Tekst KAP Jaap Wolting
Foto KPL Gregory Fréni, MAJ Jack Bergman, KPL-1 Harm Mooibroek, MCD e.a.

Bijzondere verplaatsing in Litouwen

De Nederlandse Bravo-compagnie van de enhanced Forward Presence in Litouwen treedt normaal gesproken flexibel op met de Boxer. Maar tijdens de oefening Bulldog Lightning ging het er even anders aan toe.

Eenheid vier verplaatste dit keer namelijk door de lucht. Puma-helikopters van de Royal Air Force vervoerden de militairen vanaf het vliegveld naar het inzetgebied voor een airmobile raid. Ze kregen de opdracht om op die locatie iemand op te pakken die zich bezighield met het voorbereiden van vijandige activiteiten. Na een gevecht op de inzetlocatie kon de man gevangengenomen worden en werd hij via de lucht afgevoerd naar het vliegveld.

Nieuwe draagbare satcom voor SF

De special operations forces (SOF) van het Korps Commandotroepen en het Korps Mariniers beschikken sinds begin juni over vijf draagbare militaire satellietschotels. De nieuwe manpacks zijn zo klein en licht dat een commando ze op zijn rug kan dragen.

Voorheen waren de elitesoldaten afhankelijk van mobiele systemen die per auto of trailer vervoerd werden, wat ze ongeschikt maakte voor bepaalde SOF-operaties. De nieuwe systemen maken zowel gebruik van militaire Wideband Global Satcom als civiele satellietproviders. Dit betekent dat ze een groter bereik hebben dan radioverbindingen. De wereldwijde inzet van de speciale eenheden wordt zodoende nog beter ondersteund.

(Hart)verwarmende Grebbeberg Masters

Het sportevenement, waarbij gewonde (oud-)collega’s centraal staan, bestaat uit verschillende onderdelen, met één competitief onderdeel: de ploegenestafette. Maar vooral gaat het om deelnemen en de steun voor veteranen. Wandelen over twee afstanden, fietsen en een parcours, voor zowel racefiets als mountainbike, zijn de recreatievere onderdelen.

De 1.200 deelnemers leverden een sportieve topprestatie onder zware omstandigheden, en zamelden ook nog eens € 9.000 in voor het Fonds Gehandicaptensport. En daar kwam nog een extraatje bij, want sergeant-majoor Patrick had een mooie verrassing. Bij vertrek uit Afghanistan vorig jaar, bleek het potje voor activiteiten van de barcommissie op kamp Dutch Mountain nog goed gevuld. “Er zat nog ruim € 1.000 in. Daarvoor moest een bestemming worden gevonden. Het leek me een goed idee om dat vandaag te doen.”

Nieuw peloton voor 43 Herstelcompagnie

Er zijn vanaf 8 juli 45 nieuwe functies bij de Technische Dienst. 33 hiervan zijn bestemd voor een nieuw opgericht peloton van 43 Herstelcompagnie: 435 Herstelpeloton. 

De nieuwe eenheid draagt de vos als logo; stoutmoedig en sluw, verstandig en vindingrijk en steeds in staat zich constant aan te passen aan een nieuwe situatie, met een grote overlevingsdrang. Dankzij de oprichting van 435 Herstelpeloton en daarmee de uitbreiding van de compagnie krijgt de herstelsteun van de Koninklijke Landmacht een flinke boost. Het nieuwe peloton bedient onder meer eenheden van het Operationeel Ondersteuningscommando Land, zoals het Joint Intelligence, Surveillance, Target Acquisition & Reconnaissance Commando en 400 Geneeskundig Bataljon.

Laatste eerbetoon na 81 jaar vermissing

Vijf Tsjecho-Slowaakse militairen, die in de nacht van 22 op 23 juni 1941 sneuvelden bij Nieuwe Niedorp, zijn vorige week herbegraven op de militaire begraafplaats van de Commonwealth War Graves Commission in Bergen op Zoom. 81 jaar nadat het toestel waarin zij zaten werd neergeschoten.

De Vickers Wellington T2990 van 311 (Tsjecho-Slowaaks) Squadron Royal Air Force werd vorig jaar juni geborgen. Het toestel stortte tijdens de Tweede Wereldoorlog neer in een weiland bij het Noord-Hollandse Nieuwe Niedorp, met aan boord Jan Hejna, Vilem Konštatský, Alois Rozum, Leonard Smrček en Karel Valach. De Bergings- en Identificatiedienst van de Koninklijke Landmacht ontfermde zich over de stoffelijke resten. Dat leidde tot de identificatie van de vijf gesneuvelden.

Eerste waterstofvoertuigen in gebruik

Geurloze en kleurloze waterstof: daarop rijden komende maanden 33 nieuwe voertuigen van Defensie. De eerste negen zijn eind juni in gebruik gegaan. 

Een waterstofauto is een elektrisch voertuig met waterstof als energieopslag. Het voertuig gebruikt de uit waterstof vrijgemaakte elektriciteit. De brandstof is verkrijgbaar bij vijftien tankstations in Nederland. Met een volle tank heeft de auto een actieradius van 500 tot 700 kilometer. De waterstofvoertuigen dragen bij aan het doel om in 2030 emissieloos te rijden. 

Excuses van premier Rutte voor Dutchbat III

“De gekmakende machteloosheid, dat je niet hebt kunnen doen waarvoor je ooit militair bent geworden. Mensen beschermen, onze democratische rechtstaat verdedigen. Dat gevoel afgesneden te zijn van de buitenwereld, door alles en iedereen in de steek gelaten. En ook de gemakkelijke verwijten achteraf, van critici die zelf hoog en droog in het veilige Nederland zaten. Dus ja, ik begrijp die vraag heel goed: waar was de wereld?” Dat zei minister-president Mark Rutte op 18 juni tegen ongeveer 350 veteranen van Dutchbat III.

