Het bevoorradingsschip Zr.Ms. Amsterdam is verkocht aan Peru.
Directeur DMO Lex Hendrichs droeg het schip in juli over aan
de directeur materieelverwerving van het Peruaanse
Ministerie van Defensie, vice-admiraal César Ernesto Colunge Pinto.
Peru neemt de Amsterdam over, inclusief het
Goalkeeper-wapensysteem. Ook een reservedelenpakket,
training en scheepsgerelateerde opleidingen, het onderhoudsconcept en
documentatie maken deel uit van de verkoop.
De Peruaanse marine wil het schip vanaf begin volgend jaar
inzetten, onder meer voor de verwachte gevolgen van El Niño. Dit
natuurverschijnsel kan in Zuid-Amerika zorgen voor overstromingen,
aardverschuivingen en hevige stormen met alle gevolgen van dien.
De Amsterdam was vanaf 1995 in de vaart bij de Koninklijke
Marine. De Karel Doorman neemt in de loop van 2015 de taken van de Amsterdam
over.
Oproep voor scriptieprijs
De Vereniging Informatici Defensie (VID) looft ook dit jaar
weer de René Olthuis Scriptieprijs uit.
Elke Defensiemedewerker die een opvallende scriptie, een
artikel of andere publicatie heeft gemaakt, komt hiervoor in aanmerking.
Onderwerp moet dan wel een actueel vraagstuk zijn over informatievoorziening
(IV) of informatie en communicatietechnologie (ICT) binnen Defensie. De winnaar
krijgt een geldbedrag van 250 euro en een herinnering.
In 2013 (4 inzendingen) won luchtmachtofficier majoor Timo
Schless de Olthuisprijs. Zijn scriptie ging over het probleem van ’botnets’ in
Nederland en hoe een organisatie zich daartegen kan wapenen.
De Directeur MATLOG, generaal-majoor Peter Dohmen,
heeft namens DMO het contract ondertekend voor de aanschaf van 172 nieuwe
patrouille-motorfietsen voor de Koninklijke Marechaussee.
De eerste 10 exemplaren stromen in januari 2015 in, de
overige 162 stuks worden daarna gefaseerd uitgeleverd. Het is de bedoeling dat
juni volgend jaar alle motorfietsen zijn vervangen.
Yamaha Motor Nederland levert de nieuwe motoren van het type
FJR 1300A. De firma Honac verzorgt de opbouw van de communicatiemiddelen, de
optische en geluidssignalering, de striping en het navigatiesysteem.
De huidige motorfietsen, die sinds 2006 in gebruik zijn,
hebben het einde van hun technische levensduur bereikt. De nieuwe motor is meer
gestroomlijnd, heeft een grotere tankinhoud en een bredere kuip dan zijn
voorganger. Het voertuig is aan de hand van gebruikerservaringen nog beter voor
de taken van de marechaussee aangepast.
Kodiak komt er aan
De eerste van 10 Kodiaks met bijbehorende flatracks zijn
gereed voor vertrek naar Nederland vanuit het Duitse Kassel bij de
productiefaciliteit van de firma Rheinmetall.
31 juli is het eerste exemplaar overgedragen aan de
projectleider van DMO, Jacques Roosenboom. De overige 9 exemplaren krijgt DMO in
de periode tot december na een succesvolle acceptatietest.
Eerst krijgen de bemanningen een intensief opleidingstraject.
De veelzijdigheid en de verschillende verschijningsvormen van de Kodiak maken
dat noodzakelijk.
Volgens de planning moeten 4 van deze imposante voertuigen
voor de zomer van 2015 volledig operationeel zijn. De resterende voertuigen
stromen in voor training en opleiding.
Seminar AMC
DMO houdt 30 oktober in samenwerking met het AMC-centre het
Asset Management Control (AMC) seminar. Dat gebeurt in het Enys House van het
Koninklijk Instituut voor de Marine in Den Helder.
Het AMC-seminar is inmiddels uitgegroeid tot een
toonaangevend platform. Overheidsinstanties, ondernemers-, onderzoeks- en
onderwijsinstellingen ontmoeten elkaar om kennis te delen over asset management
control. (Wapen) Systeem Management is de defensievariant. AMC steunt het
streven met beperkte middelen tot een maximale prestatie te komen voor klant en
maatschappij.
Meer informatie over het seminar, het programma of de wijze
van aanmelden staat op de website van het AMC-centre
(http://seminars.amccentre.nl). Voor nadere informatie : M.C.E. de Ridder
(mce.d.ridder@mindef.nl).