Tekst Martin Zijlstra
Foto Staff Sergeant Rachel Maxwell
NAVO-landen zorgen samen voor luchtverdediging IJsland
Kolonel Steve Carocci is trots. De Amerikaanse directeur van het NAVO Air Operations Centre in het Duitse Uedem was vorige week zeer te spreken over 48ste Fighter Wing. De Amerikaanse F-15 vliegers zorgen de komende weken voor de luchtverdediging van IJsland, omdat dat land geen eigen luchtmacht heeft. En dus onderscheppen zij Russische bommenwerpers die naar de Atlantische Oceaan of Noord-Amerika willen vliegen.
Scramble! Vlieger 'Talon' rent bij een test naar zijn F-15 om zo snel mogelijk te starten.
Onder de noemer Icelandic Air Policing leveren NAVO-partners afwisselend gevechtstoestellen die het luchtruim van IJsland in de gaten houden. Strategisch belangrijk want deze toestellen hebben de taak om Russische vliegtuigen te onderscheppen die vanuit Noord-Rusland via de Barentszzee naar de Atlantische Oceaan willen vliegen. Dit gebied wordt de GIUK Gap genoemd, waarbij GIUK staat voor Greenland-Iceland-United Kingdom en 'gap' het Engelse woord voor kloof is.
Strategische ligging
De militaire vertaling is logisch wanneer je de kaart van IJsland en omgeving bekijkt. Alle schepen en vliegtuigen die van Rusland naar het open gedeelte van de Atlantische Oceaan willen, moeten tussen Groenland en Schotland varen of vliegen. En halverwege, heel strategisch, ligt IJsland met de vroegere Amerikaanse vliegbasis Keflavik. Sinds het vertrek van Uncle Sam in 2006 tegenwoordig een IJslandse basis en sinds vorige week het tijdelijke 'thuis' voor het kwartet F-15's.
Radarstations
IJsland is het enige NAVO-land dat niet beschikt over een krijgsmacht. Dat wil echter niet zeggen dat het land hulpeloos is overgeleverd aan iedereen die kwaad in de zin heeft. Op de eerste plaats patrouilleert de eigen kustwacht met schepen en vliegtuigen rond het eiland. Maar belangrijker nog, het eiland beschikt ook over vier radarstations die het luchtruim bewaken, het Iceland Air Defence System.
Voor de onderschepping van ongewenste vliegtuigen moet worden teruggevallen op toestellen van NAVO-partners. Die vliegtuigen vormen een Quick Reaction Alert en staan klaar om binnen een paar minuten op te stijgen. In vaktaal heet zo'n alarmstart een 'scramble'.
Tien landen
Sinds de instelling van deze bondgenootschappelijke hulp in 2008 hebben intussen ruim tien landen jachtvliegtuigen naar IJsland gestuurd. Waaronder Britse Eurofighters, Noorse F-35's en Amerikaanse F-15 Eagles. Deze laatste zijn toevallig van dezelfde eenheid als die momenteel IJsland bewaakt. Het is wel opmerkelijk dat de IJslandse regering heeft bepaald dat er maar af en toe vliegtuigen mogen worden gestationeerd. Anders dan bijvoorbeeld de air policing missie van de NAVO in de Baltische Staten heeft Reykjavik dus geen voorkeur voor een permanente aanwezigheid.
Alarmstart van F-15's in IJsland: zo snel mogelijk de lucht in.
Russische bommenwerpers
Nadat de toestellen op 7 juli op Keflavik aankwamen volgden enkele gewenningsvluchten én een certificering. Sinds vorige week staan ze paraat om bij het minste of geringste alarm op te stijgen. Dat kan zijn voor een oefening, maar dus ook betekenen dat er Russische vliegtuigen in aantocht zijn. Als dat zo is, dan is de kans groot dat het gaat om een bommenwerper van het type Tu-160 Black Jack of Tu-95 Bear.
Deze toestellen kunnen vanuit de omgeving Moermansk via de Barentszzee naar het noorden van de Atlantische Oceaan vliegen en via de GIUK Gap verder naar het zuiden. Aan de Amerikanen op Keflavik de taak om dat te voorkomen. Een opdracht van strategisch belang, want je moet er niet aan denken dat zo'n bommenwerper in tijd van spanning of oorlog via IJsland naar Amerika vliegt en daar aanvallen uitvoert.
Bijzonder vliegtuig
De Amerikanen maakten videobeelden van de oefenvluchten van hun F-15's op IJsland. In de video's is te zien dat het toestel met het nummer 84-027 een opvallende markering heeft. Aan de linkerkant van het toestel vallen onder de cockpit twee groene sterren op. Dat betekent dat het toestel tijdens een conflict een ander vliegtuig heeft neergeschoten. In dit geval onderschepte kapitein Ben 'Coma' Powell op 27 januari 1991 met de 84-027 en een andere F-15 een patrouillevlucht in het oosten van Irak, tijdens operatie Desert Storm. Tijdens deze missie onderschepten beide Eagles vier Iraakse vliegtuigen die wilden vluchten naar Iran. Powell slaagde er in om met raketten een Iraakse Mig-23 en Mirage F-1 neer te halen. ZIjn collega schoot twee MiG-23's neer. Sinds die tijd is 84-027 getooid met twee groene sterren.