Tekst en foto: kapitein Arthur van Beveren
Input van militair centraal bij Midlife Update pantsergevechtsvoertuig
Halverwege juli was een van de vier zogenaamde First of Types van het vernieuwde infanteriegevechtsvoertuig CV90 tijdelijk in Nederland en konden eindgebruikers hun toekomstige werkplek bekijken. Het voertuig is op veel plekken aangepast. Het projectteam van COMMIT verantwoordelijk voor deze MLU kon bouwen op veel militaire ervaring.
Vorig jaar was Materieelgezien op bezoek in Zweden bij de officiële rollout van de eerste gemoderniseerde CV90. Welke vernieuwingen er precies aankomen is terug te lezen in dit artikel. Maar hoe de CV9035NL, zoals het pantserrupsvoertuig volledig heet, tot zijn nieuwe configuratie kwam had enkele jaren van militaire expertise en voeten in de aarde.
Militaire kennis
Sergeant-majoor Hiemstra werd vier jaar geleden vanwege zijn jarenlange ervaring op de CV90 samen met veertien andere pantserinfanteristen uitgenodigd naar Zweden af te reizen. Eerst vanuit de 43 Gemechaniseerde Brigade en later vanuit het Kenniscentrum Grondgebonden Manoeuvre heeft de pantserinfanterist inmiddels acht bezoeken afgelegd aan de fabriek van BAE Systems Hägglunds. “Na de zomer gaan we weer, voor een training op de toren en een eerste schietmoment”, vertelt Hiemstra die in 2008 de overstap van Luchtmobiel naar de pantserinfanterie maakte. Daar mocht hij meteen aan de slag met de toen net geïntroduceerde CV90.
“Wat een verschil met luchtmobiel optreden”, herinnert hij zich. “Het bereik van het wapen en het voertuig bepaalt direct de grootte van je operatiegebied. Het gebied waarbinnen je opereert is in plaats van 2 kilometer te voet, 20 kilometer met een CV90.” Van groepscommandant achterin het voertuig met de infanterie ontwikkelde hij zich tot commandant in de toren. Elk hoekje van het rupsvoertuig kent hij dus, en daarmee elke goede en slechte eigenschap van de eerste versie. Die kennis kwam perfect van pas tijdens de huidige update.
Kennis- en omscholingsteam (K&OT)
Het K&OT is georganiseerd in het Kenniscentrum Grondgebonden Manoeuvre (KCGM) en bestaat uit tien infanteristen met ruime ervaring op de CV90.
Het team heeft, naast een adviserende rol aan het project, de taak om gedurende de instroom van de nieuwe voertuigen de gebruikers om te scholen. Daarnaast zijn ze als gebruikersvertegenwoordiging aanwezig bij alle verificatietesten en beoordelen ze de nieuwe voertuigdocumentatie. Het K&OT schrijft ook het gebruiksvoorschrift waarin nieuwe procedures worden beschreven.
Testen en aanpassen
Op basis van sessies met Hiemstra en zijn collega’s werd de toren van het voertuig compleet vernieuwd. “Aan de hand van een levensgroot stalen model van de nieuwe koepel met deels 3d-geprinte onderdelen, keken wij wat er al klopte en beter kon. BAE Systems filmde deze sessies, haalde hier informatie uit en paste daarop de koepel aan.” Vooral op het gebied van ergonomie en gebruiksgemak werden zaken aangepast. “De grootste verandering is nog wel de plaatsing van het 35 mm kanon dat een kwartslag werd gedraaid en 50 centimeter naar voren is geplaatst”, vervolgt Hiemstra. “Zo is er veel meer bewegingsruimte en heb je direct oogcontact met de schutter naast je. Ook de munitie-aanvoerinrichting is gedraaid wat werkzaamheden aan het kanon eenvoudiger maakt.” Andere praktische zaken als een schuiflade met al het gereedschap, een stuurtje voor de commandant in plaats van een kleine joystick en fysieke drukknoppen als vervanging voor meerlaagse digitale menu’s maken het werken in de toren efficiënter.
Meer begrip
Tijdens het ontwikkelproces kreeg de sergeant-majoor meer begrip voor de manier van werken van COMMIT. Waar hij eerst slechts op compagniesniveau met het voertuig werkte, ziet hij nu met hoeveel andere belangen rekening gehouden moet worden in een Midlife Update als deze.
De eerste generatie CV90 uit het begin van de twintigste eeuw is een product uit een tijd waarin Defensie met enorme bezuinigingen kampte. Die tijden zijn voorbij, maar dat betekent niet dat budgetten ongelimiteerd zijn. Er moeten nog steeds keuzes gemaakt worden. “Advies komt met een goede onderbouwing”, legt Hiemstra daarover uit. “Wij komen met een aantal voorstellen die geprioriteerd gaan worden. Die keuzes maken wij niet, maar wij geven wel aan, waar de parate militair het meeste voordeel uit gaat halen.”
IT voor Informatiegestuurd Optreden
Integraal onderdeel van de MLU was de modernisering van de IT-infrastructuur aan boord. De CV90 is het eerste pantservoertuig in de krijgsmacht met een gesloten datanetwerk. Daarmee heeft het IT-bedrijf van Defensie JIVC het voertuig voorbereid op het informatiegestuurd optreden (IGO). Met de mogelijkheid tot integratie met sensoren en wapensystemen de bemanning intelligente ondersteuning in het gevecht. Verder is het voor Defensie eenvoudiger geworden om aanpassingen aan eigen commandovoeringsoftware door te voeren doordat het eigen netwerk los staat van de infrastructuur van Hägglunds. Ook voldoet de nieuwe CV90 aan de NATO Generic Vehicle Architecture (NGVA) waardoor het mogelijk wordt om eenvoudig een verscheidenheid aan systemen en sensoren in te pluggen. Technisch is de vernieuwde CV90 dus klaar voor de toekomst.
Nieuwste technieken
Volgend jaar stromen de eerste voertuigen binnen waar Hiemstra aan heeft bijgedragen. “Dat wordt een mooi moment na al die jaren. Die lange duur maakt dit soort materieelprojecten soms lastig. Tijdens een road show zoals in juli geven wij de eenheden die er mee gaan werken tekst en uitleg. En zij stellen hele praktische vragen: ‘Hoe werkt het radarsysteem? Wat zie je door de nieuwe kijker?’ Het is echt ongelofelijk hoe goed het zicht is met de nieuwe waarnemingsapparatuur. Hier in Havelte kijken ze natuurlijk tegen een bos aan, maar in Zweden kon ik drie kilometer ver over water kijken. Die ervaring kan ik delen met de jongens, om ze te enthousiasmeren voor het vernieuwde voertuig. Deze MLU brengt de nieuwste technieken die de vuurkracht, bescherming en situational awareness verbeteren.”
Projectstatus
Tot deze zomer heeft de fabrikant de laatste software ontwikkeld en hebben ze intern testen uitgevoerd. Deze testen waren opbouwend van componenten niveau, naar subsystemen en uiteindelijk de hele CV90. Vanaf augustus beginnen bij COMMIT de verificatietesten met het nieuwe voertuig waarmee wordt getest of de CV90 aan alle eisen voldoet. Begin 2024 komt het eerste productievoertuig van de band rollen, vervolgens staat de omscholing van de gebruikers gepland.