Bijna 27 jaar na de val van Srebrenica waren ze in Schaarsbergen om bij te praten, herinneringen op te halen en elkaar te steunen bij nog steeds veel niet-verwerkt leed. Leed omdat zij soms verantwoordelijk zijn gehouden voor de genocide, die de Bosnische Serviërs onder leiding van generaal Mladić hebben uitgevoerd.

Wereld liet het afweten
Het antwoord op ‘Waar was de wereld?’ bleef uit. Rutte: “Het confronteert ons meteen met het afschuwelijke lot van de ruim 8.000 jongens en mannen die na de val van Srebrenica in koelen bloede werden vermoord. Waar was de internationale gemeenschap toen zij bescherming nodig hadden? Het antwoord blijft schrijnend en snoeihard. De wereld liet het op een verschrikkelijke manier afweten.”

Onterecht in het beklaagdenbankje
Volgens Rutte zijn bijna 27 jaar na dato sommige woorden nog altijd niet uitgesproken. “Het is waar, en ook al vaak gezegd, dat de Srebrenica-missie plaatsvond onder een VN-mandaat. Maar dat doet niets af aan de speciale verantwoordelijkheid van de Nederlandse staat. Voor de omstandigheden waaronder jullie werden uitgezonden, voor de opvang na terugkeer en voor het gebrek aan support toen Dutchbat III in de beeldvorming onterecht in het beklaagdenbankje terecht kwam.”

Excuses en waardering
Rutte vervolgde: “Daarvoor maak ik vandaag namens de Nederlandse regering excuses aan alle vrouwen en mannen van Dutchbat III. Aan jullie en aan de mensen die er vandaag niet bij zijn. Met de grootst mogelijke waardering voor de manier waarop Dutchbat III onder moeilijke omstandigheden steeds heeft geprobeerd het goede te doen, zelfs toen dat eigenlijk niet meer ging.” Om deze boodschap nog meer kracht bij te zetten had defensieminister Kajsa Ollongren voor iedere Dutchbat III-veteraan het Defensie Ereteken voor Verdienste in brons.

Adaptieve krijgsmacht 'on tour'

Landmachters zijn aan de slag in het Roemeense Cincu, waar ze samen met Franse en Belgische collega’s een militaire basis bouwen. De hoofdmacht van de genisten is vorige week geland. Het betreft dit keer een bijzonder gezelschap, want er zijn ook gemilitariseerde bouwers en materieel van de firma Snijder bij.

Het is de bedoeling dat de basis voor het einde van dit jaar gereed is. Dan nemen militairen van 11 Luchtmobiele Brigade – die in augustus naar Roemenië vertrekken – hier hun intrek. De rode baretten maken daar onder leiding van Frankrijk deel uit van de vooruitgeschoven NAVO-aanwezigheid in Roemenië. Dat heeft alles te maken met de oorlog in Oekraïne en de dreiging die uitgaat naar de omliggende NAVO-landen. Om die reden besloot de alliantie in april battlegroups in Bulgarije, Hongarije, Roemenië en Slowakije te stationeren.

Treinentrekker voldoet aan laatste milieueisen

Defensie heeft vorige week een tweeweg-rangeervoertuig in gebruik genomen. De naam geeft het al aan: dit voertuig kan niet alleen op rails uit de voeten, maar ook op rubberbanden. En dat onder alle weersomstandigheden. De Belgische treinentrekker van Molcy kan twaalfhonderd ton op zijn plaats zetten.

Jaarlijks rijden ongeveer honderd treinen met materieel van Defensie naar oefenterreinen. Tot voor kort werd daarvoor trekkracht ingehuurd. Het is de verwachting dat de komende jaren – met het oog op duurzaamheid en klimaatmaatregelen – het treintransport bij Defensie verder toeneemt. Bijkomend voordeel van het nieuwe voertuig is dat het aan de laatste milieueisen voldoet. Het tweeweg-rangeervoertuig krijgt raccordement (spoorweg niet bestemd voor openbaar vervoer van personen of goederen) ’t Harde als thuisbasis.

Unieke podcast-serie van Gijs Tuinman

Ridder Militaire Willemsorde luitenant-kolonel Gijs Tuinman heeft z’n eigen podcastserie. In Boots on the Ground praat hij met verschillende deskundigen over de toekomst van het gevechtsveld en de wereld daar omheen. 

Wat is de invloed van burgerambtenaren in de defensietop, hoe hadden robots het aantal militaire slachtoffers in Uruzgan kunnen verkleinen, en wat is het verschil in perceptie tussen collega-ridder Marco Kroon en Gijs zelf? Met aanstekelijk enthousiasme bespreekt hij een breed scala aan soms controversiële onderwerpen. “De problemen, uitdagingen en kansen voor de krijgsmacht anno nu kunnen niet eenduidig worden beantwoord. Zo zwart-wit is de wereld nou eenmaal niet. In de podcast hebben we continu geprobeerd om het grijze gebied tussen die zwarte en witte uitersten op te zoeken”, aldus Tuinman. Gasten zijn bijvoorbeeld CDA-kamerlid Derk Boswijk, mr. Michael Ruperti en collega-Ridder Militaire Willemsorde majoor Marco Kroon.
 

Spotify: https://open.spotify.com/show/7aZQ6NHSnxuIsT3rhUxQIR

YouTube: https://m.youtube.com/playlist?list=PL7Uqz1Sl6woy4mGn5KIuEYxBNB6cOI17m