Tekst Evert Brouwer
Foto Diversen

Nieuwe heerser der zee

Canada gaat maximaal zestien P-8A Poseidon-vliegtuigen aanschaffen voor de Royal Canadian Air Force (RCAF). Dat maakte minister van Defensie Bill Blair eind vorige maand bekend.

De P-8A vervangt het huidige maritieme patrouillevliegtuig van Canada, de 40 jaar oude CP-140 Aurora. Onderhoud en reparatie zijn te duur geworden of vrijwel onmogelijk door het gebrek aan reserve-onderdelen. “Na een grondige analyse zijn we ervan overtuigd dat de P-8A de beste anti-onderzeeboot-, inlichtingen-, surveillance- en verkenningscapaciteiten (ISR) voor ons land levert”, zei Blair.

Vreemd is de keuze niet: ook de zogenoemde Five Eyes-bondgenoten (de VS – zie foto -, het VK, Australië en Nieuw-Zeeland – hebben de P-8 al rondvliegen.

Voor dit project is 10,4 miljard Canadese dollar beschikbaar. De eerste Poseidon zou in 2026 moeten worden afgeleverd. Met een productietijd van één vliegtuig per maand kunnen alle vliegtuigen al in het najaar van 2027 zijn afgeleverd. Zes jaar later moeten alle zestien vliegtuigen operationeel zijn. (Foto: US Navy)

Bron: canada.ca

Boeing P-8A Poseidon van de US Navy in de lucht.
Scheidingslijn

Gulle gift

Moldavië heeft de laatste partij Piranha IIIH-pantserwagens ontvangen.

Het gaat om een al eerder aangekondigde schenking van de Duitse regering. De officiële overdrachtsceremonie had plaats in de hoofdstad Chisinau. In totaal zijn negentien gebruikte Piranha’s aan de Moldavische strijdkrachten geleverd.

Minister van Defensie Anatolie Nosatîi sprak van “een goed voorbeeld van Europese samenwerking”. De gepantserde infanterievoertuigen zijn met name bestemd voor de Moldavische bataljons die worden ingezet voor internationale vredesoperaties. (Foto: MOWAG)

Bron: Overtdefence

Piranha IIIH gepantserd infanterievoertuig met camouflageverf.

Meer Europees

Nederland wil lid worden van de internationale organisatie voor samenwerking bij Defensiematerieelprojecten, OCCAR (Organisation Conjointe de Coopération en Matière d’Armement). Minister Kajsa Ollongren heeft dat de Tweede Kamer laten weten.

De toetreding tot OCCAR wordt gezien als een belangrijke stap bij het versterken van de Europese defensiesamenwerking en het beter positioneren van de Nederlandse defensie-industrie. Dit is dringend nodig gezien de oorlog in Oekraïne en de gespannen situatie op de wapenmarkt. OCCAR is onder meer verantwoordelijk voor de programma’s van de Airbus A400 transporttoestellen, de Boxer pantserwielvoertuigen (foto) en een logistiek ondersteuningsschip (LSC) voor Italië en Frankrijk. België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk zijn al lid van OCCAR. (Foto: Joyce Rutjes)

Bron: Defensie

Nederlandse Boxer pantserwielvoertuig op een zanderige weg.

Fabrikant koopt oude Leopards

De Zwitserse materieelorganisatie Armasuisse heeft 25 Leopard 2A4 gevechtstanks verkocht aan het Duitse defensiebedrijf Rheinmetall Landsysteme.

Het contract omvat, behalve de aankoop, ook orders voor de Zwitserse industrie. Het gaat onder meer om het aanpassen van de Leopards die in dienst blijven bij de Zwitserse krijgsmacht. De Duitse regering heeft verzekerd dat de gevechtstanks niet naar Oekraïne worden doorgestuurd. De tanks blijven of in Duitsland of gaan naar een NAVO-partner. (foto: Schweizer Armee)

Bron: Rheinmetall

Een Zwitserse Leopard 2A4 in beweging.

Speciaal schip voor ‘drones’

De Portugese marine heeft de Damen Shipyards Group ingeschakeld voor het ontwerp, de bouw en de uitrusting van een ultramodern multifunctioneel schip.

Het schip krijgt onbemande varende en vliegende ‘drones’ aan boord: UUV's en USV's (unmanned underwater vehicles en unmanned surface vehicles), evenals hangars voor UAV's (unmanned aerial vehicles). Het platform gaat naar verwachting in de tweede helft van 2026 varen.

Damen heeft dit 107 meter lange multipurpose vessel ontwikkeld op basis van de specifieke eisen van de Portugese marine. De financiering van het project komt van de Europese Unie.

