Op donderdag 4 september heb ik tijdens de Wereldhavendagen in Rotterdam de Karel Doorman overgenomen van Damen Schelde Naval Shipbuilding. Het prachtige en bijzonder grote schip (ruim 200 meter lang en 30 meter breed) had kort daarvoor met succes de werfproeftocht doorstaan.
De Karel Doorman is een product waarop we als BV Nederland trots kunnen zijn. In goede samenwerking tussen de Nederlandse industrie, de kennisinstellingen, de Koninklijke Marine en DMO zijn we er in een relatief kort tijdsbestek in geslaagd een breed inzetbaar schip te ontwerpen en bouwen. En dat voor een prijs, waarmee andere landen slechts zo'n 60 procent van de capaciteit en functionaliteiten kunnen realiseren. Kortom, de Gouden Driehoek op zijn best.
Het had echter ook heel anders kunnen lopen. Vorig jaar om deze tijd was onder druk van de bezuinigingen besloten om het Joint Support Ship niet in dienst te nemen, maar direct na afbouw in de verkoop te zetten. Dit besluit, waarover ik zo mijn eigen opvattingen had, kon gelukkig ongedaan worden gemaakt, doordat de constructieve oppositiepartijen CU, D66 en SGP er voor zorgden dat er iets minder hoefde te worden bezuinigd op Defensie. Daardoor kan de Karel Doorman toch in de vaart worden genomen en wordt recht gedaan aan alle inspanningen, die onder meer door ons eigen projectteam zijn geleverd. Bijkomstig positief effect was dat we daardoor het ‘oude’ bevoorradingsschip, de Amsterdam, voor een goede prijs konden verkopen aan Peru. Peru wil het schip graag hebben om het in te kunnen zetten bij noodhulp bij rampen, zoals orkanen.
Zo ziet u: ontwikkelingen kunnen snel gaan. En hopelijk was de ingreep van de constructieve oppositiepartijen vorig jaar de voorbode van hoe de politiek tegenwoordig aankijkt tegen het Defensiebudget. Een voorzichtige trendbreuk na jaren van bezuinigingen lijkt er aan te komen. Zekerheid daarover krijgen we vandaag, op Prinsjesdag, als de regering haar begroting voor de komende jaren bekend maakt. Daarover meer in een volgende versie van Materieelgezien.
Lex Hendrichs
Directeur DMO