Hoewel op dit moment de gehele Nederlandse gezondheidszorg en maatschappij veranderd zijn door de CoVID-19 pandemie, die fundamentele veranderingen aanbrengt in het leven van alle Nederlanders en dus ook militairen, is het toch goed om nog een keer terug te kijken op het jaar 2019. Het lijkt op dit moment al een volstrekt andere tijd, maar het was in meerdere opzichten een bijzonder jaar voor het Centraal Militair Hospitaal (CMH). Van een complete directiewisseling in het eerste kwartaal, de definitieve afronding van een al jarenlang durend reorganisatietraject per juli, daarvoor al het gereedkomen van de 3 jaar durende verbouwing met een feestelijke ingebruikname van het vernieuwde CMH in aanwezigheid van koningin Maxima en de minister van Defensie mevrouw Drs. Ank Bijleveld-Schouten, de verhuizing van de Militaire Bloedbank (MBB) en last but not least, de uiteindelijke succesvolle accreditatie in december door het Nederlands Instituut voor Accreditatie in de Zorg (NIAZ) als bewijs van een fundamenteel verbeterproces in de kwaliteit van onze zorg en processen. 2019 was dus voor het CMH heel succesvol, maar ook een achtbaan voor het gehele personeel van het CMH. 

En dat is ook de reden waarom ik niet anders kan en wil zeggen dan dat ik trots ben op de vitaliteit, kwaliteit en kracht van onze medewerkers. Zij hebben zich dag in dag uit ingezet om de zorg voor de militaire patiënt uit te voeren. Deze zorg is ook altijd doorgegaan toen er overlast was door de verbouwing, onrust door de reorganisatie en stress door het NIAZ-accreditatietraject. Daarbij maakte het volstrekt niet uit of men militair of burger was, arts, verpleegkundige of baliemedewerker, iedereen heeft zijn of haar steentje bijgedragen en het resultaat mag er zijn. 

In dit jaarverslag leest u meer over 2019, de resultaten en de wijze waarop we onze resultaten hebben geboekt. Het jaarverslag heeft een andere vorm gekregen dan de afgelopen jaren waarbij we in de komende jaren toegroeien naar een toegankelijke en duidelijke weergave van onze zorg, kwaliteit en ambities. Onze patiënt staat daarbij centraal opdat zij weer snel ‘beter & inzetbaar’ worden en zijn. 

Dr. Jelle A.H. Bos
Commandant CMH