De Portugese marine heeft momenteel twee door Damen gebouwde schepen in dienst: het fregat NRP Bartolomeu Dias en NRP D. Francisco de Almeida. Dat zijn beide ex-schepen van de Karel Doorman-klasse, die net een groot moderniseringsprogramma hebben ondergaan begeleid door het Command Materieel en IT (COMMIT). (Foto: Damen)

Bron: Damen

Illustratie van het toekomstige Portugese multipurpose vessel ontwikkeld door Damen.

Meer Caesars voor zuiderburen

De Belgische Landcomponent krijgt de beschikking over nog eens 19 CAESAR NG (Next Generation) 155 mm vuurmonden.

De Belgische artillerie beschikt nu slechts over 120 mm mortieren en getrokken 105 mm kanonnen. Met deze laatste aanbesteding komt het totale aantal CAESAR NG-systemen in de Belgische strijdkrachten later dit decennium op 28. Daarvan gaan er 24 naar operationele eenheden en 4 naar opleiding en training.

Het Franse Nexter levert de systemen voor de lange afstand naar verwachting in 2027. In 2018 hebben België en Frankrijk een strategisch partnerschap gesloten. Het houdt in dat beide landen met dezelfde uitrusting en systemen gaan opereren. Het kanon heeft een bereik van zo’n 40 kilometer met standaardmunitie.

Het ontwerp van de 6X6 CAESAR NG kent aanzienlijke verbeteringen op het gebied van bescherming en mobiliteit. De voertuigen zijn bijvoorbeeld voorzien van een motor van 460 pk, in plaats van de 260 pk-motor in het eerdere model. Bovendien is de NG voorzien van sterkere bepantsering, een nieuw automatisch transmissiesysteem en een vernieuwd chassis.

Bron: Nexter

Baltische bestelling

Het Letse en Estse Ministerie van Defensie (MoD) kopen samen een luchtverdedigingssyteem van Diehl Defense. Het gaat om het IRIS-T SLM (Surface Launched Medium Range) systeem ter waarde van €1,2 miljard.

De bestelling volgt op de ondertekening van een raamcontract met Diehl door de toenmalige Letse minister van Defensie Ināra Mūrniece en haar Estse collega Hanno Pevkur.

Het is een beproefd systeem, dat onder meer is geleverd aan de strijdkrachten van Oekraïne, Egypte, Noorwegen en Zweden. De IRIS-T SLM is een Duitse grond-luchtraket voor de verdediging tegen vliegtuigen, helikopters, drones, kruisvluchtwapens en ballistische raketten. (Foto: Diehl)

Bron: Diehl

Alt-tekst: Drie vrachtwagens van het IRIS-T SLM luchtverdedigingssysteem met lanceerinrichting, radar en ondersteuning.

AS9 vuurt volop

Het is druk op de markt voor artilleriesystemen voor de lange afstand. Waar België kiest voor de Caesar van Nexter is Australië de voor AS9 ‘Huntsman’ gegaan.

Een geheel nieuw product? Welnee, het gaat net als bij de Turkse T-155 ‘Firtina’ om een versie van de K9 ‘Thunder’ van het Zuid-Koreaanse Hanwa. De AS9 is aangepast aan de wensen van de gebruiker. Inmiddels heeft het Australische leger een flinke hoeveelheid verschillende granaten getest met de 155 mm/52 kaliber houwitser.

De AS9, die is voorzien van een semi-automatisch laadsysteem, kan zes tot acht granaten per minuut verschieten, totdat het ingebouwde magazijn leeg is. Het Australische Ministerie van Defensie heeft 30 exemplaren gekocht, samen met 15 AS10 gepantserde herbevoorradingsvoertuigen. De eerste drie systemen zijn afkomstig uit de fabriek van Hanwha in Zuid-Korea, de rest wordt vanaf 2025 gebouwd in Australië.

Op dit moment beschikt het Australische leger over de (Britse) M777 getrokken houwitser, met een maximaal bereik van 22 kilometer. De AS9 kan met speciale munitie over een afstand van 60 kilometer schieten. De M777’s blijven wel in het arsenaal, met name bedoeld voor steun aan lichte en luchtmobiele eenheden. (Foto: ADF)

Bron: Defensie Australië

AS9 Huntsman pantserhouwitser tijdens een schot op een schietterrein.

F-35 net over de grens

Meer goed nieuws voor België: de eerste F-35A Lightning II voor de zogeheten Luchtcomponent is vorige week gepresenteerd bij Lockheed Martin in de Verenigde Staten.

