Tekst Evert Brouwer
Foto Lex van Lieshout

‘Defensiebeurs’ zit in de lift

Het is nog niet eens zo gek lang geleden dat de Defensiebeurs NEDS in Rotterdam Ahoy op sterven na dood leek. Nauwelijks publiek, weinig bedrijven met interesse voor een plekje op de beursvloer en alle helemaal geen contractondertekeningen. Anno 2023 ziet de wereld er opeens heel anders uit.

De veiligheidssituatie is er niet beter op geworden en dat merkt het betrokken bedrijfsleven. Een lang gekoesterde wens van de vorig jaar vertrokken directeur, kolonel buiten dienst Ron Nulkes, om het congres en de expositie over twee dagen te verspreiden, ging mede daardoor dit jaar in vervulling. Met 3.500 bezoekers en 140 exposanten, verdeeld over delegaties uit 30 landen was het bijzonder druk. Dat niet alleen, de afgelopen jaren werden nog slechts mondjesmaat overeenkomsten getekend in Rotterdam, nu moest de belangstellende bezoeker zich een slag in de rondte rennen door Ahoy om alle Memorandums of Understanding (MoU) en officiële handelingen te registreren.

Closeup van groene helm met zwarte nachtkijker.
Er was voor elk wat wils op de NEDS. Nieuwe ASW-fregatten, de F-35, anti-tankwapens en nachtkijkers.

Manticore

Want noem het maar geen belangrijke gebeurtenis: de overhandiging van de ‘eerste’ Iveco Manticore aan commandant COMMIT vice-admiraal Jan Willem Hartman. Het prototype van dit ‘standaard voertuig’ voor de krijgsmacht zou in 2020 al zijn te bewonderen op de NEDS, maar toen gooide de pandemie roet in het eten. De Manticore is inmiddels geland bij het Opleidings- en Trainingscentrum Rijden in Oirschot (zie elders in dit magazine). “Uiteindelijk moeten er minimaal 1185 in 11 variaties instromen als vervanger voor onder meer de Mercedes Benz”, weet projectleider luitenant-kolonel Henry van de Ven. “Maar dat worden er waarschijnlijk nog meer.” Volgens manager ILS Patrick Fakkert heeft Iveco een kunststukje geleverd. “Door de lijnen kort te houden hebben ze onze wensen, soms aanvullend, snel en met veel enthousiasme opgepakt.”

De Inveco Manticore, het nieuwe voertuig voor de krijgsmacht, trok veel bekijks. De pantserwagen is inmiddels overgedragen aan de landmacht.

Wens CDS

De Manticore is op tijd geleverd, van gewenste kwaliteit en voor de juist prijs: precies zoals Commandant der Strijdkrachten (CDS) generaal Onno Eichelsheim het wil. Ook in die volgorde. Hij riep de industrie op de productie te versnellen, maar dat zo’n verzoek ook verplichtingen vraagt van Defensie, de EU en de NAVO. “Wat heb je nodig om snel op te schalen? Wees eerlijk tegen mij en vertel me met welke problemen u wordt geconfronteerd, of welke deuren voor u gesloten zijn.” Staatssecretaris van Defensie Christophe van der Maat onderstreepte in een korte toespraak de urgentie van versnelling en samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven. Nationaal en internationaal.

Lachende commandant COMMIT, vice-admiraal Jan Willem Hartman, luidt een scheepsbel.
Inmiddels een traditie: de commandant COMMIT, vice-admiraal Jan Willem Hartman opent de NEDS met het luiden van de scheepsbel. (Foto: Thomas van Oorschot)

Dat was niet aan dovemans oren gericht, zoals die van Rheinmetall’s Martin van de Voorde, vice-president international sales. Het Duitse bedrijf, leverancier van onder meer munitie aan ons land, heeft in eigen beheer de KF51 Panther ontwikkeld. Deze gevechtstank was de grote blikvanger van de NEDS. “We kunnen en willen meer, maar dan zijn garanties van afname voor ons essentieel”, aldus Van de Voorde.

Groothoekfoto van de KF51 Panther gevechtstank met publiek eromheen en erop.
De gloednieuwe gevechtstank KF51 Panther was in volle glorie te bewonderen en beklimmen op de NEDS. Inmiddels heeft Hongarije zich aangesloten bij de verdere ontwikkeling van het voertuig.

Mee op bivak

Een bedrijf dat ook zelf investeert, maar dan op een geheel andere wijze, is CGI, een internationale speler op het gebied van IT. “Om zelf de wereld van war gaming beter te begrijpen, gaat een deel van onze medewerkers regelmatig op een heuse bivak”, legt vice-president consulting services Piet de Roo uit. “Door die ervaringen kun je je beter inleven, vinden wij.”

Closeup van DXC X3-robot op de stand van het bedrijf
CGI, met links Piet de Roo, demonstreert de koppeling van hun Openland360 aan de DXC X3-robot.

Maar het is zeker niet alleen ‘oude’ industrie dat de klok sloeg. Nieuwe initiatieven, start-ups in jargon, als Aristotle kreeg op het zogenoemde innovatieplein de kans zich te presenteren. “Echt allemaal leuke bedrijfjes”, omschrijft directeur Hans Kuiper Military Innovation by Doing (MIND), het innovatieplatform van COMMIT. Aristotle van Paul Thur en Maurits Overmans heeft z’n wortels in, jawel, het betaalde voetbal. “We hebben bij de jeugd van PSV getest hoe we de handelingssnelheid met behulp van ons softwareprogramma kunnen versnellen. Dat is goed toepasbaar bij militaire oefeningen. Dat is ook topsport”, zegt Maurits.

Twee beursbezoekers in gesprek bij een statafel naast een lange muur met de tekst Innovation Square.
Op het Innovation Square konden beginnende bedrijven zich presenteren. Deze start-ups vormen een belangrijk onderdeel van het Gouden Ecosysteem.

Munitie voor kanons

Tijdens NEDS zijn diverse overeenkomsten getekend. Commandant COMMIT vice-admiraal Jan Willem Hartman zette zijn handtekening onder een raamcontract met Leonardo voor de levering van 127mm munitie.

Het gaat om granaten voor de nieuwe kanons op de fregatten. Ook is er meer materiele samenwerking gezocht met Singapore en de Filippijnen. De Stichting Nederlandse Industrie voor Defensie en Veiligheid en de Braziliaanse vliegtuigbouwer Embraer hebben hun samenwerking verder verdiept. Directeur NIDV Hans Huigen en João Bosco da Costa Jr., CEO van Embraer Defense en Security, ondertekenden een MoU. De NIDV gaat Embraer helpen aansluiting te vinden in de Nederlandse defensie-en veiligheidssector.

Opmerkelijk was ook de samenwerking die AEC Skylines bekrachtigde met het fameuze Amerikaanse bedrijf Top Aces. AEC opereert vanuit Groningen Airport Eelde en Breda Airport en ondersteunt onder meer de Nederlandse strijdkrachten met diverse vliegtuigen en specifieke C4ISR-middelen (Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, Surveillance and Reconnaissance).

“Het betekent dat we door het combineren van kennis en middelen nog meer service kunnen bieden aan onze klanten”, vertelt woordvoerder Pieter Bastiaans.