ze op aanwijzingen van de loadmasters die ook de helderheidsversterkers op hebben. Ook oefent de bemanning het ontladen van vrachtpallets op ‘combat A-manier’. Bij het achteruit rijden trapt de bemanning hard op de rem. Daardoor ‘vliegen’ de vrachtpallets naar buiten. Altijd makkelijk als je bij nacht onder dreiging snel van je vracht af wilt…