Tekst Evert Brouwer
Foto Diversen
Scorpène scoort
De Naval Group en de scheepswerf PT PAL slaan de handen ineen voor de bouw van twee Scorpène Evolved Full Lithium-Ion battery (LiB) onderzeeboten voor de Indonesische marine. De constructie gebeurt geheel in het land zelf.
Het vormt het eerste resultaat van de samenwerkingsovereenkomst die de regeringen van Frankrijk en Indonesië in augustus 2021 hebben ondertekend. De twee bedrijven hebben daarna hun krachten gebundeld via een strategisch partnerschap.
Behalve deze twee Indonesische onderzeeboten zijn er wereldwijd nog veertien andere in operationele dienst of in aanbouw: twee voor de Chileense marine, twee voor de Maleisische marine, vier voor de Braziliaanse marine en zes voor de Indiase marine. Zoals bekend mag zijn, heeft ook ons land Naval gekozen als bouwer van vier nieuwe onderzeeboten.
Bron: Naval
Cobra II naar Roemenië
Roemenië heeft bij de zoektocht naar 4x4 terreinwagens slechts één aanbieding gekregen.
Het Turkse Otokar is bereid meer dan 1000 Cobra II lichte tactische voertuigen te leveren. Roemeense bedrijven krijgen een groot aandeel in de productie en zo voldoet Otokar aan een belangrijke wens van de regering-Ciolacu. De investering bedraagt volgens welingelichte bronnen zo’n €900 miljoen.
Bron: military-leak.com
Gelaser met Ghostrider
Technische problemen zijn er de oorzaak van dat de Amerikaanse luchtmacht het plan om een AC-130J Ghostrider uit te rusten met een hoogenergetisch laserwapen opnieuw in de ijskast heeft gezet.
De Airborne High Energy Laser (AHEL) zou worden geïntegreerd en getest op dit platform. De tests in de lucht zouden in januari dit jaar beginnen en in juni voltooid zijn. Dat gaat dus niet gebeuren.
Air Force Special Operations Command probeert al bijna tien jaar om een hoogenergetische laser op een vliegtuig te monteren. Lockheed Martin kreeg in januari 2019 een contract om AHEL op een AC-130J te integreren. De defensiegigant leverde het systeem in 2021 aan de luchtmacht.
Bron: aerotime.com
Pro Patria
De Zweedse Defensie materieel organisatie FMV heeft een contract getekend voor de aankoop van 321 pantservoertuigen van het Finse Patria.
Het contract heeft een waarde van circa €470 miljoen. De voertuigen, die in Zweden Pansarterrängbil 300 heten, zijn vooral bedoeld voor het Livgardet-regiment in Kungsängen.
Patria heeft eerder twintig 6x6-voertuigen geleverd. Het ging in eerste instantie om het troepentransportmodel, dat maximaal tot twaalf man aan boord kan meenemen. Het voertuig is modulair en kan voor een breed scala aan verschillende doeleinden worden geconfigureerd. Zweden kiest nu ook voor de commando- en controleversie en de ambulance.
Deze Patria komt voort uit het Common Armoured Vehicle System (CAVS)- programma van Finland, Letland, Zweden en Duitsland. Finland heeft in januari dit jaar nog eens veertig 6x6-voertuigen gekocht, wat het totale aantal Finse aankopen op 131 brengt.
Vlucht naar Argentinië
De Deense minister van Defensie, Troels Lund Poulsen heeft in Buenos Aires een intentieverklaring ondertekend voor de verkoop van Deense F-16 straaljagers aan Argentinië.
De deal is tot stand gekomen in samenwerking met de Verenigde Staten. Afgelopen zomer kondigde Poulsen aan dat de verouderende vloot van 33 F-16A/B Block 20 MLU (Mid-Life Update) van de Flyvevåbnet (de Koninklijke Deense luchtmacht) eerder dan verwacht buiten dienst zou worden gesteld. Het vorige plan was om ze tot 2027 operationeel te houden met een investering van €150 miljoen, maar ze zullen nu al in 2024 of 2025 uit dienst worden gesteld. (Foto: US Air Force)
Bron: piloot en vliegtuig
Warthog voor Oekraïne
De Oekraïense strijdkrachten krijgen van Duitsland in totaal 25 Warthog pantserrups terreinwagens in drie versies.
