01

Dit artikel hoort bij: Defensiekrant 24

Riemen vast voor een turbulent hoogseizoen

Van lege vertrekhallen naar topdrukte

Lange rijen, uren vertraging en geannuleerde vluchten. Het is al weken hectisch op luchthaven Schiphol en de zomervakantie moet nog beginnen. Wat voor invloed heeft deze drukte op het werk van de Koninklijke Marechaussee (KMar)? Vijf vragen aan plaatsvervangend brigadecommandant Grensbewaking, majoor Michiel van Leeuwen.

“Dat is het in de basis niet. Schiphol en de marechaussee worden vaak in één adem genoemd, zeker de afgelopen tijd in alle nieuwsberichten. Maar onze taken verschillen enorm. De KMar is op Schiphol en de andere aangewezen nationale luchthavens verantwoordelijk voor de politie- en beveiligingstaken en de grensbewaking. De rest van de processen, bijvoorbeeld de bagageafhandeling en security checks, ligt bij Schiphol zelf. Daar zit op dit moment het personeelstekort, niet bij ons.”

“Het werk aan de grensposten niet. Daar is het rondom vakanties en in het hoogseizoen altijd aanpoten. Wat collega’s op de vloer wél duidelijk merken is een verandering in de sfeer. De stress over het wel of niet halen van een vlucht, uren in een rij staan met kleine kinderen. Dat doet iets met mensen. Er ontstaan vaker opstootjes. Ook de agressie jegens het luchthavenpersoneel neemt toe. Schiphol heeft medewerkers die daarop toezien, maar natuurlijk zijn we hier ook extra alert op. Worden er strafbare feiten gepleegd dan komen we altijd in actie. Maar we zetten niet permanent extra collega’s in de vertrekhallen neer. Ik vergelijk het altijd met een discotheek; de politie wordt niet bij íeder opstootje ingeschakeld, alleen als het uit de hand loopt.”

“We hebben acht aankomst- en vertrekposten waar marechaussees zitten. Wij bepalen of iemand het Schengengebied in of uit mag en dragen bij aan het bestrijden van migratiecriminaliteit, terrorisme en grensoverschrijdende criminaliteit. Afhankelijk van waar het zwaartepunt op dat moment ligt, verdelen we onze capaciteit over deze posten. We plannen nooit op honderd procent balievulling. Er moeten altijd collega’s beschikbaar zijn die bij twijfel over bijvoorbeeld de echtheid van documenten tweedelijnsonderzoeken uit kunnen voeren. Daarnaast hebben onze mensen ook recht op hun wettelijke pauze. Het werk aan de grens is ontzettend intensief, je moet constant gefocust zijn. We doen er alles aan om onze bezetting in te richten op de verwachte passagiersaantallen. Maar de hele luchthaven van muur tot muur bemannen is gewoon niet realistisch.”

Schiphol had graag gezien dat de KMar preventief meer collega’s in zou zetten, met name op grensposten.

“Ja, van lege vertrekhallen naar dit. Het is wel in één keer totaal omgeslagen. Ik zou niet durven zeggen waar dit vandaan komt, maar ik denk wel dat de hele samenleving een stuk sneller op gang is gekomen dan iedereen dacht. We hebben best wat collega’s die afgelopen jaren zijn ingestroomd, zij hadden nog nooit een volle luchthaven meegemaakt. De ervaren collega’s zijn wel wat gewend. Het is gewoon een kwestie van aanpassen.” 

“We vermoeden dat de drukte de komende maanden aanhoudt”, aldus de plaatsvervangend brigadecommandant Grensbewaking.

“Wij vermoeden dat de drukte de komende maanden aanhoudt. Mensen boeken nog steeds vakanties voor deze zomer, het houdt ze niet tegen. Dagelijks zitten we meerdere malen om de tafel met alle ketenpartners. Op die manier proberen we continu een inschatting te maken van de komende uren. We weten hoeveel toestellen er vertrekken en waar de pieken liggen, daar plannen we onze capaciteit op in. Doordat we binnen de KMar werken met een centraal landelijk sturingsconcept zijn we altijd in staat om, indien nodig, te schuiven met personeel en ondersteuning te vragen vanuit andere brigades. Op die manier gaan we het ook deze zomer doen. Persoonlijk hoop ik natuurlijk vooral dat de rust snel terugkeert. Ik ben ontzettend trots dat ik op de luchthaven mag werken, dan wil je niet dat deze continu negatief in het nieuws komt.”

Update vluchten annuleren

Vorige week werd duidelijk dat Schiphol vanaf de tweede week van juli een maximum aantal passagiers instelt. Dat betekent dat er dagelijks voor zo’n 13.500 passagiers geen ruimte zal zijn. Hierdoor moet de luchthaven elke dag tot enkele honderden vluchten annuleren. Deze week horen passagiers waarschijnlijk of zij in juli vanaf Schiphol kunnen vertrekken. De luchthaven maakt naar verwachting volgende week bekend hoeveel minder passagiers in augustus welkom zijn.