Tekst Kirsten de Vries
Foto sergeant-majoor Jan Dijkstra en Mediacentrum Defensie
‘Als je de motor aanzet, gaat je hart sneller kloppen’
Duizenden burgermedewerkers en militairen bij het Commando Materieel en IT zetten zich dagelijks in om het best mogelijke materieel en de beste IT voor onze militairen binnen te halen. Eenmaal overgedragen aan de militair in het veld wordt het dagelijks gereedschap. In de rubriek Mijn Materieel vertellen zij over hun materieel en IT-middelen. In deze eerste editie: de Leopard 2A6MA3. De gevechtstank van het Duits-Nederlandse 414 Tankbataljon.
Een jongensdroom was het voor de 21-jarige huzaar der eerste klasse Jip Michels; tankbestuurder worden. En die droom is uitgekomen; hij is een van de bestuurders van de Leopard 2A6MA3. In die functie rijdt Michels de tank van A naar B. Dat klinkt heel simpel, maar er komt veel meer bij kijken. “Als we in een gevecht zijn, moet ik meedenken. Ook het terrein uitbuiten is voor mij heel erg belangrijk. Het gaat allemaal best wel hard en de schutter zit echt met zijn oog op het oculair dus op het moment dat ik te hard door een kuil heen rij, kan het zijn dat hij keihard tegen zijn oculair aan klapt en bewusteloos raakt.”
Tekst loopt verder onder de foto.
Onderstel
Als bestuurder is Michels daarnaast verantwoordelijk voor het hele onderstel van de tank. Hij zit als enige in het onderstel, de commandant, de schutter en de lader zitten in de toren. “De commandant stuurt alles aan, de schutter bedient het kanon en de lader laadt het kanon. Ik moet ervoor zorgen dat het voertuig helemaal APK is en als er iets fout gaat, dan moet ik dat aangeven.” Michels heeft een aantal standaard handelingen die uitgevoerd moeten worden voordat de tank gereed is. “Lichten afdekken, want je kunt natuurlijk niet zomaar over de openbare weg rijden, en de spatlappen er vanaf halen bijvoorbeeld, zodat de modder weg kan.”
‘Mobiliteit houdt je in leven’
‘Een gedigitaliseerde stalen machine’
De Leopard 2A6MA3 heeft ten opzichte van de voorgangers als grote voordeel dat alles in de tank nu veel meer digitaal is. Zo hebben zowel de commandant als de bestuurder, de schutter en de lader een eigen scherm. “Maar ook alle optieken zijn verbeterd. En er is nachtzicht op zowel de voor- als achteruitrijcamera.” Veel elektronica aan boord dus. “Het is gewoon een gedigitaliseerde stalen machine.”
Vurende Leopard 2A6 in de bossen van Litouwen tijdens de oefening Iron Wolf in 2021.
Duitsland
Nederland heeft op dit moment nog geen eigen tanks. Er wordt dan ook gebruik gemaakt van Duitse tanks. 414 Tankbataljon, waar Michels onderdeel van uitmaakt, is veel te vinden in Duitsland. In Bergen en Oberlausitz zijn grote oefenterreinen waar ze gebruik van kunnen maken. “In Oberlausitz kunnen we echt het hele gevecht oefenen. Maar de Duitsers kampen wel met tekorten, dus we hebben wel hele periodes gehad dat we geen tanks tot onze beschikking hadden.” Als dat het geval is, kan het bataljon er bijvoorbeeld voor kiezen om in simulatoren op de Bernhardkazerne in Amersfoort te trainen. “Een mooie mogelijkheid voor ons maar het is wel zonde als we geen echte tanks kunnen gebruiken. De laatste tijd krijgen we gelukkig weer meer de mogelijkheid om met tanks te oefenen.”
Twee Leopard 2A6 gevechtstanks op een bospad.
‘Apparaat zonder concessies’
Voor Michels levert het nog steeds een magisch gevoel op, iedere keer als hij de Leopard 2A6MA3 in stapt. Ook al heeft hij er al tientallen keren in gezeten. “Als je de motor aanzet, dan gaat je hart wel sneller kloppen.” Het mooiste aan de tank vindt hij dat het een 'lomp' apparaat is. “Alles in de tank zelf doet ook pijn. Je stoot je aan alles. Het is echt een bruut apparaat zonder concessies en dat spreekt mij aan. Ik vind het zo mooi om te zien hoe de tanks door het terrein rijden en wat voor kracht erachter zit.”