52 jaar geleden fotografeerde Huỳnh Công Út het ‘Napalmmeisje’

Portretfoto van fotograaf Huỳnh Công Út, beter bekend als Nick Ut, tijdens de Vietnamoorlog. Foto: Social Media Nick Ut.
Portretfoto van fotograaf Huỳnh Công Út, beter bekend als Nick Ut, tijdens de Vietnamoorlog. Foto: Social Media Nick Ut.

Fotograaf Huỳnh Công Út maakte 52 jaar geleden een foto die het beeld van de Vietnamoorlog voor eeuwig zou veranderen. Nooit had hij kunnen weten dat het ‘Napalmmeisje’ dat hij op 8 juni 1972 door de lens van zijn camera vereeuwigde, zulk groot wereldnieuws werd.
 

Tekst: Kapitein Jessica Bode | Foto: ANP, social media

Nick Ut is nu Amerikaans staatsburger, woonachtig in Los Angeles en hij fotografeert nog altijd voor de Associated Press.
Nick Ut is nu Amerikaans staatsburger, woonachtig in Los Angeles, en fotografeert nog altijd voor Associated Press.

1 november 1955. De oorlog breekt uit tussen Noord- en Zuid-Vietnam. Het door de Sovjet-Unie en China gesteunde noorden geeft hulp aan de Vietcong, die in het zuiden een guerrilla-oorlog uitvecht. Uit angst voor het communisme wordt het Zuid-Vietnamese leger gesteund door de Verenigde Staten. De oorlog woedt jaren voort en met name in de jungle wordt zwaar gevochten.

Ondanks hevige bombardementen en de inzet van chemische wapens kan het Amerikaanse leger niet winnen. Na grote verliezen en onder druk van hevige protesten tegen de oorlog, trekt Amerika zich uiteindelijk terug. Naar schatting kostte de oorlog aan 3,5 tot vier miljoen mensen het leven. Zuid-Vietnam werd na de terugtrekking onder de voet gelopen door legers uit het noorden en sinds 1976 is het land de Socialistische Republiek Vietnam.

Zwart-witfoto van een naakt meisje dat gillend en met haar armen gespreid op de cameraman afrent.
De beroemde foto die het beeld van de Vietnamoorlog voor eeuwig zou veranderen. Foto: ANP.
Zwart-witfoto van een man met een helm op in een voertuig met een camera aan een koord om z’n hals.
Fotograaf Nick Ut legde met zijn camera de Vietnamoorlog in beeld vast.
Zwart-wit portret van een man die langs de lens kijkt met een brede lach waarbij veel tanden zichtbaar zijn. Haar strak naar achteren, jasje en dasje.
De hier nog jonge Hal Buell kreeg op 8 juni de bijzondere foto’s onder ogen van fotograaf Nick Ut en maakte de keuze welke beelden met de wereld gedeeld zouden worden.

Onder ogen

Middenin de oorlog vervult oud-fotograaf Hal Buell, op 29 januari van dit jaar op 92-jarige leeftijd overleden, een belangrijke rol bij fotopersbureau Associated Press in de Zuid Vietnamese hoofdstad Saigon, het huidige Ho Chi Minh-stad. Buell bepaalde in die tijd welke foto’s van de oorlog met de wereld gedeeld zouden worden en welke niet. Op 8 juni krijgt hij foto’s onder ogen van de inmiddels beroemde fotograaf Huỳnh Công Út, die op de bewuste dag beeldmateriaal heeft geschoten bij het dorpje Tràng Bàng. Ruim veertig kilometer ten noordwesten van Saigon en zo’n twintig van de Cambodjaanse grens.

Het dorpje is bezet door Noord Vietnamese militairen en de Vietcong. Om hen uit te schakelen bombardeert de Zuid Vietnamese luchtmacht Tràng Bàng met vier napalmbommen. Het raakt alleen niet de vijand, maar ook burgers van het dorp. Onder wie kinderen die op dat moment zorgeloos spelen bij de Caodai-tempel. De dan negenjarige Kim Phuc is een van de slachtoffers. Later vertelt ze: “Ik voelde hoe de stof brandde op m’n huid.”

Zwart-witfoto van een geknielde man naast een gewond slachtoffer dat langs de kant van de weg ligt.
Fotograaf Nick Ut stuurt op 8 juni tal van foto’s van de napalm-aanval naar Associated Press, waaronder deze beelden. Foto: Social Media Nick Ut.