“Wij feliciteren u met dit belangrijke moment”, zei luitenant-generaal Mike Schmidt, programmadirecteur van het F-35 Joint Program Office tot admiraal Michel Hofman, commandant van de Belgische strijdkrachten. De luchtmacht van de zuiderburen krijgt versterking van 34 F-35A’s. Het eerste vliegtuig, genaamd AY-01, wordt volgend jaar geleverd. Dat toestel blijft trouwens op Luke Air Force Base in Arizona, waar vliegers en onderhoudspersoneel hun opleiding krijgen.

Tot nu toe heeft Lockheed Martin meer dan 980 F-35’s geleverd, en 2.250 vliegers en 15.125 man onderhoudspersoneel opgeleid.

Bron: Lockheed Martin

‘Su-30 is beste toestel’

De luchtmacht van Kazachstan versterkt zich volgende maand met zes nieuwe Su-30SM ‘Flanker-C’ multifunctionele gevechtsvliegtuigen.

Dat is best opmerkelijk, omdat Franse kranten eerder meldden dat het land voor de Rafale van Dassault zou kiezen. Kolonel Yerzhan Nildibaev, plaatsvervangend commandant van de luchtstrijdkrachten, verwees die geruchten in niet mis te verstane woorden naar het land der fabelen. “De Su-30SM is het beste multi-role gevechtsvliegtuig ter wereld”, oordeelde hij.

Het land is bezig met een stevige modernisering. Er zijn al nieuwe Mi-35 en Mi-171Sh helikopters aangeschaft. Nog deze maand wordt daar een TOR-2M-luchtverdedigingsbatterij aan toegevoegd. Behalve deze Russische spullen, is ook een A-400M militair transportvliegtuig besteld. (foto: Alexey Korshunov)

Bron: Asian Review

Een Kazachse Su-30SM met nummer 05 met landingsgesteld uit in de lucht.

Aangepaste Dingo

Het Duitse inkoopbureau van Defensie, BAAINBw heeft bij KNDS (voorheen Krauss-Maffei Wegmann en Nexter) vijftig Dingo 2 patrouille- en beveiligingsvoertuigen besteld in de versie A4.1.

De voertuigen zijn bedoeld ter vervanging van de Dingo's die aan Oekraïne zijn overgedragen. In 2025 staat de levering van twee testvoertuigen op de agenda, de serie volgt in het jaar daarop. Er is €133 miljoen voor uitgetrokken. Vergeleken met de huidige Dingo 2-voertuigen van de Bundeswehr krijgt de A4.1 onder meer extra laadvermogen. Het voertuig heeft bovendien een nieuwe 6-cilinder turbodieselmotor met een vermogen van 240 kW. De motor van de ‘oude’ Dingo 2 (foto) produceerde slechts 163 kW. (Foto: KMW)

Bron: KNDS

Hongarije tankt vertrouwen

De Hongaarse cavalerie heeft de eerste Leopard 2A7HU in ontvangst genomen, zeer toepasselijk op 5 december.

De regering Orbán heeft 44 van deze moderne gevechtstanks besteld. Ze maken vanaf nu deel uit van 1 Gemechaniseerde Brigade in Tata, die aan de NAVO is toegewezen. Hongarije is sinds 2015 bezig met een 10-jarenprogramma om de strijdkrachten te moderniseren en versterken. Behalve de gevechtstanks zijn ook bruggenleggers en genie-doorbraaktanks gekocht bij KNDS. Bovendien heeft het land een bestelling gedaan bij Rheinmetall voor de in eigen beheer ontwikkelde KF-51 Panther. Hoe die eruit ziet, is elders in dit magazine te zien in een reportage over de defensiebeurs NEDS in Rotterdam. (Foto: Hungarion Defence Forces/Sztaniszláv Horváth)

Bron: defence-industrie.eu

Leopard 2A7HU met Hongaars camouflagepatroon in transportstand met de koepel naar achter gedraaid.

Millennium blijft scoren

De C-390 Millennium van Embraer duikt regelmatig op in deze rubriek. Brazilië, Portugal, Hongarije, Tsjechië en ons land hebben voor dit toestel gekozen.

Ook deze maand heeft de Braziliaanse vliegtuigbouwer succes en dit keer in Zuid-Korea. De Defense Acquisition Program Administration (DAPA), zeg maar het COMMIT van dat land, heeft het toestel geselecteerd als toekomstig transportvliegtuig voor de luchtmacht (RoKAF). Het vreemde is dat wel het bedrag hiervoor bekend is gemaakt ($544 miljoen), maar niet het aantal aan te schaffen toestellen.

Zuid-Korea is het eerste land in Azië dat de C-390M aanschaft. De Millennium kreeg de voorkeur boven de A400M Atlas van Airbus en de C-130J Super Hercules van Lockheed Martin. (Foto: Ana Henderson)

C-390M vliegend met een blauwe lucht als achtergrond.