De Warthog is een variant van de Bronco, een product van ST Engineering in Singapore. Het voertuig is speciaal voor inzet in Afghanistan gekocht door het Britse leger en aangepast aan de wensen van dat land. De twee cabines van het rupsvoertuig zijn via hydraulische knikbesturing met elkaar verbonden. Het lage totaalgewicht, in combinatie met de brede rubberen rupsbanden, resulteert in een hoge off road-mobiliteit en drijfvermogen. Het voertuig kan probleemloos op hard, zacht en moerassig terrein manoeuvreren, maar ook water is geen obstakel. In de wagens kunnen maximaal twaalf personen worden vervoerd. De Warthog behaalt een snelheid van 65 kilometer per uur op het land en tot 5 kilometer per uur in (stilstaand) water. Met een leeggewicht van 10,2 ton kan het voertuig een laadvermogen van 6,3 ton vervoeren.
Bron: Mittler Report
Adieu F-5
Het Zwitserse COMMIT, Armasuisse, heeft de eerste van 22 buiten gebruik gestelde F-5E/F Tiger II straaljagers overgedragen aan de Verenigde Staten.
Het US Marine Corps (USMC) haalde het eerste vliegtuig op van het luchtmachtbasis Emmen, ten noorden van Luzern. Een Lockheed Martin KC-130J transportvliegtuig fungeerde als verhuizer. De verkoop, die in 2020 werd afgerond, omvat 16 eenzitters en 6 F-5F-varianten met twee stoelen. De toestellen worden geleverd samen met gronduitrusting, reserveonderdelen en logistieke ondersteuning voor opslag. De totale waarde van de transactie wordt geschat op €30 miljoen. Het befaamde ‘stuntteam’ Patrouille de Suisse blijft vooralsnog wel met Northrop F-5E Tiger II vliegen. (foto)
Bron: Armasuisse
Meer granaten
De Franse defensiefabrikant Nexter, onderdeel van KNDS, vergroot de productiecapaciteiten voor artilleriemunitie aanzienlijk. Dat is mogelijk dankzij een subsidie van €41 miljoen van de Europese Commissie.
Deze steun stelt Nexter, onder meer producent van de Caesar houwitser, in staat in samenwerking met de Noorse en Letse defensiebedrijven Nammo AS en VAK de productie op te voeren. De levering van de zo belangrijke 155 mm-munitie kan zo binnen drie jaar verachtvoudigd: 50.000 naar 400.000 eenheden.
Ondertussen heeft Rheinmetall de opdracht gekregen 104.000 mortiergranaten te leveren aan de Spaanse krijgsmacht. De raamovereenkomst voorziet in 120mm, 81mm en 60mm granaten tegen eind 2025. De raamovereenkomst heeft een waarde van enkele tientallen miljoenen euro's.
De munitie is bedoeld voor gebruik door de Spaanse infanterie-eenheden. Deze nieuwe order volgt op een contract voor 155 mm artilleriemunitie ter waarde van ruim €200 miljoen.
Bron: knds.fr
Boxer vervangt Wiesel
Rheinmetall heeft de opdracht gekregen om 123 stuks Schwerer Waffenträger Infanterie te leveren voor de Duitse krijgsmacht. Daarna kan het huidige platform, het Kettenfahrzeug Wiesel, in de mottenballen.
Het wapensysteem is gebaseerd op de Boxer Combat Reconnaissance (CRV), het gepantserde verkenningsvoertuig zoals de Australische krijgsmacht die invoert.
Het belangrijkste wapen is de Rheinmetall MK30-2/ABM, een kanon dat ook is geïnstalleerd op het Duitse Puma-infanteriegevechtsvoertuig. Daarnaast is ook het multi-role geleide raketsysteem gemonteerd voor antitankverdediging. De bouw van de voertuigen voor Das Österreichische Bundesheer heeft plaats in de ultramoderne Military Vehicle Centre of Excellence (MILVEHCOE) in Redbank, Australië. (Foto: Rheinmetall)
Bron: Rheinmetall
Singaporese marine gaat elektrisch
Het Multi-Role Combat Vessel (MRCV)-programma van de Singaporese marine (RSN) krijgt de beschikking over een volledig elektrisch voortstuwingssysteem (IFEP). Er komen zes van die schepen.
Het is een recente bekendmaking over het verder geheime MRCV-programma dat in 2018 is gelanceerd. GE Vernova heeft het contract binnen gehaald voor de IFEP, zo meldt scheepsbouwer ST Engineering. Het Singaporese ministerie van Defensie heeft al eerder aangekondigd dat de MRCV’s als moederschepen fungeren, die op hun beurt een reeks van onbemande lucht-, oppervlakte- en ondergrondse voertuigen aan boord hebben. De nieuwe schepen moeten vanaf 2028 in de vaart komen. De contractwaarde is net als gedetailleerde specificaties van de nieuwe schepen onder de pet gehouden.
Bron: Asian Military Review