Tekst Robert den Hartog
Foto sergeant-1 Eva Klijn en Phil Nijhuis
De Koninklijke Marechaussee krijgt 172 nieuwe patrouille-motorfietsen. Vanaf volgend jaar stroomt de nieuwe Yamaha FJR 1300A gefaseerd in. De oude FJR 1300K-motorfietsen zijn namelijk aan het einde van hun levensduur. Namens DMO (MATLOG) was projectleider majoor Hans Pouw nauw betrokken bij het samenstellen van het programma van eisen en het testen van de nieuwe ‘dienstfiets’.
De nieuwe motorfiets is de doorontwikkeling van de huidige Yamaha FJR1300K die de marechaussee gebruikt. “De FJR1300A is meer gestroomlijnd, heeft een grotere tankinhoud, een verstelbaar windscherm en een bredere kuip dan zijn voorganger. Maar uiteraard is de motor op maat gemaakt voor de specifieke taken van de marechaussee, zoals het uitvoeren van Mobiel Toezicht Veiligheid (MTV) aan de landsgrenzen, de begeleiding van colonnes en VIP’s en het verrichten van politietaken op burgerluchthavens”, zegt Pouw.
De grootste aanpassingen zijn doorgevoerd in het dashboard. Er is een nieuwe cockpit ontworpen met een bedieningspaneel bij het linker en rechter handvat waarmee de rijder alle vormen van licht, geluid en communicatiemiddelen (C-2000 en analoge mobilofoon) kan bedienen. Ook is er uit het oogpunt van zichtbaarheid en veiligheid veel aandacht besteed aan de verschillende (LED)flitsers in blauw en amber.
Op zijn donder
“We hebben de motorfiets flink op zijn donder gegeven. En dat moet ook wel, want dat gebeurt ook in de praktijk”, blikt marechausee-adjudant René Evers terug op de testfase. “Als je een auto tijdens een controle vanuit stilstand snel moet bijhalen, vraag je het uiterste van de motorfiets. De topsnelheid en acceleratie zijn uitgebreid getest. Maar de motor moet het bijvoorbeeld ook altijd doen. We hebben de ‘fiets’ daarom ook blootgesteld aan extreme temperaturen.”
De motoren hebben handvatverwarming, een leeslampje, een bluetooth-functie voor de mobiele telefoon en een navigatiesysteem , maar de C2000-mobilofoon overruled alle andere communicatiesystemen als er een melding binnen komt.. En, mocht de accu van de motor leeg zijn, dan is er een gemakkelijke starthulpaansluiting om de batterij weer op te laden. “Voor een leek verschilt de motor qua uiterlijk misschien niet veel van zijn voorganger, maar we kunnen met deze motorfietsen voorlopig vooruit.”
Aantallen
Van de 172 nieuwe motoren die de KMar gaat gebruiken zijn er 130 bestemd voor operationele taken. 12 motoren zijn speciaal uitgerust om transporten van De Nederlandsche Bank te begeleiden en 30 stuks gaan in duo- en enkelzit uitvoering naar het Opleidings- en Trainingscentrum Rijden voor opleidingsdoeleinden. Yamahadealers zorgen voor reparatie en onderhoud van alle 172 exemplaren. “Hiervoor is met Yamaha Motor Nederland een 7-jarig onderhoudscontract afgesloten”, aldus Hans Pouw.