Te heet, te heet

Het meisje vlucht weg in de richting van Zuid Vietnamese troepen in de buurt, in de hoop daar hulp te vinden. Onderweg komt ze bij toeval de dan 21-jarige Amerikaans-Vietnamese fotograaf Huỳnh Công Út, beter bekend als Nick Ut, tegen. Hij weet Kim Phuc op de gevoelige plaat vast te leggen, terwijl ze naakt en in paniek met haar twee broers en andere familieleden op hem afrent. Ze schreeuwt het uit van de pijn en roept 'nóng quá, nóng quá' ('te heet, te heet'). Ut, nu Amerikaans staatsburger, woonachtig in Los Angeles en nog altijd werkzaam als fotograaf voor Associated Press, legt het tafereel gauw vast met z’n camera, verleende daarna eerste hulp en bracht het meisje naar het ziekenhuis.

Groepje mensen staat te kijken naar hoe in de verte een bom met veel witte rook inslaat.
De aanval op Tràng Bàng. Foto: Social Media Nick Ut.

Napalm

Tijdens de Tweede Wereldoorlog zetten de oorlogvoerende landen met zekere regelmaat brandbommen in bij aanvallen op gronddoelen. In 1942 ontwikkelen de Amerikanen een nieuw type brandbom, de zogenoemde napalmbommen. Daarbij is benzine vermengd met naftenaat en palminaat en voor de ontbranding wordt vaak fosfor gebruikt. Het effect van de bom is dat de brandende spetters blijven doorbranden; ze blijven als het ware 'plakken'. Met als gevolg grote brandschade bij gebouwen, voertuigen, andere installaties en gruwelijke brandwonden bij mens en dier.

Napalm wordt voor het eerst gebruikt met vlammenwerpers bij Papoea-Nieuw-Guinea op 15 december 1943. Ook wordt het in 1944 gebruikt bij de Slag om Overloon. Ook na de Tweede Wereldoorlog werd het regelmatig ingezet in conflicten, zoals in Vietnam. Sinds 1980 is de inzet van het middel tegen personen een oorlogsmisdaad.

Foto links: Oranje explosie van vuur in een groene omgeving van Vietnam. Foto recht: Een boot in een riviertje waar een gele vuurstraal vanaf wordt gespoten.
Foto links: napalm wordt afgeschoten vanaf een rivierboot tijdens de Vietnamoorlog. Foto rechts: napalmexplosie tijdens de Vietnamoorlog, vlakbij Saigon.

Mortuarium

De brandwonden zijn zo erg dat de medici in het ziekenhuis niet denken dat ze het meisje kunnen redden. In eerste instantie helpen ze haar niet eens en leggen haar alvast in het mortuarium. Aangeslagen door wat hij zojuist heeft gezien dreigt Ut de medici aan de schandpaal te nagelen in de media, waarna wordt besloten Phuc alsnog te helpen. Ze heeft over driekwart van haar lichaam derdegraadsverbrandingen, maar overleeft het drama. Na tientallen operaties en decennialange medische zorg is ze inmiddels 61 jaar oud. Haar broertje raakte zwaargewond en twee neefjes overleefden de luchtaanval niet.

Een arm en rug vol littekens en een foto van de rug van de vrouw waarop een laser is gericht.
Kim Phuc laat haar wonden zien, waar ze haar hele leven al intensief voor wordt behandeld.

Niet gebruiken

De foto van het vluchtende meisje komt terecht op het bureau van Associated Press in Saigon. Daar wordt, omdat het meisje naakt is, in eerste instantie besloten om het beeld niet te gebruiken. Toch besluit Hal Buell al vrij snel om de foto wél te verspreiden. Er is weliswaar sprake van een bloot meisje, maar het is niet seksueel getint en er is geen andere manier die zo duidelijk maakt wat de gevolgen van de actie zijn geweest. De foto wordt wereldnieuws en staat symbool voor de gruwelijkheden van deze oorlog.

Nick Ut noemt zijn foto 'The Terror of War', maar veel bekender is de naam 'The Napalm Girl'. Hij wint in 1973 de Pulitzerprijs voor beste nieuwsfoto en World Press Photo. Uiteindelijk wordt het een van de bekendste foto’s in de geschiedenis.

Man en vrouw staan naast elkaar en kijken naar de camera terwijl ze een zwart-witfoto vasthouden.
Kim Phuc en Nick Ut houden een afdruk van de beroemde foto vast. De twee zijn vrienden voor het leven en zien elkaar nog regelmatig.