07

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 02 | 2014

Bij nacht en ontij op de ‘strip’

Voorbereidingen

Hun werk gebeurt achter de schermen en is daarom voor velen onzichtbaar. De mannen en vrouwen van het 940 Squadron in Mazar-e-Sharif (MeS) zijn dagelijks bezig met het laden en lossen van goederen die Afghanistan binnenkomen en verlaten. Het luchtwaardig maken van vracht is een echt specialisme. Dat blijkt duidelijk na een bezoek aan het KLu Cargoteam.

Het KLu Cargoteam in Afghanistan heeft de handen vol aan het luchtwaardig maken van vracht. De Nederlandse politietrainingsmissie in de provincie Kunduz is al lang en breed afgelopen, toch is er nog een restant van het materieel. Daarnaast is er dagelijks inkomende en uitgaande vracht voor de 1 NLD Air Task Force. Die draait nog tot de zomer gewoon door.  

Eigen vervoer

Staat er een vlucht gepland, dan begint de werkdag van KLu Cargo op opslagterrein ‘Area 103’. Dankzij een eigen vrachtwagen, een Scania Wissel Laad Systeem, is het team zelfvoorzienend.

Prioreiten

Eenmaal op de flightline zetten ze de spullen op ‘prio’ klaar. Normaal gesproken levert een klant de vracht kant-en-klaar aan op vliegbasis Eindhoven. In Afghanistan is dat een ander verhaal. Volgens Specialist Vrachtafhandeling sergeant 1 Michiel Linssen (l.) maakt dat het werk op missie juist uitdagend. ‘We houden rekening met het juiste gewicht, procedures voor gevaarlijke stoffen en strenge luchtvaartregels. Het mooie is hier dat je eigen baasje bent.’

Verdelen

Spanbanden en netten houden het materieel op z’n plek. ‘Het grootste gevaar is dat spullen onderweg gaan schuiven’, vertelt Linssen. ‘Dat wil je natuurlijk te allen tijde voorkomen. Daarnaast luistert de opbouw van de vliegtuigplaten heel nauw. Pallets mogen niet te zwaar zijn en het gewicht moet goed verdeeld.’

Douane

Na het beladen van de platen volgt nog een secuur klusje. Van elke pallet stelt het Cargoteam een Paklijst Waarde-opgaven of PWO op. Hierop staat nader omschreven wat er wordt vervoerd, de afmetingen en het gewicht. Deze informatie is onder meer van belang voor de afhandeling door de douane.

Samenwerking

00.30 uur. Als de rest van het kamp in diepe rust is, begint de werkdag voor de vier medewerkers van KLu Cargo pas écht. Uit tactisch oogpunt vliegen vrachttoestellen veelal ’s nachts en dat betekent bij nacht en ontij de kisten opwachten. Eenmaal op MeS geland is het een kwestie van nauw samenwerken met de bemanningen. Zij weten dat over elke plaat goed is nagedacht en dat de afhandeling veilig verloopt. Binnen de luchtmacht is cargo handling daarom een specialisme.

Anderhalf miljoen kilo

Geroutineerd verplaatsen Linssen en zijn collega’s de vracht richting de buik van de KDC-10. Het is dan ook niet de eerste vlucht. Samen met zijn voorgangers verwerkte het detachement tot januari al anderhalf miljoen kilo luchtvracht. ‘De grootste uitdaging in december was de kerstpost hier op tijd krijgen’, zegt Linssen. ‘De KDC-10 kreeg half december namelijk andere opdrachten. De Gulfstream die voor kerst aantal VIP’s bracht, nam de post uiteindelijk mee. Anders waren het hier een hele sippe feestdagen.’

Dringen

Het Cargoteam heeft de beschikking over eigen heftrucks. Voor een low -en highloader zijn ze afhankelijk van Duitsland. Dat land trekt gestaag troepen en materieel terug uit Afghanistan. Zo kan het ’s nachts behoorlijk dringen zijn op de strip van MeS.

Keihard werken

Vier uur later zit de klus voor Linssen en het team erop en kan de KDC-10 met bestemming Eindhoven haar weg vervolgen. Na nog wat papierwerk is het ook voor het Cargoteam eindelijk bedtijd. Post van thuis, munitie, reserveonderdelen; het lijkt tegenwoordig vanzelfsprekend dat dit het missiegebied bereikt. In werkelijkheid is het keihard werken, dag en nacht.