‘Het is echt een beauty’

De ‘nieuwe’ Gulfstream 650ER (G650ER) is woensdag officieel overgedragen van het Commando Materieel en IT aan de Koninklijke Luchtmacht. Hiermee komt er na 27 jaar een eind aan het defensietijdperk van zijn voorganger, de Gulf IV. Wat verandert er en in welk opzicht is het nieuwe toestel beter? Teamleider luitenant-kolonel Mike Schell legt het uit.

Tekst: kapitein Charlotte Verolme | Foto: sergeant Sjoerd Hilckmann

Moderner, stiller en een groter bereik

Waarom was de vervanging nodig?

“De Gulf IV vloog sinds 1996 voor Defensie en was simpelweg aan het eind van zijn levensduur. Het toestel kampte vanwege ouderdom steeds vaker met problemen, waardoor geplande vluchten onverwachts uitvielen. Reden voor Defensie om uit te kijken naar een ander vliegtuig.”

Thuisbasis van de G650ER is het Air Mobility Command op Vliegbasis Eindhoven.

Hoe verloopt zo'n aanschaftraject?

“In september 2019 kregen we bij het Commando Materieel en IT, Commit, de opdracht om te zoeken naar een ‘jong gebruikt’ toestel. Waarom gebruikt? Simpel: vanwege de lagere aanschafkosten en een gegarandeerde beschikbaarheid. Jet Aviation in het Zwitserse Basel is voor ons op zoek gegaan naar een geschikt toestel dat voldeed aan de contractuele eisen die wij hebben gesteld. Het is hen gelukt om in een snel fluctuerende markt toch een zeer geschikt vliegtuig te vinden en de ombouw van het toestel conform planning uit te voeren.”

Moest het toestel nog aangepast worden?

“Ja, denk daarbij aan concrete zaken zoals de aanpassing van de cabine om meer passagiers te kunnen vervoeren en het spuiten van het vliegtuig in het gewenste kleurschema. Maar ook qua systemen is er het een en ander vernieuwd. Een belangrijk punt was de inbouw van een gecertificeerd Directed Infrared Countermeasure (DIRCM)-zelfbeschermingssysteem. Dit beschermt het vliegtuig tegen warmtezoekende raketten door laserstralen uit te zenden. Die zorgen ervoor dat de raketten worden afgeleid of verstoord, waardoor ze hun doel missen.”
 

De Gulfstream IV vloog sinds 1996 voor Defensie en kampte steeds vaker met problemen. Het toestel is verkocht aan het Nederlandse Zeusch Aviation (foto: archief Mediacentrum Defensie).

Wat maakt de G650ER, afgezien van deze systemen, beter?

“Hij is in de eerste plaats ruimer. In plaats van elf passagiers, kunnen er in het nieuwe toestel vijftien personen mee. Het vliegtuig is tevens een stuk moderner, stiller en kan verder vliegen. Hierdoor hoeven er op lange afstanden minder tussenstops te worden gemaakt. Daarnaast is de cabinedruk lager, waardoor passagiers en piloten na een lange dag vliegen minder vermoeid aankomen. Het toestel ziet er niet alleen van buiten, maar ook van binnen gelikt uit. De vorige eigenaar is er absoluut zuinig op geweest. Het is echt een beauty."

'Het is een ander toestel; het kan meer en bepaalde zaken zitten op een andere plek'

Verandert er nog iets voor het personeel?

“Het is weer een Gulfstream. In die zin lijkt het alsof er niet veel verandert, maar in de loop der jaren is er het nodige vernieuwd, waardoor het echt een ander toestel is. Het kan méér en bepaalde zaken zitten op een andere plek. Daar moet je even vertrouwd mee raken. Het personeel (monteurs, piloten en cabinepersoneel, red.) van 334 Squadron is daarom omgeschoold en getraind voor de G650ER.”

Ook de G650ER is weer voorzien van de typerende rood-wit-blauwe striping.

Waar wordt het toestel voor gebruikt?

“Voor het vervoeren van kleine groepen personen, zoals de politieke, militaire en ambtelijke top van Defensie naar onder meer missiegebieden. Die zijn veelal niet of lastig te bereiken met commerciële vluchten. Ook is het vliegtuig geschikt voor urgente repatriëring van defensiemedewerkers. Bewindspersonen van andere ministeries kunnen een verzoek doen om met de Gulfstream te reizen. Het Ministerie van Defensie beslist of dit wordt toegestaan.”

Specificaties nieuwe Gulf (G650ER, Extended Range)

  • Lengte: 30,4 meter
  • Motoren: twee Rolls-Royce 725 A1-12 turbofans
  • Vliegbereik: +/- 12.964 kilometer
  • Maximale vlieghoogte: 15,54 kilometer
  • Passagiers: vijftien personen

Specificaties oude Gulf (G-IV)

  • Lengte: 26,9 meter
  • Motoren: twee Rolls-Royce Tay Mk 611-8 turbofans
  • Vliegbereik: +/- 7.770 kilometer
  • Maximale vlieghoogte: maximaal veertien kilometer
  • Passagiers: elf personen